KAPITTEL 3. 5
Redusert kontakt mellom personer

Redusert kontakt med andre vil minske risiko for smitte fra personer som ikke vet at de er smittsomme. Det overordnete målet med kontaktreduserende tiltak er å begrense smittespredning mellom personer og å begrense antall kontakter. For å oppnå dette kan man øke avstanden mellom personer og/eller redusere antall personer som er tett sammen.

Gjennomføring av større enkeltarrangementer må gjøres i henhold til gjeldende retningslinjer fra Helsedirektoratet og Folkehelseinstituttet(12,13).

Det er viktig å understreke at personalet fortsatt skal ivareta elevenes behov for kontakt og omsorg.

Om kohorter

For elever på barnetrinnet, der kan det være vanskelig å regulere avstand til andre, blir det viktigste tiltaket å begrense antall nærkontakter til hvert barn og ansatte, for eksempel ved å ha faste grupper (kohorter). Smittespredning vil begrenses ved å redusere antall kontakter og begrense kontakt med andre kohorter. Det vil også lette arbeidet med smitteoppsporing og hindre at hele skolen må stenge ved påvisning av smitte hos en elev eller ansatt.

Det tillates mer kontakt mellom barn fordi de i mindre grad har betydning for smittespredningen.

Kohortstørrelsen kan tilpasses lokale forhold, størrelsen på klassen, og den enkelte skoles forutsetninger. Kohorter må i minst mulig grad blandes med andre kohorter. Innen en kohort kan elever og ansatte omgås og leke sammen.

To kohorter kan samarbeide for praktisk gjennomføring av dagen og for at ansatte kan ta pause. Samarbeid bør fortrinnsvis foregå utendørs (felles utendørs undervisning, lek, tur og sport).

Kohorter som ikke samarbeider, kan bruke uteområder etter hverandre og det er ikke nødvendig å rengjøre områdene før bytte. Kohorter som ikke samarbeider og som er ute til samme tid bør helst være på ulike uteområder.

Grønt nivå

Fysisk kontakt:

  • Behovet for nærhet og omsorg må ivaretas. Ansatte skal vaske hender etter kos og trøsting.
  • Håndhilsning, klemming og unødvendig fysisk kontakt unngås i den grad det er mulig.

Organisering av kohorter

  • Det ikke behov for kohortinndeling.

Begrense deling av mat og gjenstander:

  • Elevene skal ikke dele mat og drikke.

Spesielt for ansatte:

  • Unngå håndhilsning og klemming.

Gult nivå

Det overordnete målet ved gult og rødt nivå er at elever og ansatte har et begrenset antall kontakter og å holde oversikt over disse.

Fysisk kontakt:

  • Behovet for nærhet og omsorg må ivaretas. Ansatte skal vaske hender etter kos og trøsting.
  • Håndhilsning, klemming og unødvendig fysisk kontakt unngås i den grad det er mulig.

Organisering av kohorter:

  • Klassen regnes som en kohort.
  • For baseskoler bør elevene deles inn i grupper tilsvarende størrelsen på en vanlig klasse.
  • Ansatte kan veksle mellom ulike kohorter for gjennomføring av vanlig undervisning.
  • Ved bytte av klasserom, bør elevene vaske eller desinfisere hendene.
  • To kohorter kan samarbeide for praktisk gjennomføring av skoledagen, fortrinnsvis utendørs.
  • Kohortene (som ikke samarbeider) bør ha ulike lekeområder ute. De kan bruke uteområder etter hverandre og det er ikke nødvendig å rengjøre områdene før bytte.
  • Flere kohorter kan være ute samtidig. For å holde avstand mellom kohortene kan uterommet deles i soner.
  • Kohortene bør opprettholdes også på SFO. Avhengig av antall elever kan det for eksempel organiseres trinnvis, eventuelt andre løsninger som ivaretar begrenset antall kontakter.
  • Kohorter som ikke samarbeider kan passere hverandre og være kortvarig i samme område (inntil 15 minutter).
  • Kohorter som ikke samarbeider kan oppholde seg i samme rom, såfremt det kan være minimum to meters avstand mellom kohortene over lengre tid.
  • Kohortene kan bytte sammensetning ukentlig etter en helg.

Tetthet i grupper:

  • Elever bør helst ha egne, faste pulter/arbeidsplasser.
  • Det er ikke nødvendig å begrense elevers vanlige bevegelser i klasserommet.
  • Større samlinger bør unngås.
  • Sikre at alle barn har egen spise- og aktivitetsplass på SFO.
  • Unngå trengsel på vei inn og ut av undervisningslokalene, i garderober og på toaletter.
  • Eventuelt opprette merking på gulvet for å sikre avstand mellom elever i grupperom/klasserom, garderober og andre områder der det kan oppstå trengsel.
  • Økt bruk av utetid og uteskole. Særlig for SFO anbefales det i størst mulig grad at aktiviteter foregår ute.

Lek og friminutt: 

  • Ha ekstra antall voksne ute i friminutt for å hjelpe elevene å holde avstand. 
  • Vurdere ulike tidspunkt for friminutt for å begrense antall elever som er ute samtidig (avhengig av antall elever og størrelse på skolegård).

Begrense deling av mat og gjenstander:

  • Elevene skal ikke dele mat og drikke.
  • Mat kan tilberedes på skolen/SFO etter gjeldende retningslinjer.
  • Mat bør serveres porsjonsvis.
  • Barna bør spise i sine kohorter. Ved felles spiserom, bør kohortene spise til forskjellig tid. Bord og stoler vaskes av etter hver gruppe.
  • Begrens deling av skrivesaker, nettbrett og annet materiell.
  • Læringsmateriell, leker og annet bør ikke deles mellom kohorter før de er rengjort.
  • Skolebøker kan fraktes mellom hjem og skole. Dette gjelder også skriftlige innleveringer.
  • Leker bør ikke tas med hjemmefra.
  • Klassebamser må i karantene under covid-19-utbruddet.

Transport og skoleskyss:

  • Bruk av offentlig transport til og fra skolen begrenses der det er mulig.
  • Ved bruk av offentlig transport, bør elevene holde avstand til andre.
  • Skoleturer som innebærer tett ansamling av elever i store grupper og på offentlige transportmidler bør begrenses.
  • Skoleskyss: Elever bør sitte på annethvert sete. Elever fra samme husholdning eller samme kohort kan sitte sammen. Det kan også gjøres lokale vurderinger.
  • Elevene må holde avstand mens de venter på bussen/annet transportmiddel.

Spesielt for ansatte:

  • Unngå håndhilsning og klemming.
  • Holde avstand (minst en meter) til kolleger.
  • Der det er nødvendig med ulike faglærere, kan lærere ambulere på tvers av kohorter, mens kohortene har faste klasserom der det lar seg gjøre.
  • Være ekstra oppmerksomme på hygiene rundt kjøkken/spiserom.
  • Begrense bruk av offentlig transport i rushtid til og fra arbeidsplassen når det er mulig.
  • Dersom det er ansatte/vikarer som arbeider på flere skoler, må de få opplæring i gjeldende lokale rutiner på hver skole. Vikarer bør unngå å jobbe på ulike skoler samme dag.

Rødt nivå

Det overordnete målet ved gult og rødt nivå er at elever og ansatte har et begrenset antall kontakter og å holde oversikt over disse.

Det er en fordel at barna ikke omgås mange andre barn på fritiden.

Fysisk kontakt:

  • Behovet for nærhet og omsorg må ivaretas. Ansatte skal vaske hender etter kos og trøsting.
  • Håndhilsning, klemming og unødvendig fysisk kontakt unngås i den grad det er mulig.

Organisering av kohorter:

  • Etablere mindre kohorter: Størrelsen tar utgangspunkt i forholdstallet mellom lærer og elev i henhold til norm for lærertetthet (15 elever per lærer på 1. til 4. årstrinn, og 20 elever per lærer for 5. til 7. årstrinn) (14).
  • Kohortstørrelsen kan tilpasses lokale forhold og størrelsen på klassen:
    • For praktisk gjennomføring er det mulig å øke kohortstørrelsen med noen få ekstra barn.
    • Skolene må selv vurdere om det er forsvarlig å øke størrelse på kohortene basert på elevenes alder, aktivitetsnivå, behov for voksenoppfølging og muligheten til å holde avstand mellom elever.
    • Særlig de eldste elevene oppfordres likevel til å holde avstand og unngå unødvendig nærkontakt. Dette er ikke nødvendig for de yngste elevene.
  • I utgangspunktet bør en ansatt følge sin kohort.
  • Ansatte fra kohort 1 kan avhjelpe i kohort 2, og motsatt.
  • Kohortene bør i minst mulig grad bytte klasserom.
  • To kohorter kan samarbeide for praktisk gjennomføring av skoledagen, fortrinnsvis utendørs.
  • Kohortene (som ikke samarbeider) bør ha ulike lekeområder ute. De kan bruke uteområder etter hverandre og det er ikke nødvendig å rengjøre områdene før bytte.
  • Flere kohorter kan være ute samtidig. For å holde avstand mellom kohortene kan uterommet deles i soner.
  • Kohortene bør opprettholdes også på SFO. Avhengig av antall elever kan det for eksempel organiseres trinnvis, eventuelt andre løsninger som ivaretar begrenset antall kontakter.
  • Kohorter som ikke samarbeider kan passere hverandre og være kortvarig i samme område (inntil 15 minutter).
  • Kohorter som ikke samarbeider kan oppholde seg i samme rom, såfremt det kan være minimum to meters avstand mellom kohortene, over lengre tid.
  • Kohortene kan bytte sammensetning ukentlig etter en helg.

Spesielt for 5.-7.trinn:

  • Ansatte bør komme til klasserommet slik at ikke kohorten trenger å bytte rom.
  • Elever og ansatte innen en kohort oppfordres til å holde avstand til hverandre, helst en meter.

Tetthet i grupper:

  • Alle elever bør ha egen pult i klasserommet for å sikre avstand mellom barn. Der barna ikke har egen pult, bør de sikres arbeidsplass med avstand (helst en meter) til andre barn.
  • Det er ikke nødvendig å begrense elevers vanlige bevegelser i klasserommet.
  • Sikre at alle barn har egen spise- og aktivitetsplass på SFO.
  • Unngå trengsel på vei inn og ut av undervisningslokalene, i garderober og på toaletter.
  • Eventuelt opprette merking på gulvet for å sikre avstand mellom elever i grupperom/klasserom, garderober og andre områder der det kan oppstå trengsel.
  • Økt bruk av utetid og uteskole. Særlig for SFO anbefales det i størst mulig grad at aktiviteter foregår ute.
  • Ta i bruk større lokaler der det er nødvendig og mulig.
  • Lokalt kan det vurderes å se skole og SFO i sammenheng, for å gi økt fleksibilitet i tider for undervisning og SFO, og dermed redusere gruppestørrelse av barn.
  • Ved fysisk plassmangel i skolen, kan alternerende dager, ulik oppmøtetid, og alternative lokaler vurderes.

På starten og slutten av dagen:

  • Avtale spredte oppmøtesteder før skoledagen begynner, for å begrense antall elever som samles på et sted, og unngå trengsel på vei inn og ut av undervisningslokalene. 
  • Det tilstrebes at foresatte ikke blir med inn på skolen/ i garderoben hvis ikke det er nødvendig.

Lek og friminutt: 

  • Ha ekstra antall voksne ute i friminutt, for å hjelpe elevene å holde avstand. 
  • Vurdere ulike tidspunkt for friminutt for å begrense antall elever som er ute samtidig (avhengig av antall elever og størrelse på skolegård).
  • For eksempel ha friminutt for kun ett til to klassetrinn samtidig. Dette må vurderes ut fra antall elever per klassetrinn.

Begrense deling av mat og gjenstander:

  • Elevene skal ikke dele mat og drikke.
  • Mat kan tilberedes på skolen/ SFO etter gjeldende retningslinjer.
  • Mat bør serveres porsjonsvis.
  • Barna bør spise i sine kohorter. Ved felles spiserom, bør kohortene spise til forskjellig tid. Bord og stoler vaskes av etter hver gruppe.
  • Begrens deling av skrivesaker, nettbrett og annet materiell.
  • Læringsmateriell, leker og annet bør ikke deles mellom kohorter før de er rengjort.
  • Skolebøker kan fraktes mellom hjem og skole. Dette gjelder også skriftlige innleveringer.
  • Leker bør ikke tas med hjemmefra.
  • Klassebamser må i karantene under covid-19-utbruddet.

Transport og skoleskyss:

  • Bruk av offentlig transport til og fra skolen begrenses der det er mulig.
  • Ved bruk av offentlig transport, bør elevene holde avstand til andre.
  • Skoleturer som innebærer tett ansamling av elever i store grupper og på offentlige transportmidler bør unngås.
  • Skoleskyss: Elever bør sitte på annethvert sete. Elever fra samme husholdning eller samme kohort kan sitte sammen.
  • Elevene må holde avstand mens de venter på bussen/annet transportmiddel.

Spesielt for ansatte:

  • Unngå håndhilsning og klemming.
  • Holde avstand (minst en meter) til kolleger.
  • Der det er nødvendig med ulike faglærere, kan lærere ambulere på tvers av kohorter, mens kohortene har faste klasserom der det lar seg gjøre.
  • Være ekstra oppmerksomme på hygiene rundt kjøkken/spiserom.
  • Begrense bruk av offentlig transport i rushtid til og fra arbeidsplassen når det er mulig.
  • Dersom det er ansatte/vikarer som arbeider på flere skoler, må de få opplæring i gjeldende lokale rutiner på hver skole. Vikarer bør unngå å jobbe på ulike skoler samme dag.
  • Bruke videokonferanser i stedet for fysiske møter med kolleger der det er mulig.
  • Ved fravær av personell kan det være behov for vikarer og/eller omrokkering av personell mellom kohorter. Dette kan gjøres når det er nødvendig, men omrokkeringer bør likevel begrenses mest mulig.
  • Unngå bruk av ringer og håndsmykker på arbeidsplassen.

Andre tjenester (gjelder alle nivå)

Spesielle tjenester (PPT, logoped og andre)

  • Følge basale smittevernrutiner etter gjeldende anbefalinger (god hånd- og hostehygiene, ikke møte opp ved sykdom, osv.), men kan ellers utføre sitt arbeid som normalt.

Spesielt for skolehelsetjenesten:

  • Helsesykepleiere har en viktig rolle som rådgivere i det smittevernfaglige arbeidet på skolen. I tillegg er helsesykepleiere viktige samtalepartnere for elever, og for å kunne gi helsemessig og psykososial støtte i tråd med nasjonal faglig retningslinje for helsestasjons og skolehelsetjenesten (15).
  • Undervisning, samtaler, undersøkelser, oppfølging og vaksinasjon av elever kan gjennomføres etter samme retningslinjer som for øvrige helse- og omsorgstjenester. Se www.fhi.no

Skolebibliotek

  • Utlån av bøker er greit såfremt håndvask er utført før ankomst skolebiblioteket.
  • Innlevering av bøker etter sykdom: viruset kan overleve på papp i ett døgn. Elever med symptomer på luftveisinfeksjon skal uansett holde seg hjemme til de har vært symptomfrie ett døgn, lengre hvis de er i karantene eller isolasjon. Bøker kan derfor innleveres når barnet selv kan komme tilbake på skolen.

Fotnoter:

12) Anbefaling om kultur- og idrettsarrangementer

13) Arrangementer, samlinger og sommeraktiviteter (fhi.no)

14) Jf. forskrift til opplæringsloven § 14A-1.

15) Nasjonal faglig retningslinje for helsestasjons- og skolehelsetjenesten

Sist faglig oppdatert: 29. mai 2020