Gå til hovedinnhold
ForsidenSmerteklinikker og -sentreHenvisning

Smerteklinikker og -sentre bør sende en strukturert tilbakemelding til henviser

Smerteklinikker og -sentre bør sende en strukturert tilbakemelding til henviser som inneholder

  • en beslutning om pasienten har rett til nødvendig helsehjelp eller ikke
  • ved innvilget rett til nødvendig helsehjelp, informasjon om fastsatt frist for helsehjelpen. I tillegg informasjon om hvilken helsehjelp pasienten tilbys, når og hvor
  • ved avslag på rett til nødvendig helsehjelp, en faglig begrunnelse for beslutningen

Smerteklinikker og -sentre kan vurdere å gi henviser tilbakemelding om ønsket innhold i henvisningene.

Tilbakemelding til henviser

God kommunikasjon kan sikres ved at smerteklinikker og -sentre sender en tilbakemelding til henvisende instans, med kopi til pasienten og pasientens fastlege (dersom henvisningen er sendt fra noen andre enn fastlegen). Tilbakemeldingen formidler en beslutning om pasienten har rett til nødvendig helsehjelp i spesialisthelsetjenesten, og ved innvilget rett også frist for igangsetting av helsehjelpen.

  • Pasienter med rett til nødvendig helsehjelp informeres om hvilken helsehjelp pasienten tilbys, når og hvor.
  • Pasienter med avslag på rett til nødvendig helsehjelp gis en faglig begrunnelse for beslutningen. Spesialisthelsetjenesten vurderer også om veiledning av kommunal helse- og omsorgstjeneste vil bidra til å ivareta pasienten.

Tilstrekkelig innhold i henvisningene

Henvisningene har tilstrekkelig innhold til at spesialisthelsetjenesten kan vurdere

  • om pasienten har rett til nødvendig helsehjelp
  • hastegrad

Anbefalt innhold i henvisningene er

  • pasientens opplevelse av egen situasjon og ønske om hjelp
  • beskrivelse av pasientens smertetilstand, det vil si karakter, lokalisasjon, og varighet
  • opplysninger om fysisk funksjonsevne
  • komorbiditet i form av somatisk og psykisk sykdom samt søvnforstyrrelser
  • psykososial situasjon inkludert beskrivelse av familie, sosialt nettverk, arbeidsevne og oppfølging fra NAV
  • legemidler inkludert legemiddeloversikt og tidligere legemiddelbruk
  • om det foreligger rus- eller legemiddelavhengighet
  • alkohol- og rusmiddelbruk
  • resultat av relevante kliniske og supplerende undersøkelser
  • tidligere relevante utredninger med dokumentasjon av disse
  • tidligere relevante behandlinger og effekter av disse
  • pågående behandlinger og effekter av disse
  • forventninger til helsehjelpen fra pasient og henviser
  • pasientens motivasjon for tverrfaglig vurdering
  • hva henviser/pasient ønsker å få hjelp til (for eksempel råd, behandling eller HELFO søknad)
  • behov for tolk i tilfeller der det er aktuelt

Opplysningene tar utgangspunkt i at langvarig smerte ofte skyldes et samspill mellom biologiske, psykologiske og sosiale forhold (biopsykososial modell).

Anbefalinger om hvilke opplysninger som bør inngå i en henvisning er beskrevet i nasjonal henvisningsveileder.

Hensikten med anbefalingen er at å klargjøre hvilken type informasjon som bør inngå i en henvisning til smerteklinikk/-senter. Et annet overordnet mål er å unngå uønsket variasjon i hvordan tilbakemelding på henvisning blir sendt til henviser, pasient og fastlege.

Pasienter har rett til nødvendig helsehjelp fra spesialisthelsetjenesten etter fastsatte vilkår som er angitt i pasient- og brukerrettighetsloven § 2-2 andre ledd (lovdata.no). Pasient skal innen 10 virkedager etter at henvisningen er mottatt av spesialisthelsetjenesten få informasjon om han eller hun har rett til nødvendig helsehjelp etter pasient- og brukerrettighetsloven § 2-2 andre ledd (lovdata.no). Dersom pasienten vurderes til å ha rett til nødvendig helsehjelp, skal pasienten samtidig informeres om tidspunkt for når helsehjelpen skal settes i gang.

Kriterier for prioritering av pasienter med rett til nødvendig helsehjelp fra spesialisthelsetjenesten er angitt i prioriteringsforskriften § 2 (lovdata.no) for ulike fagfelt.

Anbefalinger om rettighetsstatus og prioritering av pasientgrupper med rett til nødvendig helsehjelp fra spesialisthelsetjenesten fremgår av prioriteringsveiledere for ulike fagfelt.

Prinsipper for prioritering er gitt i stortingsmelding 38 (2020–2021) Nytte, ressurs og alvorlighet — Prioritering i helse- og omsorgstjenesten (regjeringen.no).

Fastleger og sykehusleger samarbeider ikke godt nok om henvisningene som beskrevet i undersøkelse av myndighetenes arbeid med å sikre god henvisningspraksis fra fastlegene til spesialisthelsetjenesten (riksrevisjonen.no). Rapporten beskriver at unødvendige henvisninger og henvisninger med dårlig kvalitet fører til at ressursene i helsetjenesten ikke utnyttes på en måte som gir best nytte for pasientene.

Nesten halvparten av henvisningene til tverrfaglige smertesentre ga utilstrekkelig informasjon for å vurdere om pasienten hadde rett til nødvendig helsehjelp ifølge en studie av henvisninger til smertesentre (tidsskriftet.no).


Siste faglige endring: 07. mars 2025 Se tidligere versjoner

Helsedirektoratet (2025). Smerteklinikker og -sentre bør sende en strukturert tilbakemelding til henviser [nettdokument]. Oslo: Helsedirektoratet (siste faglige endring 07. mars 2025, lest 16. juni 2025). Tilgjengelig fra https://www.helsedirektoratet.no/veiledere/smerteklinikker/vurdering-av-henvisningene/smerteklinikker-og-sentre-bor-sende-en-strukturert-tilbakemelding-til-henviser

Få tilgang til innhold fra Helsedirektoratet som åpne data: https://utvikler.helsedirektoratet.no

Om Helsedirektoratet

Om oss
Jobbe hos oss
Kontakt oss

Postadresse:
Helsedirektoratet
Postboks 220, Skøyen
0213 Oslo

Aktuelt

Nyheter
Arrangementer
Høringer
Presse

Om nettstedet

Personvernerklæring
Tilgjengelighetserklæring (uustatus.no)
Besøksstatistikk og informasjonskapsler
Nyhetsvarsel og abonnement
Åpne data (API)
Følg oss: