2. Tidlig oppdagelse og samarbeid i kommunen
Kommunen bør legge til rette for systematisk tverrsektorielt samarbeid for å sikre samordnet innsats for barn og unge med psykiske helseplager og begynnende rusmiddelproblemer. Det innebærer:
- rutiner for systematisk tverrsektorielt samarbeid mellom de enkelte virksomheter for å sikre at det finnes oversikt over de ulike sektorenes oppgaver, ansvar og tjenestetilbud
- etablering av samarbeidsavtaler
For mer informasjon om tverrsektorielt samarbeid se kap. 2.4 i Veileder til samarbeid om tjenester til barn og unge og familier
For medvirkning i utforming av tjenestetilbudet, se egen anbefaling.
Kommunene velger ulike måter å samarbeide på ut fra sine behov og de erfaringene som de har fra systematiske samarbeid.
Utgangspunktet er at kommunene har rutiner og avtaler om samarbeid mellom de ulike virksomhetene for å sikre ansvar og oppgavefordeling om barn og unge med psykiske helseplager og begynnende rusmiddelproblemer.
Eksempler på samarbeidsstrukturer:
- Bedre Tverrfaglig Innsats (BTI/BTS) forebygging.no
- Et lag rundt eleven - bruk av flerfaglig kompetanse i skolen (udir.no) (udir.no)
Eksempler på læringsressurser:
- Verktøy for å styrke kvaliteten i samhandling (ks.no)
- Suksessfaktorer for godt boligsosialt arbeid (veiviseren.no)
Eksempler på nasjonale veiledere og rundskriv for systematisk arbeid med samordning i kommunen:
Kommunens ledelse bør legge til rette for systematisk tverrsektorielt samarbeid hos virksomhetsledere, for å gi barn, unge og deres familier samordnet hjelp jf. Samarbeidsbestemmelsene (lovdata.no).
Veileder for samarbeid om tjenester til barn og unge og deres familier utdyper og gir veiledning til samarbeidsbestemmelsene.
Innsiktsrapport psykisk helsearbeid barn og unge viser at faste møteplasser og arenaer på virksomhetsleder- og tjenestenivå med kompetanseutvikling på tvers av tjenestene bidrar til en helhetlig og felles forståelse for barn og unges psykiske helse.
Trøbbel i grenseflatene (fafo.no) er en rapport som beskriver hvordan tverrsektorielt samarbeid kan bidra til en mer helhetlig, tidlig innsats overfor utsatte barn og unge. Et av hovedfunnene er at utvikling av tverrsektorielt samarbeid er en prosess som krever innsats på flere områder.
Kommunen bør ha en tilgjengelig oversikt over det helhetlige tilbudet til barn og unge med ulike utfordringer og deres familie. Ansatte og befolkningen bør vite hvilke tilbud og tjenester de kan forvente å finne i egen kommune. Oversikten bør være lett tilgjengelig, både digitalt, på tjenestesteder og på arenaer der barn og unge oppholder seg.
Et helhetlig tilbud inkluderer helsefremmende og forebyggende tilbud, samt oppfølgende og behandlende tjenester til barn, unge og deres familie.
Oversikten over ulike tilbud og tjenester bør blant annet inneholde:
- kontaktinformasjon og åpningstid til hver tjeneste
- informasjon om hvor og hvordan å ta kontakt ved bekymring for et barn, unge eller familie eller ved akutte situasjoner (fare for liv og helse, avvergeplikten og meldeplikten)
- informasjon om hvor barn og unge selv kan ta kontakt dersom de trenger hjelp og støtte, eller ved akutte situasjoner, f.eks. utsatt for omsorgssvikt, vold eller overgrep.
- tilpasset og tilrettelagt informasjon for hele befolkningen slik at alle kan nå og bruke tjenestene uavhengig av nivå av helsekompetanse, språkkompetanse og digital kompetanse.
Ansatte har behov for å vite hva slags tilbud og tjenester de kan forvente å finne i egen kommune, for å håndtere en praktisk problemstilling de står i. I tillegg er det et vesentlig aspekt at barn og unge og deres familie får informasjon og tilgang til det tilbudet de har behov for.
Eksempel på inndeling av oversikten over de ulike tilbudene til barn, unge og familier i kommunen:
- Oppvekstarenaer hvor barn og unge befinner seg (barnehage, skole og fritidstilbud).
- Hjelpetjenester som helse og omsorgstjenester, barneverntjenester, Pedagogisk psykologisk tjenester (PPT), NAV kontoret med sine tjenester
- Fritidstilbud hvor frivillig sektor har stor betydning
Eksempler på tilgjengelig oversikter over det helhetlige tilbudet til barn og unge med ulike utfordringer og deres familie (listen er ikke uttømmende):
- Asker kommune Barn, unge og familie
- Kåfjord kommunes samhandlingsmodell
- Sande kommunes samhandlingsmodell
- Sveio kommune – Bedre tverrfaglig innsats for barn og unge
- Åsnes-modellen
I kommunens oversikt kan det være relevant å vise til Ung.no som er den nasjonale informasjons- og hjelpekanaler til ungdom (13-20 år). Inn under Ung.no finnes flere hjelpekanaler: (listen er ikke uttømmende):
- Chat med oss om det du har på hjertet. Helt anonymt. (barnavrus.no)
- Alarmtelefonen for barn og unge (116111.no)
- Mental Helse Ungdom - For barn og unge opp til 36 år (mentalhelseungdom.no)
Ung.no er en brukervennlig inngangsport til kvalitetssikret informasjon og hjelpetjenester drevet av det offentlige på tvers av sektorer og tilbyr informasjon, hjelp og veiledning.
Anbefalingen om tilgjengelig oversikt over kommunens helhetlige tilbud til barn og unge er forankret i Kommuneloven § 4-1 (lovdata.no) som sier at "Kommuner og fylkeskommuner skal aktivt informere om egen virksomhet og om virksomhet som andre rettssubjekter utfører på vegne av kommuner og fylkeskommuner. De skal også legge til rette for at alle kan få tilgang til slik informasjon".
Veileder for samarbeid om tjenester til barn og unge og deres familier utdyper og gir veiledning til samarbeidsbestemmelsene (lovdata.no). Kapittel 2.4 omtaler kunnskap om andre sektorers ansvar og oppgaver: "Et minimum av felles kunnskap om hverandres tjenester på tvers av sektorer er viktig for å kunne forebygge og oppdage behov på et tidlig tidspunkt. Kunnskap om hverandre kan også bidra til at tjenestene utvikler felles kultur og holdninger om hvordan man kan samarbeide". Kommunen bør derfor ha en tilgjengelig oversikt over det helhetlige tilbudet til barn og unge med ulike utfordringer og deres familie. Ansatte og befolkningen bør vite hvilke tilbud og tjenester de kan forvente å finne i egen kommune.
Innsiktsrapport psykisk helsearbeid barn og unge viser at det er behov for at kommunen fremstiller et helhetlig og sammenhengende tjenestetilbud. Dette bekreftes i Trøbbel i grenseflatene (fafo.no) som viser at befolkningen opplever mangelfull informasjon om kommunens tjenester og tilbud.
Barn og unge med psykiske helseplager, begynnende rusmiddelproblemer eller som er utsatt for vold og overgrep bør fanges opp tidlig for å forebygge og hindre utvikling av langvarige plager. Kommunens ledelse bør sørge for kompetanse og rutiner for tidlig oppdagelse av psykiske helseutfordringer:
- Kunnskaps- og kompetanseutvikling om identifisering av psykisk helseutfordringer og andre utfordringer)
- Tidlig identifisering av barn og unge med utfordringer
- Kunnskap om opplysningsplikten til barneverntjenesten og avvergelsesplikten
Viser til praktiske eksempler i Nasjonal faglig retningslinje tidlig oppdagelse av utsatte barn og unge.
For veiledning til hvordan oppdage og følge opp barn og unge som opplever vold og overgrep vises til Veileder for helse- og omsorgstjenestens arbeid med vold i nære relasjoner (NKVTS.no).
Anbefalingen om at det bør foreligge kompetanse og rutiner for å oppdage og følge opp barn og unge med psykiske helseplager, begynnende rusmiddelproblemer eller som er utsatt for vold og overgrep er forankret i Nasjonal faglig retningslinje tidlig oppdagelse av utsatte barn og unge.
Helse og omsorgstjenesteloven § 3-3 a. Kommunens ansvar for å forebygge, avdekke og avverge vold og seksuelle overgrep (lovdata.no).
"Oppmerksomhets og opplysningsplikten for alle som jobber med barn og unge er omtalt i veilederen Samarbeid om tjenester til barn, unge og deres familier - Helsedirektoratet."
Meld. St. 6 (2019 – 2020) Tett på - tidlig innsats og inkluderende fellesskap i barnehage, skole og SFO omtaler at regjeringen vil legge til rette for at kompetansen kommer tett på barna og elevene, styrke det tverrfaglige samarbeidet og sette i gang et varig kompetanseløft på det spesialpedagogiske feltet for ansatte i barnehager, skoler og PP-tjenesten.
Sist faglig oppdatert: 16. mars 2023