Kommunens ledelse bør sikre systematisk medvirkning fra barn, unge og foreldre ved planlegging og utvikling av psykisk helsetilbud til barn og unge i kommunen
Systematisk medvirkning fra barn og unge og deres foreldre både på system- og tjenestenivå innebærer å involvere og lytte til dem i planlegging og utviklingen av det psykiske helsetilbudet slik at deres behov blir ivaretatt. Medvirkningsprosessen bør være godt forankret administrativt og tydelig organisert.
God medvirkning forutsetter at barn, unge og foreldres blir tatt med på råd tidlig i utviklingen av helsefremmende og forebyggende tiltak og det psykiske helsetilbudet, og at deres meninger blir vektlagt når beslutninger fattes. Det innebærer at kommunalt ansatte bør ha kompetanse på medvirkningsprosesser for å kunne tilrettelegge for barns deltakelse på en effektiv måte
Utvikling av treffsikre tilbud forutsetter medvirkning og involvering av dem det gjelder slik at hjelpen tilpasses målgruppen. Innhenting og bruk av barn og unges egen kunnskap er også en del av kunnskapsbasert praksis.
For å sikre at barn og unge medvirker i utviklingen av det psykiske helsetilbudet til barn og unge bør kommunen legge til rette for at:
- medvirkningsprosessene er tilpasset barn og unges alder og utviklingsnivå. Det innebærer å tilrettelegge både språklig, praktisk og fysisk slik at det oppleves som trygt å delta
- barn og unge får tydelig kommunisert både form, omfang, formål og mulige konsekvenser av medvirkningen
- barn og unge fritt kan gi uttrykk for sine synspunkter og at disse tas på alvor
- barn og unge får tydelige tilbakemeldinger på hvordan innspill blir brukt, og resultat av medvirkningsprosessen
- barn og unge kan evaluere medvirkningsprosessen, og det dokumenteres hvordan medvirkning er ivaretatt i utviklingen av tilbudet.
Medvirkning av barn, unge og deres foreldre på systemnivå innebærer å gi muligheten til å påvirke planlegging og utviklingen av ulike typer tiltak, og delta aktivt med innspill rundt tjenesteutvikling (se også kapittel 2.3 i Veileder for samarbeid om tjenester til barn og unge og deres familier). Det er en fordel om medvirkning på systemnivå gjennomføres via en organisasjon eller råd, fordi disse ikke bare representerer seg selv, men uttaler seg på vegne av flere barn og unge for å få en bredes mulig medvirkning.
Eksempler på medvirkning:
- Elevmedvirkning – Å bli inkludert, verdsatt og hørt (barneombudet.no)
- Lær mer om brukermedvirkning barn og unge – et nettsted (involvert.no)
- Prinsipper og råd: Barn og unges medvirkning på systemnivå (bufdir.no) og omhandler kompetanse i medvirkningsprosesser
- Ung Medbestemmelse (UngMed.no)
- Ungdom om medvirkning og barnerettsvurdering (barneombudet.no)
- Ungdomsmedvirkning i kommuner - Veiviseren (veiviseren.no)
- Ungdomsråd i helseforetak: Hvorfor og hvordan? (ungefunksjonshemmende.no) (ungefunksjonshemmende.no)
Barn og unges rett til medvirkning på systemnivå er forankret i Grunnlovens § 104 (lovdata.no), og i FNs barnekonvensjon artikkel 12. Rettighetene i barnekonvensjonen gjelder barn under 18 år. Offentlige myndigheter har dermed en plikt til å lytte til barn og til å vektlegge det barn formidler når beslutninger som berører dem skal fattes. Denne retten er universell og gjelder alle barn, uavhengig av kjønn, etnisitet, religion, seksuell orientering, funksjonsevne, bosted eller foreldres sosiale og økonomiske situasjon.
Barn og unges rett til medvirkning på tjenestenivå er forankret i Lov om kommunale helse- og omsorgstjenester § 3-10 (lovdata.no).
Den nye kommuneloven § 5-12 pålegger alle kommuner og fylkeskommuner til å opprette ungdomsråd (lovdata.no).
Rapporter som omhandler at tjenester blir bedre og mer treffsikre når barn og unge medvirker i utviklingen:
Sist faglig oppdatert: 23. november 2022 Se tidligere versjoner
Helsedirektoratet (2022). Kommunens ledelse bør sikre systematisk medvirkning fra barn, unge og foreldre ved planlegging og utvikling av psykisk helsetilbud til barn og unge i kommunen [nettdokument]. Oslo: Helsedirektoratet (lest 05. juni 2023). Tilgjengelig fra https://www.helsedirektoratet.no/veiledere/sammen-om-barn-og-unges-psykiske-helse-horingsutkast/kommunens-helsefremmende-og-forebyggende-arbeid/kommunens-ledelse-bor-sikre-systematisk-medvirkning-fra-barn-unge-og-foreldre-ved-planlegging-og-utvikling-av-psykisk-helsetilbud-til-barn-og-unge-i-kommunen