Anbefalingen om innholdet i styringsinformasjon som brukes i prosesser for prioritering begrunnes først og fremst i forskrift om ledelse- og kvalitetsforbedring i helse- og omsorgstjenesten (lovdata.no) og er nærmere beskrevet i Veileder til forskrift om ledelse og kvalitetsforbedring i helse- og omsorgstjenesten.
Det lokale selvstyret er grunnlovsfestet i Grunnloven § 49 annet ledd (lovdata.no). Kommunen kan derfor på eget initiativ og ansvar påta seg oppgaver og ta beslutninger ut fra lokale behov og ønsker, så lenge det ikke følger av lov at oppgavene er lagt til andre eller at det ikke er lov å gjøre det. Utgangspunktet er derfor at kommunen rettslig sett har et betydelig handlingsrom for å løse sine oppgaver ut fra lokale forhold og prioriteringer.
Kommunestyret kan, som kommunens øverste organ, beslutte en rekke rammer for egen virksomhet med stor betydning for handlingsrommet innen helse- og omsorgstjenestene.
Siden ingen kommuner har helt lik demografi, geografi, økonomi eller andre ressurser og rammeforhold, vil handlingsrommet til å prioritere i kommunale helse- og omsorgstjenester være forskjellig fra kommune til kommune. Det er derfor nødvendig at ledere i hver enkelt kommune og innenfor ulike tiltak- og tjenesteområder bruker styringsinformasjon til å skaffe seg nødvendig oversikt over rammene for virksomheten.
Erfaringer fra ledere i ulike kommuner er at det kan være vanskelig å finne handlingsrom for prioriteringer, men at systematisk bruk av styringsinformasjon er til hjelp. Det bidrar til gode analyser som gir oversikt over hvilke muligheter for å gjøre prioriteringer som finnes. Det gir også innsikter som leder frem til nye måter å jobbe på. Ved hjelp av styringsinformasjon erfarer kommunene at de kan prioritere både tidlig forebyggende innsats, innføring av ny teknologi og utvikling av nye arbeidsformer.
Pasient- og brukerrettighetsloven (lovdata.no) omtaler tjenestemottakernes rett til helse- og omsorgstjenester. Blant annet rett til nødvendig øyeblikkelig hjelp, helse- og omsorgstjenester, et verdig tjenestetilbud og fastlege.
Etter folkehelseloven § 5 (lovdata.no) skal kommunene ha nødvendig oversikt over helsetilstanden i befolkningen og de positive og negative faktorer som kan virke inn på denne. Helse- og omsorgstjenesten har og et ansvar for å tilby likeverdige tjenestetilbud og med det en viktig rolle i å redusere sosial ulikhet i helse.
Kommunens ledere må forholde seg til de økonomiske rammebetingelsene for kommunal virksomhet. Det kommer frem av kommuneloven at det stilles en rekke krav til kommunens økonomiske forvaltning for å sikre at den økonomiske handleevnen ivaretas over tid. I tillegg til at tjenestene må overholde gjeldende regelverk og faglige føringer, stilles det og forventinger om at kommunen sikrer at organiseringen er økonomisk bærekraftig. Kommunedirektøren har ansvar for internkontroll, jf. kommuneloven § 25-1 (lovdata.no).
Kommunens ledelse har ansvar for å sørge for et samlet tjenestetilbud med nødvendige og forsvarlige helse- og omsorgstjenester og plikter å etablere og gjennomføre systematisk styring av virksomheten, jf. helse- og omsorgstjenesteloven (lovdata.no) og forskrift om ledelse og kvalitetsforbedring i helse- og omsorgstjenesten (lovdata.no). Det innebærer at ledere i kommunen har ansvar for å vurdere rammene for individets rett og kommunens kapasitet, og sørge for et samlet tjenestetilbud som kan møte dagens behov, fremtidige behov og som er tilpasset med nødvendig omfang, kvalitet og tidspunkt for ytelser.