Gå til hovedinnhold
ForsidenPrioriteringer i kommunale helse- og omsorgstjenesterKommunens ledelse

Kommunens ledelse bør legge til rette for gode prioriteringsprosesser

Anbefalingen er faglig normerende og et hjelpemiddel for å ta forsvarlige valg som fremmer god praksis, kvalitet og likhet innenfor folkehelsen og for helsetjenesten. Anbefalingen er ikke rettslig bindende.

Å legge til rette for gode prioriteringsprosesser i kommunale helse- og omsorgstjenester innebærer at prosessen

  • følger styringssystemet for ledelse og kvalitetsforbedring, jf. forskrift om ledelse og kvalitetsforbedring (lovdata.no)
  • knyttes til ordinære plan- og beslutningsprosesser for kommunens ledelse. Blant annet prosesser som leder frem til kommuneplan, tema- og sektorplaner, økonomiplan og årsbudsjett jf. kommuneloven (lovdata.no) og plan- og bygningsloven (lovdata.no)
  • kjennetegnes av likhet, upartiskhet og konsistens over tid, jf. Verdensbankens rapport Fair Processes for Financing Universal Health Coverage (worldbank.org)

Det innebærer systematisk arbeid med å  

  • forberede og planlegge prioriteringer
  • gjennomføre prioriteringer
  • evaluere, korrigere og følge opp prioriteringer

Tilrettelegging for en god prioriteringsprosess som kjennetegnes av likhet, upartiskhet og konsistens over tid, oppnås med åpenhet, inkludering, medvirkning, oversikt og kontroll.

Åpenhet oppnås ved å gjøre informasjon tilgjengelig og forståelig for berørte parter, herunder informasjon om

  • den aktuelle prioriteringssituasjonen
  • prioriteringskriteriene nytte, ressurs og alvorlighet
  • prioriteringsprosessen
  • kunnskapsgrunnlaget for det aktuelle tiltaksområdet
  • begrunnelsen for prioriteringsbeslutningen

Inkludering og medvirkning fra berørte parter innebærer innhenting og håndtering av innspill fra for eksempel

  • tjenestemottakere og deres pårørende
  • brukerorganisasjoner og andre interessegrupper
  • innbyggere
  • politikere, råd og utvalg, herunder de tre lovpålagte rådene for ungdom, eldre og personer med funksjonsnedsettelser
  • ledere, helsepersonell og andre ansatte
  • muntlige og skriftlige innspill for øvrig

For oversikt og kontroll samt tillit til prosessen, brukes styringsinformasjon om hvordan prioriteringsbeslutningen virker i praksis og eventuell ny kunnskap som tilsier at beslutningen må revurderes.

Forbered og planlegg prioritering av tiltak:

  • Lag en oversikt over viktige plan- og beslutningsprosesser, for eksempel et årshjul eller kommunalt plansystem.
  • Gjør informasjon om prioriteringskriterier og prioriteringsprosesser tilgjengelig og forståelig for berørte parter, for eksempel via kommunens nettsider.
  • Beskriv den aktuelle prioriteringssituasjonen, for eksempel med bruk av styringsinformasjon som underveisrapporter, årsrapport, økonomiplan og årsbudsjett.
  • Vurder å arrangere innspillsmøte med berørte parter og interessenter, for eksempel åpent møte eller sak til møte i kommunale råd og utvalg.
  • Sammenstill innspill til prioritering av tiltak.

Utfør prioritering av tiltak:

  • Ranger og diskuter innspill til prioritering av tiltak, for eksempel ved hjelp av en liste eller matrise der aktuelle tiltak rangeres fra høyest til lavest prioritet på bakgrunn av samlet vurdering av nytte, ressurs og alvorlighet.
  • Kom frem til beslutning om endelig prioritering av tiltak, for eksempel gjennom vedtak i ledermøte, budsjettseminar eller politisk møte.
  • Informer berørte parter om prioriteringsbeslutningen på en for dem forståelig måte, for eksempel muntlig i møte eller skriftlig via nettsider.
  • Gjennomfør prioritering av tiltak i praksis.
  • Følg med på hvordan prioriteringene fungerer i praksis, for eksempel ved hjelp av kontinuerlig datainnsamling fra tjenestemottakere, pårørende og helsepersonell, underveisrapporter og årsrapporter.

Evaluer, korriger og følg opp prioritering av tiltak:

  • Sammenstill data om hvordan prioriteringene har fungert i praksis, for eksempel ved å følge anbefaling om bruk av styringsinformasjon i prioriteringsarbeidet.
  • Kartlegg om det er kommet ny relevant kunnskap som har betydning for prioriteringen av tiltak fremover.
  • Vurder å arrangere evalueringsmøte for drøfting av hvordan prioriteringene har fungert i praksis, for eksempel et åpent møte med berørte parter eller sak til ordinært møte i kommunale råd og utvalg.
  • Gjør informasjon om hvordan prioriteringene har fungert i praksis, og om det er kommet ny relevant kunnskap som har betydning for prioritering av tiltak fremover, tilgjengelig for berørte parter for eksempel via kommunens nettsider.
  • Vurder om prioriteringen av tiltak skal videreføres, korrigeres eller opphøre.

Legg til rette for at helsepersonell og saksbehandlere har nødvendige verktøy for å dokumentere hvilken nytte tjenestemottakerne har av tiltak, hvilke ressurser som brukes til gjennomføring av tiltak og alvorligheten av tilstanden til tjenestemottakerne. Bruk denne informasjonen i prioriteringsprosesser på politisk og administrativt nivå.

Bruk av styringssystemet i prioriteringsprosesser

Kommunens ledelse har ansvar for å etablere et styringssystem for virksomheten, jf. forskrift om ledelse og kvalitetsforbedring i helse- og omsorgstjenesten (lovdata.no). Styringssystemet omfatter planlegging, gjennomføring, evaluering og korrigering av virksomhetens aktiviteter, jf. helse- og omsorgstjenesteloven § 3-1 (lovdata.no) og forskriften om ledelse og kvalitetsforbedring. Erfaringer fra praksis er at prioriteringsprosessen gjerne begynner med en forberedelsesfase før planlegging, utføring, evaluering og korrigering. Modellen for kontinuerlig kvalitetsforbedring illustrerer hvordan prosessen kan deles opp i fem faser, jf. Modell for kvalitetsforbedring (helsebiblioteket.no).

Plan- og beslutningsprosesser for prioriteringer i kommunale helse- og omsorgstjenester

Flere ledere i kommunale helse- og omsorgstjenester har i ulike møter med Helsedirektoratet uttrykt at beslutninger om prioriteringer i kommunale helse- og omsorgstjenester først og fremst skjer gjennom kommunens ordinære plan – og beslutningsprosesser. Med ordinære plan- og beslutningsprosesser forstås prosesser som leder frem til vedtatte strategier, planer og budsjetter. Kommuneplan, økonomiplan, årsbudsjett og årsregnskap som alle vedtas av kommunestyret vurderes å være spesielt viktige.

I tillegg trekker ledere i kommunene frem at øvrige saksfremlegg til politiske møter, folkevalgtopplæring, innbyggerkommunikasjon, etisk refleksjon, kompetanseplanlegging, fagutvikling og daglig drift kan være viktige for prioriteringsprosesser i kommunale helse- og omsorgstjenester. 

I en rapport fra Verdensbanken, Fair Processes for Financing Universal Health Coverage (worldbank.org), presenteres tre kjerneprinsipper for en rettferdig prioriteringsprosess. De tre kjerneprinsippene er likhet, upartiskhet og konsistens over tid.

Likhet: Alle skal ha like muligheter til å tilegne seg informasjon og uttrykke sine meninger. En forutsetning for likhet er åpenhet om prioriteringsprosesser, -beslutninger og -kriterier.

Upartiskhet: Enkeltparter skal ikke ha urimelig stor innflytelse på prioriteringsbeslutninger.

Konsistens: Kriterier og prosedyrer for prioriteringsbeslutninger må være stabile over tid.

Det er vurdert at de tre kjerneprinsippene passer godt med målene for prioriteringer i den norske helse- og omsorgstjenesten, jf. rapporten Tillit til prioriteringer – økt åpenhet, medvirkning og kompetanse (regjeringen.no).

Ledere i kommunale helse- og omsorgstjenester har løftet frem eksempler på gode prioriteringsprosesser fra eget arbeidssted. Eksemplene handler om å se på den samlede ressursbruken i helse- og omsorgstjenesten, kort saksbehandlingstid, tydelig rolleavklaring, tjenestebeskrivelser gjennom bruk av innsatstrapp, omsorgstrapp og kriterier for tjenestetildeling, involvering av berørte parter, forankring hos berørte parter, medarbeidermedvirkning og pasient-, bruker- og pårørendemedvirkning. Disse erfaringene samsvarer med kjennetegnene for gode prioriteringsprosesser i verdensbankens rapport.

Bruker- og pårørenderepresentanter som har deltatt i arbeidet med å utvikle veilederen har påpekt at det er viktig for dem å gis anledning til å medvirke og gjøres kjent med hvordan prioriteringsprosessene gjennomføres for å være trygge på at grunnleggende verdier som likhet og rettferd blir ivaretatt. De uttrykker at både åpenhet om hvordan prioriteringsprosesser foregår, hvilke kriterier som brukes og hvordan de vektes er viktig for å opprettholde tillit. Helsedirektoratets brukerråd har uttrykt forståelse for at prioriteringer er vanskelig, men nødvendig. De oppfordrer kommunene til å være åpne om prioriteringsutfordringer, og være klare til å svare på vanskelige spørsmål. Systematisk folkehelsearbeid (veileder til lov og forskrift) viser til plan- og bygningsloven og beskriver blant annet medvirkning i forbindelse med arbeidet med kommunal planstrategi.

En anbefaling til kommunens ledelse fra brukerrepresentantene er å legge til rette for tidlig involvering av tjenestemottakere og deres pårørende på systemnivå. For eksempel ved å løfte prioriteringer som tema inn i møter i etablerte råd og utvalg og i opplæringen av kommunens politikere, råd og utvalg. Brukerrådet uttrykte tydelig at det å etablere dialog om prioriteringer på et tidlig tidspunkt vil gjøre det enklere å ha saklige diskusjoner også på et senere tidspunkt når prioriteringsbeslutninger er tatt og noen brukergrupper er berørt av uønskede nedprioriteringer.

Ledere i de kommunene Helsedirektoratet har vært i kontakt med, trekker også frem viktigheten av åpenhet. Lederne uttrykker at manglende åpenhet om prioriteringer skaper mistillit i befolkningen. Samtidig sier lederne at det er spesielt vanskelig å nå frem med saklig informasjon om nedprioriteringer fordi det vekker sterke følelser hos både direkte berørte parter, befolkningen og lokalpolitikere. Flere uttrykker at det er spesielt vanskelig å nå frem med informasjon om og ha dialog om den helhetlige vurderingen. Det er en generell erfaring at det er vanskelig å få frem at beslutningen bygger på en samlet vurdering der både nytte, ressurs og alvorlighet er tillagt vekt. I innspill til arenaer for deling av informasjon nevnes først og fremst kommunens nettsider. Det har sammenheng med at deling av informasjon om prioriteringsprosesser, -kriterier og -beslutninger via kommunens nettsider og andre medier vil bidra til bedre tilgang på informasjonen for kommunens innbyggere. På den måten kan sannsynligheten for at prioriteringsbeslutningen forstås og aksepteres også økes.

Kommunens ledelse plikter å legge til rette for åpenhet om egen virksomhet i slike prosesser. Graden av åpenhet må imidlertid tilpasses den aktuelle konteksten. Åpenheten må for eksempel ikke gå på bekostning av hensyn til personvern eller innebære at prosessen tar uhensiktsmessig lang tid. Kommunens plikt til åpenhet gjelder blant annet å

  • aktivt informere om egen virksomhet, samt om virksomhet som andre utfører på vegne av kommunene og legge til rette for at alle kan få tilgang til informasjonen, jf. kommuneloven § 4-1 (lovdata.no)
  • sikre åpenhet og forutsigbarhet for alle berørte interesser i plan- og byggesaksbehandling, jf. plan- og bygningsloven § 1-1 fjerde ledd (lovdata.no) 
  • føre journal og gjøre saksdokument, journaler og liknende register åpent for innsyn så lenge ikke annet følger av lov og forskrift, jf. offentlighetsloven §§ 3 og 10 (lovdata.no)

Kommunens ledelse har ikke bare ansvar for å dele informasjon. De har også ansvar for at tjenestene har systemer og rutiner som legger til rette for innhenting og bruk av erfaringer fra tjenestemottakere og pårørende. Dette kommer blant annet frem av lover, forskrifter og normerende produkter, som for eksempel

  • sikre medvirkning fra alle berørte parter i plan- og byggesaksbehandling, gjøre rede for medvirkningsopplegg samt påse at medvirkning er oppfylt i planprosesser utført av andre, jf. plan- og bygningsloven §§ 1-1, 4-1 og 5-1 (lovdata.no)
  • sørge for innflytelse fra tjenestemottakere og eventuelt deres pårørende samt samarbeid med frivillige organisasjoner, jf. helse- og omsorgstjenesteloven § 3-10 (lovdata.no)
  • Ledelse og kvalitetsforbedring i helse og omsorgstjenesten (veileder til lov og forskrift)
  • Pårørendeveileder (nasjonal veileder)
  • Lokale folkehelsetiltak – veiviser for kommunen (nasjonale faglige råd)
  • Systematisk folkehelsearbeid (veileder til lov og forskrift)

I tillegg til dette skal kommuner innenfor forvaltningsområdet for samisk språk sørge for at samiske tjenestemottakeres behov for tilrettelagte tjenester blir vektlagt ved utforming av tjenesten. Dette gjelder også den enkeltes utvidede rett til bruk av samisk språk i helse- og omsorgstjenesten, jf. sameloven §§ 3-1 første ledd bokstav a) og 3-5 (lovdata.no).

 


Siste faglige endring: 10. april 2025 Se tidligere versjoner

Helsedirektoratet (2025). Kommunens ledelse bør legge til rette for gode prioriteringsprosesser [nettdokument]. Oslo: Helsedirektoratet (siste faglige endring 10. april 2025, lest 05. desember 2025). Tilgjengelig fra https://www.helsedirektoratet.no/veiledere/prioriteringer-i-kommunale-helse-og-omsorgstjenester/kommunens-ledelse/kommunens-ledelse-kan-i-prosesser-for-prioriteringer-folge-modell-for-kontinuerlig-forbedring-og-legge-til-rette-for-innspill-fra-berorte-parter

Få tilgang til innhold fra Helsedirektoratet som åpne data: https://utvikler.helsedirektoratet.no

Om Helsedirektoratet

  • Om oss
  • Jobbe hos oss
  • Kontakt oss

    Postadresse:
    Helsedirektoratet
    Postboks 220, Skøyen
    0213 Oslo

Aktuelt

  • Nyheter
  • Arrangementer
  • Høringer
  • Presse

Om nettstedet

  • Personvernerklæring
  • Tilgjengelighetserklæring (uustatus.no)
  • Besøksstatistikk og informasjonskapsler
  • Nyhetsvarsel og abonnement
  • Åpne data (API)
Følg oss: