Gå til hovedinnhold
ForsidenPrioriteringer i kommunale helse- og omsorgstjenesterKommunens ledelse

Kommunens ledelse bør legge en samlet vurdering av nytte, ressurs og alvorlighet til grunn for prioriteringer i helse- og omsorgstjenesten

Anbefalingen er faglig normerende og et hjelpemiddel for å ta forsvarlige valg som fremmer god praksis, kvalitet og likhet innenfor folkehelsen og for helsetjenesten. Anbefalingen er ikke rettslig bindende.

En samlet vurdering av nytte, ressurs og alvorlighet inkluderer kunnskap om

  • tjenestemottakeres nytte av tiltaket
  • ressursene som trengs for å gjennomføre tiltaket
  • alvorlighet av tilstanden til tjenestemottakerne 

I tillegg vurderes det om

  • nytten tjenestemottakere har av tiltaket og alvorligheten av tilstanden står i rimelig forhold til ressursinnsatsen
  • barn blir berørt av tiltaket, hvordan og hva som vil være til barnets beste
  • lokale forhold har betydning for beslutningen
  • hvordan grupper i befolkningen har ulik tilgang til og mulighet til å dra nytte av tiltaket

Refleksjon om eventuelle etiske dilemmaer som prioriteringssituasjonen omfatter, kan også inngå i vurderingen.

Vurderingene dokumenteres i et beslutningsgrunnlag. Innholdet og detaljeringsgraden tilpasses den aktuelle situasjonen.

Vurder

Et tiltaks prioritet øker i tråd med den forventede nytten av tiltaket. Den forventede nytten av et tiltak vurderes ut fra om kunnskapsbasert praksis tilsier at tiltaket kan øke pasientens livslengde og/eller livskvalitet gjennom å gi økt sannsynlighet for:

  • overlevelse
  • forbedring eller redusert tap av mestring og/eller fysisk eller psykisk funksjon
  • reduksjon av smerter, fysisk eller psykisk ubehag.

 

Kilde: Meld. St. 38 (2020-2021) (regjeringen.no)

Vurder ut fra tilgjengelig kunnskap i hvilken grad tiltaket påvirker tjenestemottakeres livslengde og livskvalitet. Legg vekt på hvordan tiltaket gir tjenestemottakerne flere gode leveår gjennom

  • at det forebygger tap av mestring og funksjon
  • at det opprettholder mestring og funksjon
  • økt mestring og funksjon
  • mindre tap av mestring og funksjon
  • mindre smerter og ubehag
  • bremset sykdomsutvikling

Vurder nytten opp mot hva som er målet eller hensikten med tiltaket, om tiltaket har utilsiktede effekter og hva nytten av tiltaket vil være på både kort og lang sikt.

Vurder også om

  • nytten er lik for hele målgruppen, eller om deler av målgruppen har ulik nytte
  • det er grupper som ikke har likeverdig tilgang til tiltaket
  • pårørende blir berørt og hvilke konsekvenser tiltaket har for dem
  • barn blir berørt og hvordan tiltaket påvirker dem, enten de er tjenestemottakere, pårørende eller nærstående til tjenestemottakerne
  • tiltaket er likeverdig og uavhengig av målgruppens og pårørendes helsekompetanse, digitalkompetanse og språkkompetanse
  • omfanget av berørte utvikler seg over tid
  • usikkerhet, mangel eller sprik i kunnskapsgrunnlaget om hvordan tiltaket påvirker tjenestemottakeres livslengde og livskvalitet
  • lokale forhold som påvirker tiltakets effekt på livslengde og livskvalitet
  • miljømessige og sosiale forhold av betydning for livslengde og livskvalitet
 
Vurder

Et tiltaks prioritet øker desto mindre ressurser det legger beslag på.

 

Kilde: Meld. St. 38 (2020-2021) (regjeringen.no)

Vurder hvilke ressurser, i omfang og kostnader, som inngår i tiltaket. Det kan for eksempel være ressurser knyttet til

  • personell, kompetanse og behov for rekruttering
  • lokaler og boliger
  • inventar, materiell, digitale verktøy og medisinsk utstyr
  • tid til transport, gjennomføring av tiltak, administrasjon og dokumentasjon  

Vurder om også andre ressurser påvirkes av tiltaket. Det kan for eksempel være

  • tilgang på personell- og kompetanse i andre kommunale helse- og omsorgstjenester som følge av oppgavefordeling eller omorganisering
  • tjenestemottakernes kostnader og tidsbruk knyttet til gjennomføring av tiltaket og om dette er en nødvendig innsats i tiltaket
  • pårørendes kostnader og tidsbruk
  • tiltaksområder i spesialisthelsetjenesten som i henhold til samarbeidsavtaler mellom kommuner og helseforetak skal utvikles og planlegges sammen
Vurder

Et tiltaks prioritet øker i tråd med alvorligheten av tilstanden. En tilstands alvorlighet vurderes ut fra:

  • risiko for død eller tap av mestring og/eller funksjon
  • graden av tap av mestring og/eller fysisk eller psykisk funksjon
  • smerter, fysisk eller psykisk ubehag

Både nå-situasjonen, varighet og tap av fremtidige leveår har betydning for graden av alvorlighet.

Graden av alvorlighet øker jo mer det haster å komme i gang med tiltaket.

 

Kilde: Meld. St. 38 (2020-2021) (regjeringen.no)

 

Vurder hvor alvorlig tilstanden er for tjenestemottakere som er i målgruppen. Bygg vurderingen på relevant kunnskap om risiko for død, risiko for tap av mestring og funksjon, grad av tap av mestring og funksjon og smerter og ubehag.

 Eksempler på innhold i alvorlighetsvurderingen er

  • hvilke konsekvenser det har ikke å iverksette tiltaket eller utsette det
  • hvor mye det haster å komme i gang med tiltaket
  • om tjenestemottakere er avhengig av eller har tilgang til pårørende, for eksempel hvor alvorlig tilstanden vil være uten pårørende
  • om tilstanden har innvirkning på pårørende og om pårørende selv vil få behov for tiltak og tjenester
  • om tilstanden berører barn, enten barnet selv er tjenestemottaker eller nærstående til tjenestemottaker

Gjør en helhetlig vurdering

Gjør en samlet vurdering av nytte, ressurs og alvorlighet
Eksempler på spørsmål å ta stilling til i den helhetlige vurderingen av nytte, ressurs og alvorlighet:

  • Hvilke tiltak bidrar minst til måloppnåelse?
  • Hva er minst nyttig for tjenestemottakerne?
  • Hvilke tiltak har en urimelig ressursbruk i forhold til nytten?
  • Kan noen tiltak som gir liten nytte for tjenestemottakerne, endres med hensyn til mål, innhold og tilgang?
  • Kan noen tiltak med liten nytte for tjenestemottakerne avvikles?
  • Kan kvaliteten på noen tiltak heves med nye arbeidsmåter slik at nytten for tjenestemottakerne øker, også uten økt ressursbruk?
  • Hvilke tiltak er det rimelig å sette av ressurser til på bekostning av andre tiltak?
  • Hvordan endres tjenestemottakernes nytte i form av livslengde og livskvalitet?
  • Hvordan endres ressursinnsatsen?
  • Hvor alvorlig er tilstanden til tjenestemottakerne her og nå, før tiltaket gjennomføres, og hvor alvorlig blir tilstanden til tjenestemottakerne i fremtiden dersom tiltaket ikke gjennomføres? Dette vurderes som sannsynlighet for død, og sannsynlighet for og grad av tap av mestring og funksjon, smerter og fysisk eller psykisk ubehag.
  • Hva er alternativet til å gjennomføre tiltaket? Hvilke alternative tiltak må prioriteres ned?

Vurder barnets beste dersom barn er berørt av tiltaket

  • Barnerettighetsvurderinger steg for steg (barneombudet.no)
  • E-læringskurs om barns rettigheter (barneombudet.no)

Vurder lokale forhold

Lokale forhold av betydning for beslutningsgrunnlaget kan være

  • vedtatt kommuneplan med kommunens visjoner, mål og strategier
  • vedtatt budsjett med økonomisk ramme for virksomhetsområdet
  • andre politiske eller administrative vedtak
  • kjennetegn ved befolkningen, demografisk utvikling og helsetilstand
  • kommunens tilgang til kompetanse og personell

Utform et beslutningsgrunnlag, for eksempel et saksfremlegg

Oppsummer den samlede vurderingen av nytte, ressurs og alvorlighet i et beslutningsgrunnlag. Tilpass omfanget og innholdet til den aktuelle konteksten. Vurder om det er aktuelt å ta med både kvalitative og kvantitative data. Inkluder vurdering av barnets beste dersom barn er berørt.

Aktuelt innhold i beslutningsgrunnlaget er for eksempel

  • beskrivelsen av prioriteringssituasjonen og behovet for prioritering
  • oversikten over den juridiske, økonomiske og faglige rammen for prioriteringen
  • vurderingen av nyttekriteriet, ressurskriteriet og alvorlighetskriteriet
  • beskrivelsen av det relevante kunnskapsgrunnlaget og eventuelle usikkerheter i kunnskapsgrunnlaget
  • beskrivelsen av hvordan relevante aktører har medvirket i prosessen, særlig hvordan grupper i befolkningen som har eller kan ha utfordringer med likeverdig tilgang, er gitt anledning til å medvirke
  • vurderingen av hvordan tiltaket henger sammen med lokale vedtak, overordnede mål og strategier gitt i for eksempel kommuneplan eller årsbudsjett
  • rangeringen av tiltak som viser hvilke tiltak som prioriteres foran andre
  • budsjettkonsekvenser på kort og lang sikt

Se eventuelt til Den nasjonale databasen for mini-metodevurdering i sykehus og kommuner (minimetodevurdering.no) og Folkehelseinstituttets publikasjon om Helseøkonomisk evaluering (fhi.no).

Beskriv vurderingen av nytte for eksempel ved hjelp av

  • kvalitative og kvantitative indikatorer som viser hvordan tjenestemottakeres livslengde og livskvalitet blir påvirket av tiltaket
  • verdimatrisemetoden for å beskrive ikke-prissatte virkninger, jf. tabell 3.3 i Veileder i samfunnsøkonomiske analyser (dfo.no)
  • forsknings- og evalueringsrapporter hvor QALY (kvalitetsjusterte leveår) er benyttet som måleenhet på helserelatert livskvalitet sammen med en vurdering av resultatenes overførbarhet til den aktuelle kommunen

Beskriv vurderingen av alvorlighet, for eksempel:

  • Kvalitativt ved bruk av en matrise for risikovurdering. Et nyttig verktøy med matrise for risikovurdering er beskrevet i Helsedirektoratets tips ved risikovurdering som grunnlag for arbeid med helse- og omsorgsberedskap.
  • Kvantitativt gjennom absolutt prognosetap med antall gode leveår som tapes ved fravær av tiltaket. Henvisninger til forskningsrapporter og evalueringer utenfor den lokale konteksten suppleres med en vurdering av resultatenes overførbarhet til den aktuelle kommunen.

Beskriv vurderinger av eventuelle etiske dilemmaer og utilsiktede konsekvenser av tiltaket. Se eventuelt til 6-trinnsmodell for etisk refleksjon (ks.no), SME-modellen (uio.no), vurderinger gjort i kliniske etikkomiteer og etikkråd i kommunen eller hvordan beslutningen påvirker den sosiale fordelingen av helse.

Ved prioriteringer i forbindelse med håndtering av kriser, se for eksempel til

  • Helsedirektoratets temaside om helseberedskap
  • kommunens helseberedskapsplan

Siden 2022 har det vært vedtatt nasjonal politikk at prioriteringskriteriene nytte, ressurs og alvorlighet slik de kommer frem av Meld. St. 38 (2020-2021) (regjeringen.no) gjelder for hele helse- og omsorgstjenesten. Det innebærer at helse- og omsorgstjenesten nå har et felles begrepsapparat som bygger på et felles verdigrunnlag for hvilke vurderinger som legges til grunn for beslutningene. Som påpekt i rapporten Tillit til prioriteringer – økt åpenhet, medvirkning og kompetanse (regjeringen.no), vil bruk av anerkjente kriterier fremme en rettferdig prioriteringsprosess med åpenhet og mulighet for etterprøvbarhet. På denne bakgrunnen har Helsedirektoratet kommet til at det er grunnlag for å normere bruken av kriteriene som en sterk anbefaling.

Prioriteringer i de kommunale helse- og omsorgstjenestene gjøres hele tiden. Det skjer både i overordnet strategi- og planarbeid, i økonomi- og handlingsplaner og i daglig drift. Ustrukturerte og tilfeldige beslutninger om prioriteringer innebærer risiko for at grunnleggende verdier som likhet og rettferd ikke blir ivaretatt og at tilliten til tjenestene svekkes. Ved strukturert bruk av prioriteringskriteriene nytte, ressurs og alvorlighet, kan verdigrunnlaget for helse- og omsorgstjenestene ivaretas og tilliten til tjenestene opprettholdes både når det er behov for å prioritere noe opp, og når noe skal prioriteres ned (Meld. St. 38 (2020–2021) - regjeringen.no).

I kommunene beskrives prinsipper for prioriteringer på ulike måter. For eksempel i overordnede planer som kommuneplan, temaplan, sektorplan og økonomiplan. Noen kommuner er opptatte av å tilby tjenester etter LEON-prinsippet (laveste effektive omsorgsnivå), jf. NOU 2023: 4 Tid for handling – Personellet i en bærekraftig helse- og omsorgstjeneste (regjeringen.no). Andre bruker BEON-prinsippet (beste effektive omsorgsnivå). Flere kommuner har også beskrevet prinsipper i politisk vedtatte lokale forskrifter om tildelingskriterier og dokumenter med kriteriebeskrivelser for tildeling av tjenester.

Ledere i kommuner som Helsedirektoratet har vært i kontakt med, beskriver at de allerede følger prioriteringskriteriene. Konkrete eksempler på at de prioriterer med utgangpunkt i vurderinger av nytte-, ressurs- og alvorlighetskriteriet fremkommer likevel ikke. Flere av lederne i kommunene har uttrykt at de vil kommunisere dette tydeligere framover, blant annet via egne nettsider. Den pågående utviklingen av et nasjonalt kunnskapsstøttesystem for kommuner (Mot et kunnskapsstøttesystem for kommunene (fhi.no)) har til hensikt å hjelpe kommunene ved å gi beslutningsgrunnlag som er i tråd med prioriteringskriteriene.  I tillegg har etableringen av samarbeidsarenaer for forskning i kommunale helse- og omsorgstjenester (Kommunenes samarbeidsarena for forskning (ks.no)) til hensikt å bidra til mer kunnskapsbaserte beslutninger og en bærekraftig tjenesteutvikling.

Kommunens ledelse må ofte fatte en beslutning om prioritering for en eller flere grupper tjenestemottakere. Kvalitetsjusterte leveår (QALY) er den anbefalte angivelsen av nytte for prioriteringer på gruppenivå, jf. Meld. St. 38 (2020-2021) (regjeringen.no). QALY brukes i forskning på helsetiltak og i helseøkonomiske analyser. QALY er et tallmessig uttrykk for den helserelaterte livskvaliteten på et leveår. Nytten av et tiltak måles da i hvor mange forventede leveår gruppen av tjenestemottakere er forventet å få ved gjennomføring av tiltaket, justert for helsenivå.

I tråd med Meld. St. 38 (2020-2021) (regjeringen.no) anbefales det at all relevant ressursbruk i helse- og omsorgstjenesten og pasienters tidsbruk knyttet til gjennomføring av tiltaket skal vektlegges i prioriteringsbeslutninger.

Kvantifisering av alvorlighet i metodevurderinger på gruppenivå måles i henhold til Meld. St. 38 (2020-2021) (regjeringen.no) ved absolutt prognosetap. Ulike måter å vurdere alvorlighet på ble vurdert i forbindelse med Meld. St. 34 (2015-2016) (regjeringen.no). Absolutt prognosetap uttrykker antall gode leveår en pasientgruppe mister grunnet sin sykdom, gitt dagens standardbehandling, sammenlignet med gjennomsnittet i befolkningen med samme alder.

Etter uttesting av et utkast til veilederen, kom det også frem behov for bedre kunnskap i virksomhetene om hva som ligger i begrepene nytte, ressurs og alvorlighet. At både politisk ledelse, administrativ ledelse på ulike nivå, helsepersonell og saksbehandlere trenger kunnskap om hva som ligger i prioriteringskriteriene og hvordan de kan anvendes i ulike prioriteringssituasjoner. Det uttrykkes også behov for å skape en omforent forståelse av begrepene blant helsepersonell, ledelse og befolkning gjennom oppmerksomhet i det ordinære arbeidet over tid.

Denne veilederen er avgrenset til kommunale helse- og omsorgstjenester. Det er likevel mulig for kommuner å vurdere kriterienes relevans for andre sektorer i kommunen. En svensk kommune har utviklet en modell for prioriteringsarbeid der det legges det opp til at alle sektorer i kommunen prioriterer med utgangspunkt i de samme kriteriene (svårighetsgrad, patientnytta, kostnad). Kriteriene er de gjeldende prioriteringskriteriene for helsetjenester i Sverige. Modellen er nærmere beskrevet i Rapport 2023:1 i Prioriteringscentrums rapportserie (ilu.se).

Barnets beste

Der det er behov for prioriteringer og barn er berørt av tiltak må barnets beste vurderes i tillegg til prioriteringskriteriene nytte, ressurs og alvorlighet. Barnekonvensjonen art. 3 er inntatt i norsk rett ved menneskerettighetsloven § 2 nr. 4 (lovdata.no) med forrang for norsk lov og Grunnloven § 104 andre ledd (lovdata.no). Denne bestemmer at "barnets beste" skal være et grunnleggende hensyn ved alle handlinger og beslutninger som berører dem. I forbindelse med prioriteringer vil det innebære at kommunen har en plikt til å sørge for at hensynet til barnets beste vurderes forsvarlig og avveies mot eventuelle motstående hensyn, og at vurderingen kommer frem av de beslutninger som fattes.

Etiske dilemma

En sentral utfordring for kommuners prioriteringer handler om dilemmaer som oppstår mellom individets rett til helse- og omsorgstjenester og samfunnets kapasitet til å yte disse tjenestene. Prioriteringskriteriene bygger på de grunnleggende verdiene for helse- og omsorgstjenesten slik det er beskrevet i Meld. St. 34 (2015-2016) (regjeringen.no). Det vil likevel være krevende etiske avveininger der ulike motstridende perspektiver vil kreve særskilte vurderinger. Noen kommuner har etablert kliniske etiske komiteer og etikkråd som fungerer som fora for etiske vurderinger på ledernivå og klinisk nivå. Etiske komiteer og råd vurderes som relevante for drøfting av etiske dilemmaer ved prioriteringer, men dette er ikke påkrevd og det kan ikke forventes at enhver kommune har organisert seg slik.


Siste faglige endring: 10. april 2025 Se tidligere versjoner

Helsedirektoratet (2025). Kommunens ledelse bør legge en samlet vurdering av nytte, ressurs og alvorlighet til grunn for prioriteringer i helse- og omsorgstjenesten [nettdokument]. Oslo: Helsedirektoratet (siste faglige endring 10. april 2025, lest 05. desember 2025). Tilgjengelig fra https://www.helsedirektoratet.no/veiledere/prioriteringer-i-kommunale-helse-og-omsorgstjenester/kommunens-ledelse/kommunens-ledelse-bor-legge-en-samlet-vurdering-av-nytte-ressurs-og-alvorlighet-til-grunn-for-prioriteringer-i-helse-og-omsorgstjenesten

Få tilgang til innhold fra Helsedirektoratet som åpne data: https://utvikler.helsedirektoratet.no

Om Helsedirektoratet

  • Om oss
  • Jobbe hos oss
  • Kontakt oss

    Postadresse:
    Helsedirektoratet
    Postboks 220, Skøyen
    0213 Oslo

Aktuelt

  • Nyheter
  • Arrangementer
  • Høringer
  • Presse

Om nettstedet

  • Personvernerklæring
  • Tilgjengelighetserklæring (uustatus.no)
  • Besøksstatistikk og informasjonskapsler
  • Nyhetsvarsel og abonnement
  • Åpne data (API)
Følg oss: