5.6.5 Kommunikasjon mellom ambulansetjenesten og legevaktlege
Kommunikasjon mellom ambulansetjenesten og kommunal vaktlege under felles utrykning bør primært skje ved at legevaktlegen skifter til aktuell ambulansetalegruppe etter utalarmering, sekundært ved at AMK-sentralen sammenkobler LV-sentralens talegruppe med aktuell ambulansetalegruppe. Dette bør også gjøres i tilfeller der legevaktlege ikke rykker ut. Legevaktlegen har ansvar for pasienten og bør lytte aktivt i talegruppe for tilbakemelding fra ambulanse.
Når ambulanse har behov for å konferere med legevaktlege/fastlege for å avklare videre behandling, undersøkelser eller leveringssted kan kommunikasjonen foregå i LV-talegruppe dersom ikke pasientidentifiserbare opplysninger skal formidles. Kommunikasjon av pasientidentifiserbare opplysninger skal som hovedregel foregå i én-til-én-samtale.
Pasientsensitiv kommunikasjon mellom legevaktsentral og lege i vakt skal primært gjennomføres som en en-til-en samtale i nødnett eller som en telefonsamtale. Ved hendelse med behov for utrykning skal lege i vakt varsles via Nødnett.
Sist faglig oppdatert: 14. desember 2022 Se tidligere versjoner
Helsedirektoratet (2022). 5.6.5 Kommunikasjon mellom ambulansetjenesten og legevaktlege [nettdokument]. Oslo: Helsedirektoratet (lest 03. juni 2023). Tilgjengelig fra https://www.helsedirektoratet.no/veiledere/nodnett-i-helsetjenesten/operativ-bruk-av-nodnett/samhandling-internt-i-helsetjenesten/5.6.5-kommunikasjon-mellom-ambulansetjenesten-og-legevaktlege