Kommunene skal tilby utskrift av koronasertifikat basert på test
Kommunen har plikt til å utstede koronasertifikat basert på test tatt på kommunens teststasjon, både om testen er positiv eller negativ. Det følger av covid-19-forskriften § 19a. Dette vil for eksempel innebære at dersom testen som er tatt ved den kommunale teststasjonen er positiv, og resulterer i et gyldig koronasertifikat knyttet til bevis av gjennomgått sykdom, er kommunen pliktig til å gjøre en utskrift av koronasertifikat etter anmodning fra innehaver. Dersom koronasertifikatet er basert på positiv test må kommunen vente i 11 dager etter at testen er tatt, før koronasertifikat blir skrevet ut.
Selv om plikten er begrenset til koronasertifikat basert på test tatt ved kommunens teststasjoner kan kommunen også utstede koronasertifikat basert på vaksinasjon og gjennomgått sykdom (herunder test tatt annet sted enn den aktuelle kommunens testasjoner).
Helsedirektoratet understreker at det likevel er elektronisk koronasertifikat via helsenorge.no som er normalen, og at utskriftsretten primært er ment for brukere som ikke har mulighet til å bruke elektroniske løsninger.
Kostnader kommunen har knyttet til dette dekkes gjennom ordinære kompensasjonsordninger.
Utstedelsen skal skje på kommunens teststasjon eller annet sted kommunen bestemmer.
Se også: Koronasertifikat (fhi.no).
Forutsetninger for utskrift
- Detaljert informasjon om utskrift av koronasertifikat (PDF)
- Mal for kommunenes kommunikasjon til innbyggerne om utskrift av koronasertifikat (DOCX)
- Utskrift basert på test forutsetter at testresultatet er sendt inn elektronisk til MSIS Labdatabase. Man kan både sende inn resultater av hurtigtester og PCR-tester utført av helsepersonell, men svartiden på PCR kan medføre at sertifikatet er utløpt før testresultatet foreligger.
- Utskrift basert på vaksine forutsetter at vaksinasjonen(e) er registrert i SYSVAK.
- Utskrift av koronasertifikat til personer uten fødselsnummer eller d-nummer forutsetter at testresultatet er registrert på et felles nasjonalt hjelpenummer knyttet til innehaveren.
Fremgangsmåte for tilgang til løsning for ikke-digitale brukere.
Innføring i løsningen og opplæringspakke for kommunene (PDF).
- Kommunen ber om tilgang til løsningen gjennom å sende epost til tilgang-koronasertifikat-ikkedigitaleinnbyggere@fhi.no. Denne epostadressen håndterer også brukerstøtte for løsningen.
- Kommunen må utnevne en koordinator for løsningen som har ansvar for å legge til brukere som har et tjenstlig behov for tilgang. Koordinator har også ansvar for å slette tilganger til brukere som ikke lenger har tjenstlig behov. Koordinators navn og kontaktinformasjon legges ved eposten.
- Koordinator vil få tilsendt informasjon om bruksvilkår på epost. Dette dokumentet skal signeres og returneres til tilgang-koronasertifikat-ikkedigitaleinnbyggere@fhi.no
Helsedirektoratet (2022). Kommunene skal tilby utskrift av koronasertifikat basert på test [nettdokument]. Oslo: Helsedirektoratet (sist faglig oppdatert 03. mars 2022, lest 26. mai 2022). Tilgjengelig fra https://www.helsedirektoratet.no/veiledere/koronavirus/testing-isolasjon-smittesporing-og-karantene/kommunene-har-plikt-til-a-tilby-utskrift-av-koronasertifikat