1. Testing, isolasjon, smittesporing og karantene (TISK)
Epidemien i Norge nådde en smittetopp i februar/mars 2022. 5. april opphevet regjeringen rådene om å teste seg for covid-19 ved nyoppståtte luftveissymptomer og å holde seg hjemme i 4 døgn ved påvist covid-19.
Dette gjelder nå:
- Rådet ved nyoppståtte luftveissymptomer er å holde seg hjemme når man føler seg syk, uavhengig av årsak.
- Lege rekvirerer covid-19-tester etter en medisinskfaglig vurdering, på lik linje med andre luftveisinfeksjoner. Test kan tas på teststasjoner eller på legekontor.
- Folkehelseinstituttet har hovedansvaret for å gi smittevernråd. Smittevernråd hos Folkehelseinstituttet (fhi.no).
Beredskap for testing
Kommunene er i regjeringens langsiktige koronastrategi for å normalisere hverdagen bedt om å ha beredskap til å kunne teste én prosent av befolkningen per uke med PCR. Dette betyr at kommunene må ha planer for at de i løpet av to–tre uker skal kunne teste én prosent av befolkningen per uke. Kommunene er også bedt om å lage planer for oppskalering av denne kapasiteten gjennom omdisponering av personell.
Testing til koronasertifikat
Helse- og omsorgsdepartementet har vurdert at det ikke lenger er grunnlag for å be kommunene om å legge til rette for å tilby testing hvor formålet er å oppfylle dokumentasjonskrav på smittestatus for covid-19 i forbindelse med reiser. Per 15. juni 2022 er det bare Frankrike, Malta og Portugal av EU/EØS-landene som stiller krav til innreisedokumentasjon.
I tråd med beslutningene om kompensasjon for beredskap til testing, og regjeringens strategi- og beredskapsplan, er det ikke lagt opp til at kommunene skal ha en stående aktiv testkapasitet, men at de skal ha planer for raskt å kunne reetablere testtilbud. Det følger også av disse beslutningene at de midlertidige unntakene i lov- og regelverk som la til rette for testing uten forutgående henvisning fra lege, vil utløpe fra 1. juli.
Kommunene har fremdeles ansvar for at teststasjonene eller tilsvarende ordninger skal bidra med utskrift av koronasertifikat basert på test for de som har testet seg i kommunens regi og som har behov for slik utskrift.
Helsedirektoratet fordeler antigen hurtigtester til landets kommuner og helseforetak i samarbeid med Nasjonalt felleslager (NFL). Antigen hurtigtester finnes både for profesjonelt bruk i helsetjenesten og som selvtester.
Informasjon til kommuner
Tildeling og distribusjon av hurtigtester til landets kommuner
Gjeldende løsning for tildeling og distribusjon av tester til kommunene innebærer følgende:
- Kommunene er bedt om å ha en beholdning av hurtigtester tilsvarende 2 tester per innbygger.
- Helsedirektoratet vurderer og beslutter tildeling til fylkene ut fra befolkningstall, smittetrykk (MSIS/FHI), lagerstatus meldt fra kommunene og eventuelt andre faktorer etter dialog med statsforvalterne. Testene distribueres fra nasjonalt felleslager ut til regionale mottak.
- Statsforvalterne fordeler tester på kommunenivå og sikrer distribusjon ut til de kommunene som ligger til hvert mottak sitt ansvar.
- Institusjoner og spesialister som yter spesialisthelsetjenester etter avtale med regionale helseforetak får sine tester gjennom de kommunene hvor de har sin virksomhet.
Rutine for tildeling og distribusjon av hurtigtester – TISK (PDF)
Organisere leveranser
Kommunen mottar leveranse via regionale mottakspunkt.
Utlevering av selvtester
Kommunene skal utlevere selvtester i originalforpakningen, slik de er levert fra produsenten. Originalforpakningene skal ikke deles opp eller ompakkes.
Oppbevaring av selvtester
Korrekt oppbevaring, samt bruk, i tråd med produsentens anvisninger er særs viktig for å unngå at selvtestene gir feil svar, og dermed falsk trygghet (med tilhørende økt smittespredning).
Selvtester tåler ikke kulde eller frost, og skal ikke oppbevares under 2 grader. Øvre temperaturgrense for oppbevaring er 30 grader og testene skal ikke utsettes for direkte sollys.
Selvtester skal være romtempererte før de brukes. Kommunen har et ansvar for å formidle dette til mottakerne av selvtestene.
Informasjon til helseforetak (HF)
- Rapporterer behov for hurtigtester til sitt regionale helseforetak (RHF).
- Regionalt lager mottar leveranse fra RHF
- HF bestiller hurtigtester fra regionalt lager i egen bestillingsløsning
Informasjon til regionale helseforetak (RHF)
- RHF bestiller ved melding til hurtigtest@helsedir.no.
- Helsedirektoratet tildeler tester basert på rapportert estimert ukentlig forbruk.
- Distribusjon til private leverandører av spesialisthelsetjenester, se avsnittet om tester til kommuner.
Rutine og grunnlag for tildeling av hurtigtester til RHF – TISK (PDF)
Informasjonsmateriell
- Koronamateriell fra Helsedirektoratet (imageshop.com)
- Video: Slik tar du dyp neseprøve (globalpointofcare.abbott)
- Video: Slik tar du selvtest (tekstet på ulike språk) (youtube, Helsedirektoratet)
- Bruksanvisninger og analyseprosedyrer (noklus.no)
- Brukerveiledning for innrapportering av covid-19 hurtigtester til MSIS (nhn.no)
- Informasjon om testing på helsenorge.no
- Plakat: Informasjon om hurtigtest, med QR-kode og lenke til helsenorge.no
Takstbruk ved koronatesting
Informasjon til fastlege og teststasjon: Riktig takstbruk ved koronatesting (helfo.no)
Kommunen har plikt til å utstede koronasertifikat basert på test tatt på kommunens teststasjon, både om testen er positiv eller negativ. Det følger av covid-19-forskriften § 19a. Dette vil for eksempel innebære at dersom testen som er tatt ved den kommunale teststasjonen er positiv, og resulterer i et gyldig koronasertifikat knyttet til bevis av gjennomgått sykdom, er kommunen pliktig til å gjøre en utskrift av koronasertifikat etter anmodning fra innehaver. Dersom koronasertifikatet er basert på positiv test må kommunen vente i 11 dager etter at testen er tatt, før koronasertifikat blir skrevet ut.
Selv om plikten er begrenset til koronasertifikat basert på test tatt ved kommunens teststasjoner kan kommunen også utstede koronasertifikat basert på vaksinasjon og gjennomgått sykdom (herunder test tatt annet sted enn den aktuelle kommunens testasjoner).
Helsedirektoratet understreker at det likevel er elektronisk koronasertifikat via helsenorge.no som er normalen, og at utskriftsretten primært er ment for brukere som ikke har mulighet til å bruke elektroniske løsninger.
Kostnader kommunen har knyttet til dette dekkes gjennom ordinære kompensasjonsordninger.
Utstedelsen skal skje på kommunens teststasjon eller annet sted kommunen bestemmer.
Se også: Koronasertifikat (fhi.no).
Forutsetninger for utskrift
- Detaljert informasjon om utskrift av koronasertifikat (PDF)
- Mal for kommunenes kommunikasjon til innbyggerne om utskrift av koronasertifikat (DOCX)
- Utskrift basert på test forutsetter at testresultatet er sendt inn elektronisk til MSIS Labdatabase. Man kan både sende inn resultater av hurtigtester og PCR-tester utført av helsepersonell, men svartiden på PCR kan medføre at sertifikatet er utløpt før testresultatet foreligger.
- Utskrift basert på vaksine forutsetter at vaksinasjonen(e) er registrert i SYSVAK.
- Utskrift av koronasertifikat til personer uten fødselsnummer eller d-nummer forutsetter at testresultatet er registrert på et felles nasjonalt hjelpenummer knyttet til innehaveren.
Fremgangsmåte for tilgang til løsning for ikke-digitale brukere.
Innføring i løsningen og opplæringspakke for kommunene (PDF).
- Kommunen ber om tilgang til løsningen gjennom å sende epost til tilgang-koronasertifikat-ikkedigitaleinnbyggere@fhi.no. Denne epostadressen håndterer også brukerstøtte for løsningen.
- Kommunen må utnevne en koordinator for løsningen som har ansvar for å legge til brukere som har et tjenstlig behov for tilgang. Koordinator har også ansvar for å slette tilganger til brukere som ikke lenger har tjenstlig behov. Koordinators navn og kontaktinformasjon legges ved eposten.
- Koordinator vil få tilsendt informasjon om bruksvilkår på epost. Dette dokumentet skal signeres og returneres til tilgang-koronasertifikat-ikkedigitaleinnbyggere@fhi.no
Personer som ikke har tilgang til helsenorge.no, fordi de ikke har person- eller d-nummer, kan få tilsendt prøvesvar via hurtigtestløsningen og SMS.
Foreløpig gjelder løsningen kun for hurtigtester.
Løsningen fungerer slik:
- Personer uten d-nummer eller personnummer får et felles hjelpenummer gjennom innreiseregisteret.
- Kommunen gjør oppslag på og registrerer personen i hurtigtestløsningen.
- Når prøvesvaret foreligger, registrerer kommunen det på personen. Prøvesvaret blir da sendt inn til MSIS.
- Når prøvesvaret er klart i MSIS, sender systemet automatisk en SMS til personen.
Se nærmere beskrivelse og veiledning: Brukerveiledning: Sende prøvesvar via hurtigtestløsningen (PDF).
Kommunen må først bestille hurtigtestløsningen via Norsk helsenett.
Sist faglig oppdatert: 21. juni 2022