I tilknytning til enkelte læringsaktiviteter i klinisk praksis kan også pasientens stemme inngå som grunnlag for tilbakemelding til LIS-en, f. eks. ved bruk av spørreskjemaer for pasientopplevelse.
LIS-en bør få tilbakemelding fra pasienter som en del av spesialistutdanningen
Flere aktuelle spørreskjemaer kan anvendes for å undersøke pasienters opplevelse av konsultasjonen, så som skjemaer fra de Nasjonale brukererfaringsundersøkelser (Pasopp), Patient Experience Questionnaire (PEQ), som er utarbeidet av norske forskere (Steine, 2001) og Communication Assessment Tool (CAT) (Makoul, 2007). En norsk validert utgave av CAT finnes i rapport om pedagogikk og kommunikasjon fra en arbeidsgruppe oppnevnt av Helsedirektoratet (Helsedirektoratet, 2017). Anvendelse av slike skjemaer som tilbakemelding til leger er noe nytt, og den enkelte utdanningsvirksomhet bør finne fram til hensiktsmessige måter å gjennomføre det på.
Referanser
- Steine S, Finset A, Laerum E. A new, brief questionnaire (PEQ) developed in primary health care for measuring patients' experience of interaction, emotion and consultation outcome. Family Practice. 2001;18(4):410-8. doi: 10.1093/fampra/18.4.410
- Makoul G, Krupat E, Chang CH. Measuring patient views of physician communication skills: Development and testing of the Communication Assessment Tool. Patient Education and Counseling. 2007;67(3 SPEC. ISS.):333-42. doi: 10.1016/j.pec.2007.05.005
- Gruppe 3: Pedagogikk og kommunikasjon (dekker kommunikasjon, pasient- og pårørendeopplæring, brukermedvirkning og samhandling). Oslo: Helsedirektoratet, 2017
- Nasjonale brukererfaringsundersøkelser: Nasjonalt kunnskapssenter for helsetjenesten. https://www.helsebiblioteket.no/innhold/artikler/kvalitetsforbedring/kvalitetsforbedring#brukererfaringer
Siste faglige endring: 21. mai 2019 Se tidligere versjoner
Helsedirektoratet (2019). LIS-en bør få tilbakemelding fra pasienter som en del av spesialistutdanningen [nettdokument]. Oslo: Helsedirektoratet (siste faglige endring 21. mai 2019, lest 06. oktober 2024). Tilgjengelig fra https://www.helsedirektoratet.no/veiledere/kompetansevurdering-av-leger-i-spesialisering/vurderingsformer-og-vurderingssituasjoner/lis-en-bor-fa-tilbakemelding-fra-pasienter-som-en-del-av-spesialistutdanningen