Gå til hovedinnhold
ForsidenKompetansevurdering av leger i spesialiseringVurderingsformer og vurderingssituasjoner

LIS-en bør få tilbakemelding fra pasienter som en del av spesialistutdanningen

Anbefalingen er faglig normerende og et hjelpemiddel for å ta forsvarlige valg som fremmer god praksis, kvalitet og likhet innenfor folkehelsen og for helsetjenesten. Anbefalingen er ikke rettslig bindende.

I tilknytning til enkelte læringsaktiviteter i klinisk praksis kan også pasientens stemme inngå som grunnlag for tilbakemelding til LIS-en, f. eks. ved bruk av spørreskjemaer for pasientopplevelse.

Flere aktuelle spørreskjemaer kan anvendes for å undersøke pasienters opplevelse av konsultasjonen, så som skjemaer fra de Nasjonale brukererfaringsundersøkelser (Pasopp), Patient Experience Questionnaire (PEQ), som er utarbeidet av norske forskere (Steine, 2001) og Communication Assessment Tool (CAT) (Makoul, 2007). En norsk validert utgave av CAT finnes i rapport om pedagogikk og kommunikasjon fra en arbeidsgruppe oppnevnt av Helsedirektoratet (Helsedirektoratet, 2017). Anvendelse av slike skjemaer som tilbakemelding til leger er noe nytt, og den enkelte utdanningsvirksomhet bør finne fram til hensiktsmessige måter å gjennomføre det på.

Referanser

  • Steine S, Finset A, Laerum E. A new, brief questionnaire (PEQ) developed in primary health care for measuring patients' experience of interaction, emotion and consultation outcome. Family Practice. 2001;18(4):410-8.   doi: 10.1093/fampra/18.4.410
  • Makoul G, Krupat E, Chang CH. Measuring patient views of physician communication skills: Development and testing of the Communication Assessment Tool. Patient Education and Counseling. 2007;67(3 SPEC. ISS.):333-42. doi: 10.1016/j.pec.2007.05.005
  • Gruppe 3: Pedagogikk og kommunikasjon (dekker kommunikasjon, pasient- og pårørendeopplæring, brukermedvirkning og samhandling). Oslo: Helsedirektoratet, 2017
  • Nasjonale brukererfaringsundersøkelser: Nasjonalt kunnskapssenter for helsetjenesten. https://www.helsebiblioteket.no/innhold/artikler/kvalitetsforbedring/kvalitetsforbedring#brukererfaringer

Siste faglige endring: 21. mai 2019 Se tidligere versjoner

Helsedirektoratet (2019). LIS-en bør få tilbakemelding fra pasienter som en del av spesialistutdanningen [nettdokument]. Oslo: Helsedirektoratet (siste faglige endring 21. mai 2019, lest 22. juni 2025). Tilgjengelig fra https://www.helsedirektoratet.no/veiledere/kompetansevurdering-av-leger-i-spesialisering/vurderingsformer-og-vurderingssituasjoner/lis-en-bor-fa-tilbakemelding-fra-pasienter-som-en-del-av-spesialistutdanningen

Få tilgang til innhold fra Helsedirektoratet som åpne data: https://utvikler.helsedirektoratet.no

Om Helsedirektoratet

Om oss
Jobbe hos oss
Kontakt oss

Postadresse:
Helsedirektoratet
Postboks 220, Skøyen
0213 Oslo

Aktuelt

Nyheter
Arrangementer
Høringer
Presse

Om nettstedet

Personvernerklæring
Tilgjengelighetserklæring (uustatus.no)
Besøksstatistikk og informasjonskapsler
Nyhetsvarsel og abonnement
Åpne data (API)
Følg oss: