Gå til hovedinnhold
ForsidenKompetansevurdering av leger i spesialiseringVurderingsformer og vurderingssituasjoner

Gruppeveileder skal vurdere kompetanse hos LIS-en og gi tilbakemelding til LIS-en som en integrert del av gruppeveiledningen.

Anbefalingen er faglig normerende og et hjelpemiddel for å ta forsvarlige valg som fremmer god praksis, kvalitet og likhet innenfor folkehelsen og for helsetjenesten. Anbefalingen er ikke rettslig bindende.

Gruppeveiledning finner sted i en lukket kollegagruppe med kompetent gruppeveileder, og ulike metoder for læring kan tas i bruk. Det grunnleggende fellestrekket ved gruppeveiledning er at gruppen deler erfaringer og hjelper hverandre til refleksjon over tema som tas opp.

I gruppeveiledning vil vurdering i form av tilbakemelding til LIS-en være en integrert del av selve gruppeprosessen. Vurderingen i gruppeveiledning vil blant annet være knyttet til evne til samspill med andre og til hvilke holdninger LIS-en viser i arbeider med gruppeoppgavene, men også kunnskapsmål vil kunne vurderes. For ASA-fagene er gruppeveiledningen spesielt viktig og kommer til erstatning for mange læringsaktiviteter som gjennomføres i spesialiteter der kollegaer jobber sammen til daglig.

Vurdering av om de aktuelle læringsmålene er oppnådd skjer fortrinnsvis i åpenhet i gruppen. Dersom en gruppeveileder finner at et læringsmål som ligger til grunn for gruppearbeidet ikke er oppnådd, kan dette tas opp med LIS selv og med individuell veileder.

I gruppeveiledning kan en diskusjon av en problemstilling eller et klinisk eksempel ta utgangpunkt i en kort presentasjon fra en LIS. Veileder inviterer øvrige gruppemedlemmer til å komme med kommentarer og gi tilbakemelding. LIS-en vil inviteres til å reflektere over tilbakemeldingen, og veileder kommer tilbake med nye tilbakemeldinger og refleksjoner.

I ASA -fagene har det vært gjennomført gruppeveiledning i over 30 år. Målet har vært et trygt kollegialt læringsmiljø der deltakerne også tør å fortelle om feil og eksponere sin usikkerhet. Fortløpende uformell kollegial tilbakemelding til den enkelte fra både gruppeveileder og resten av gruppen er integrert i virksomheten. For gruppeveilederne blir en mer formalisert vurdering av kompetanse hos den enkelte LIS en ny oppgave. For å bevare tryggheten må det være kjent og åpent hvilke kompetanser som skal vurderes av gruppeveileder, og på hvilket grunnlag vurderingen gjøres. Gruppeveileder kan med fordel delta i evalueringskollegium sammen med LIS, veileder og leder.

Ulike modeller for gruppeveiledning blir nå prøvet ut i flere foretak. Sykehuset I Østfold har valgt faglige spydspisser som gruppeveiledere. Sykehuset Innlandet har innført bruk av reflekterende team (ved kirurgisk avdeling på Hamar sykehus). I reflekterende team gjøres vurderingen av likemenn, der gruppeveilederen blir en deltaker i prosessen og ikke en «kontrollør».

Et eksempel på aktiv bruk av gruppelæring og -vurdering av læringsmål er læringsmål 26-29 om samvalg i FKM. Gruppen arbeider med å konkretisere beslutningsprosesser for pasienter som den enkelte lege arbeider med. Gruppemedlemmene får i oppdrag å legge fram resultatene i gruppen. Vurderingen av fremleggene skjer i med utgangspunkt i åtte nøkkelferdigheter for samvalg (jfr. læringsmål 26 i FKM)

  • Tematisere behov for beslutning
  • Kartlegge pasientens preferanser
  • Vurderer forsvarlige og tilgjengelige behandlingsalternativer
  • Klargjøre hvilke fordeler og ulemper som betyr mest for pasienten
  • Kommunisere tydelig hva pasienten kan forvente av behandlingen
  • Ta pasienten med på en vurdering av fordeler og ulemper opp mot hverandre
  • Samarbeide med pasient for å oppnå enighet om beste behandling
  • Gi pasienten støtte til å delta i behandlingen

Veiledning i gruppe gir gode muligheter for samhandling og refleksjon, spesielt om legerollen og andre allmenne temaer i legearbeidet (Nielsen, 2012, O'Keefe, 2014). Kollega-til-kollega-læring og -tilbakemelding er effektivt og bør benyttes i større utstrekning innenfor medisinsk utdanning (Ten Cate, Durning 2007).

Referanser

  • Nielsen HG, Söderström M. Group supervision in general practice as part of continuing professional development. Danish Medical Journal. 2012;59(2)
  • O'Keeffe M, James F. Facilitated group supervision: Harnessing the power of peers. Journal of Paediatrics and Child Health. 2014;50(12):944-8. doi: 10.1111/jpc.12638
  • Ten Cate O, Durning S. Peer teaching in medical education: twelve reasons to move from theory to practice. Medical Teacher. 2007;29(6): 591-599.
  • Lundevall S, Aschim B, Prestegaard K, Prydz P, Kroken L. Håndbok for veiledningsgrupper i allmennmedisin. Den norske legeforening. Revidert november 2018. https://beta.legeforeningen.no/globalassets/legeforeningen.no/fag-og-utdanning/spesialitetssidene/allmennmedisin/handbok-for-veiledningsgrupper-i-allmennmedisin.pdf
  • Vidar G. Veiledningshåndbok for samfunnsmedisin. Den norske legeforening. Under revisjon. https://beta.legeforeningen.no/fag/spesialiteter/Samfunnsmedisin/Veiledningsgrupper/#26107

Siste faglige endring: 21. mai 2019 Se tidligere versjoner

Helsedirektoratet (2019). Gruppeveileder skal vurdere kompetanse hos LIS-en og gi tilbakemelding til LIS-en som en integrert del av gruppeveiledningen. [nettdokument]. Oslo: Helsedirektoratet (siste faglige endring 21. mai 2019, lest 13. juli 2025). Tilgjengelig fra https://www.helsedirektoratet.no/veiledere/kompetansevurdering-av-leger-i-spesialisering/vurderingsformer-og-vurderingssituasjoner/gruppeveileder-skal-vurdere-kompetanse-hos-lis-en-og-gi-tilbakemelding-til-lis-en-som-en-integrert-del-av-gruppeveiledningen

Få tilgang til innhold fra Helsedirektoratet som åpne data: https://utvikler.helsedirektoratet.no

Om Helsedirektoratet

Om oss
Jobbe hos oss
Kontakt oss

Postadresse:
Helsedirektoratet
Postboks 220, Skøyen
0213 Oslo

Aktuelt

Nyheter
Arrangementer
Høringer
Presse

Om nettstedet

Personvernerklæring
Tilgjengelighetserklæring (uustatus.no)
Besøksstatistikk og informasjonskapsler
Nyhetsvarsel og abonnement
Åpne data (API)
Følg oss: