Kommuneoverlegen bør være spesialist i samfunnsmedisin eller i spesialisering i samfunnsmedisin
Anbefalingen er faglig normerende og et hjelpemiddel for å ta forsvarlige valg som fremmer god praksis, kvalitet og likhet innenfor folkehelsen og for helsetjenesten. Anbefalingen er ikke rettslig bindende.
Kommunen skal sikre at kommuneoverlegefunksjonen har nødvendig kompetanse. Kommunen skal sørge for at kommuneoverlegen får påkrevd videre- og etterutdanning.
Samfunnsmedisinsk kompetanse er nødvendig for å utføre mange av oppgavene som er lagt til kommuneoverlegefunksjonen i lov og forskrift. Spesialisering i samfunnsmedisin sikrer at kommuneoverlegen har grunnleggende samfunnsmedisinsk kompetanse. Kommuneoverlegen bør derfor være spesialist i samfunnsmedisin eller i spesialisering i samfunnsmedisin. Kommunen bør legge til rette for at kommuneoverleger som ikke er spesialister i samfunnsmedisin, kan gjennomføre spesialistutdanningen.
Kommunen bør legge til rette for at kommuneoverlegen kan delta i faglig nettverk, både lokalt, regionalt og nasjonalt.
Kompetansen til en spesialist i samfunnsmedisin er forskjellig fra den kompetansen som kreves for andre legespesialister i kommunen.
Kommunen må være bevisst hva som ligger i samfunnsmedisinsk kompetanse og folkehelsekompetanse. Personell med ulike faglige bakgrunner kan ha folkehelsekompetanse. Samfunnsmedisinsk kompetanse er en legekompetanse som kombinerer medisinsk kunnskap og kunnskap om hvordan samfunnsmessige faktorer påvirker helsen til en befolkning, og inkluderer ferdigheter til å kunne framskaffe et relevant kunnskapsgrunnlag, planlegge og gjennomføre effektive tiltak for å fremme folkehelsen og tilby gode helsetjenester. Dette inkluderer både helsefremmende, forebyggende og beskyttende faktorer og tiltak.
Relevant kompetanse for kommuneoverlegefunksjonen er blant annet kompetanse i metodekunnskap, epidemiologi, statistikk, demografi, planlegging- og beredskapsarbeid, forebyggende og helsefremmende arbeid, helhetlig kunnskapshåndtering, digitalisering og teknologiforståelse, miljørettet helsevern, smittevern, formidling og veiledning, tilsyn, ledelse og krisehåndtering, rådgiving, utvalgte helserettslige tema og forvaltning. Kommuneoverlegens behov for kompetanse innenfor ulike områder må ses opp mot kommunens øvrige ressurser, for eksempel planfaglig, juridisk, teknisk eller beredskapsfaglig kompetanse.
For at kommuneoverlegefunksjonen skal kunne ivareta sine tverrsektorielle oppgaver er det nødvendig med god opplæring i og kjennskap til hvordan den enkelte kommune er organisert og drives. Det er også viktig at kommuneoverlegefunksjonen har kunnskaper om lokalsamfunnet, kommunens innbyggere og næringsliv, regionale forhold og samarbeidende aktører.
Kommuneoverlegen må få lokalt tilpasset opplæring som gir nødvendig kompetanse og ferdigheter for å løse oppgaver knyttet til kommuneoverlegefunksjonen i den enkelte kommune. Opplæringen bør tilpasses kommuneoverlegens kompetanse og erfaringsbakgrunn, herunder om kommuneoverlegen er spesialist i samfunnsmedisin eller i spesialisering i samfunnsmedisin. Det bør foreligge en plan for videre- og etterutdanning for hver enkelt kommuneoverlege.
Relevant erfaring som kommuneoverlege eller annen relevant arbeidserfaring vil unntaksvis og etter en konkret vurdering av legens kompetanse kunne kompensere for manglende spesialisering i samfunnsmedisin.
Kommunen bør med utgangspunkt i oppgaver i kommuneoverlegefunksjonen:
kartlegge kompetansebehovet
inkludere kommuneoverlegefunksjonen i kommunens strategiske kompetanseplan
utarbeide en kompetanseplan knyttet til kommuneoverlegefunksjonen, herunder legge til rette for at kommuneoverlegen er spesialist i samfunnsmedisin eller under spesialisering i samfunnsmedisin
ha individuell kompetanseplan for hver kommuneoverlege
kartlegge hvilke verktøy kommuneoverlegen skal bruke i sitt arbeid og opplæring i bruk av verktøyene
Kommunen bør:
legge til rette for at kommuneoverlegen kan delta i formelle og uformelle faglige nettverk
vurdere om kommuneoverlegen skal ha tilgang på kollegial støtte fra erfaren kommuneoverlege. Dette kan være aktuelt når kommuneoverlegen er spesialist i samfunnsmedisin, men har vært i annet arbeid under utdanningen, for eksempel kun statlig, eller at veileder ikke selv er eller har erfaring som kommuneoverlege.
utarbeide prosedyrer dersom annet personell brukes for å supplere kommuneoverlegens kompetanse der det er nødvendig for å løse oppgave lagt til kommuneoverlegefunksjonen
For å legge til rette for spesialisering i samfunnsmedisin må kommunen:
søke om å bli registrert utdanningsvirksomhet via Altinn
utarbeide en utdanningsplan i samfunnsmedisin for virksomheten, samt en individuell utdanningsplan for den enkelte kommuneoverlegen som er i spesialisering
sikre at kommuneoverlegen gis veiledning av spesialist i samfunnsmedisin, samt supervisjon av kollegaer og samarbeidspartnere
sørge for fortløpende vurdering av kompetanse og læringsmål, samt dokumentere dette i kompetanseportalen
Dersom flere kommuner samarbeider om kommuneoverlegefunksjonen bør man være oppmerksom på følgende ved spesialistutdanning:
I en vertskommunemodell vil vertskommunen være ansvarlig utdanningsvirksomhet.
Dersom en kommuneoverlege har separate ansettelsesforhold i flere kommuner, må hver kommune søke om å bli registrert utdanningsvirksomhet. Kommunene bør, seg imellom, bli enige om hvordan og av hvem kompetansevurdering og dokumentering i kompetanseportalen gjøres.
Kommunen skal sørge for en kommuneoverlegefunksjon med nødvendig kompetanse. Det er i utgangspunktet opp til kommunen å vurdere hvilken kompetanse som er nødvendig for å løse oppgavene som er lagt til kommuneoverlegefunksjonen. I veilederen til kommunens internkontroll etter kommuneloven § 25-1 (lovdata.no) framgår følgende:
«Elementer som ikke er lovfestet som del av lovkravet om internkontroll i kommuneloven § 25-1, er at kommunene må benytte kvalifisert personell og sørge for opplæring og kompetanseutvikling, bestemmelser om ansattes tilgang til regelverk og krav om å holde seg oppdatert på regelverk.»
Helse- og omsorgstjenesteloven § 8-2 (lovdata.no) fastslår videre at kommunen skal sørge for at egne ansatte får påkrevd videre- og etterutdanning. I Prop. 91 L (2010-2011) om helse- og omsorgstjenesteloven forklares etterutdanning som «ajourføring, supplering og komplettering av grunnutdanning med sikte på å vedlikeholde kompetanse, og å bedre mestringen i den stilling som innehas». Videreutdanning forklares med at det «kjennetegnes ved at den tar sikte på å gi kvalifikasjoner på et høyere nivå enn det grunnutdanningen gir». Spesialisering i samfunnsmedisin regnes som videreutdanning.
Helsedirektoratet (2025). Kommuneoverlegen bør være spesialist i samfunnsmedisin eller i spesialisering i samfunnsmedisin [nettdokument]. Oslo: Helsedirektoratet (siste faglige endring 12. mai 2025, lest 25. juni 2025). Tilgjengelig fra https://www.helsedirektoratet.no/veiledere/kommuneoverlege/anbefalinger-til-kommuneoverlegefunksjonen/kommuneoverlegen-bor-vaere-spesialist-i-samfunnsmedisin-eller-i-spesialisering-i-samfunnsmedisin