Kommunen bør ha nødvendige rutiner for internkontroll med kommuneoverlegefunksjonen
Anbefalingen er faglig normerende og et hjelpemiddel for å ta forsvarlige valg som fremmer god praksis, kvalitet og likhet innenfor folkehelsen og for helsetjenesten. Anbefalingen er ikke rettslig bindende.
Kommunen skal ha internkontroll for å sikre at lover og forskrifter følges, herunder lover og forskrifter som regulerer kommuneoverlegens oppgaver og ansvar. Internkontrollen skal være systematisk og tilpasses kommunens størrelse, egenart, aktiviteter og risikoforhold. Det er kommunedirektøren som har ansvaret for internkontrollen etter kommuneloven.
Kommunens internkontroll med kommuneoverlegefunksjonen bør inneholde en oversikt over alle oppgaver som er lagt til kommuneoverlegefunksjonen og hvordan disse skal løses. Kommuneoverlegefunksjonen er en tverrsektoriell funksjon med lovpålagte oppgaver som berører mange deler av kommunens virksomhet. Det er kommunen som har det overordnede ansvaret for oppgavene.
Kommunen bør gjøre en risikovurdering som grunnlag for internkontrollen med kommuneoverlegefunksjonen.
Kommuneoverlegen bør involveres i arbeidet med internkontrollen.
En risikovurdering bør omfatte en konkret analyse og vurdering av sannsynligheten for at lover og forskrifter knyttet til kommuneoverlegefunksjonen ikke følges, og hvilke konsekvenser dette i så fall kan få.
I internkontrollen av kommuneoverlegefunksjonen bør kommunen:
utarbeide en beskrivelse av kommunens hovedoppgaver og mål med kommuneoverlegefunksjonen
ha nødvendige rutiner og prosedyrer knyttet til kommuneoverlegefunksjonen
ha systemer for å avdekke og følge opp avvik, samt avdekke risiko for avvik
dokumentere internkontrollen i den formen og det omfanget som er nødvendig, herunder sikre at internkontrollen er oppdatert
system for å evaluere og ved behov forbedre prosedyrer og andre tiltak for internkontrollen
Internkontrollen av kommuneoverlegefunksjonen bør inkludere:
en oversikt over regelverk som omtaler kommuneoverlegefunksjonen
en oversikt over oppgaver som er lagt til kommuneoverlegefunksjonen, herunder de oppgavene som krever involvering fra kommuneoverlegen utenom ordinær arbeidstid og oppgaver som er delegert til kommuneoverlegefunksjonen
hvordan oppgavene er fordelt mellom kommuneoverlegene der det er ansatt flere kommuneoverleger
hvilken kompetanse som er nødvendig for å løse oppgavene og hvordan kommunen sikrer kontinuitet og rekruttering av kompetanse
en vurdering av stedfortrederordning knyttet til hele eller deler av kommuneoverlegefunksjonen, herunder kompetanse til stedfortreder
hvordan kommunen sikrer at kommuneoverlegen involveres i saker innen kommuneoverlegens kompetanseområde
hvilke saker som kommuneoverlegen bør involveres i for å sikre forsvarlig saksbehandling
hvilken kapasitet det er i kommuneoverlegefunksjonen og hvilke ressurser som er tilgjengelig for å løse oppgaver lagt til kommuneoverlegefunksjonen
hvilke arenaer kommuneoverlegen bør inkluderes i
hvordan kommuneoverlegen bør samarbeide med andre nøkkelpersoner i kommunen, herunder sektorovergripende problemstillinger som folkehelse og beredskap
samarbeidsområder og ressurser ved interkommunale samarbeid
Mange av kravene til systematisk styring og internkontroll i arbeidsmiljølovgivningen, helselovgivningen og kommuneloven vil være overlappende. Kommunen må derfor vurdere hvordan internkontrollen skal organiseres. Det sentrale er at kommunens «samlede» internkontroll dekker alle særkrav og at internkontrollen brukes i tråd med lovgivingens formål. Internkontroll omfatter systemene, prosessene, retningslinjene og tiltakene som er etablert for å sikre at virksomheten opererer på en måte som minimerer risiko og sikrer etterlevelse av lover, regler og retningslinjer.
Det er i folkehelseloven § 9 (lovdata.no) andre ledd et særskilt dokumentasjonskrav knyttet til kommunens oppgaver og delegering av oppgaver etter folkehelselovens bestemmelser. Dette kravet innebærer også en dokumentasjon av uavhengighet og likebehandling i kommunens tilsyn.
Smittevernloven § 7-2 (lovdata.no) fastslår videre at det i kommuner med flere kommuneoverleger skal utpekes hvilken av kommuneoverlegene som skal utføre oppgavene etter smittevernloven. Det framgår av bestemmelsen at det også bør utpekes en stedfortreder for kommuneoverlegen med dette ansvaret.
I samsvar med kommuneloven er det vertskommunen i et vertskommunesamarbeid som har ansvaret for utførelsen av oppgaver i samarbeidet. Interkommunalt samarbeid ved vertskommune omtales i kommuneloven §§ 20-1 til 20-10 (lovdata.no).
Helsedirektoratet (2025). Kommunen bør ha nødvendige rutiner for internkontroll med kommuneoverlegefunksjonen [nettdokument]. Oslo: Helsedirektoratet (siste faglige endring 12. mai 2025, lest 25. juni 2025). Tilgjengelig fra https://www.helsedirektoratet.no/veiledere/kommuneoverlege/anbefalinger-til-kommuneoverlegefunksjonen/kommunen-bor-ha-nodvendige-rutiner-for-internkontroll-med-kommuneoverlegefunksjonen