Gå til hovedinnhold
ForsidenKommuneoverlege – kommunens organisering av kommuneoverlegefunksjonen og samfunnsmedisinsk arbeidAnbefalinger til kommuneoverlegefunksjonen

Kommunen bør ha nødvendige rutiner for internkontroll med kommuneoverlegefunksjonen

Anbefalingen er faglig normerende og et hjelpemiddel for å ta forsvarlige valg som fremmer god praksis, kvalitet og likhet innenfor folkehelsen og for helsetjenesten. Anbefalingen er ikke rettslig bindende.

Kommunen skal ha internkontroll for å sikre at lover og forskrifter følges, herunder lover og forskrifter som regulerer kommuneoverlegens oppgaver og ansvar. Internkontrollen skal være systematisk og tilpasses kommunens størrelse, egenart, aktiviteter og risikoforhold. Det er kommunedirektøren som har ansvaret for internkontrollen etter kommuneloven.

Kommunens internkontroll med kommuneoverlegefunksjonen bør inneholde en oversikt over alle oppgaver som er lagt til kommuneoverlegefunksjonen og hvordan disse skal løses. Kommuneoverlegefunksjonen er en tverrsektoriell funksjon med lovpålagte oppgaver som berører mange deler av kommunens virksomhet. Det er kommunen som har det overordnede ansvaret for oppgavene.

Kommunen bør gjøre en risikovurdering som grunnlag for internkontrollen med kommuneoverlegefunksjonen.

Kommuneoverlegen bør involveres i arbeidet med internkontrollen.

En risikovurdering bør omfatte en konkret analyse og vurdering av sannsynligheten for at lover og forskrifter knyttet til kommuneoverlegefunksjonen ikke følges, og hvilke konsekvenser dette i så fall kan få.

I internkontrollen av kommuneoverlegefunksjonen bør kommunen:

  • utarbeide en beskrivelse av kommunens hovedoppgaver og mål med kommuneoverlegefunksjonen
  • ha nødvendige rutiner og prosedyrer knyttet til kommuneoverlegefunksjonen
  • ha systemer for å avdekke og følge opp avvik, samt avdekke risiko for avvik
  • dokumentere internkontrollen i den formen og det omfanget som er nødvendig, herunder sikre at internkontrollen er oppdatert
  • system for å evaluere og ved behov forbedre prosedyrer og andre tiltak for internkontrollen

Internkontrollen av kommuneoverlegefunksjonen bør inkludere:

  • en oversikt over regelverk som omtaler kommuneoverlegefunksjonen
  • en oversikt over oppgaver som er lagt til kommuneoverlegefunksjonen, herunder de oppgavene som krever involvering fra kommuneoverlegen utenom ordinær arbeidstid og oppgaver som er delegert til kommuneoverlegefunksjonen
  • hvordan oppgavene er fordelt mellom kommuneoverlegene der det er ansatt flere kommuneoverleger
  • hvilken kompetanse som er nødvendig for å løse oppgavene og hvordan kommunen sikrer kontinuitet og rekruttering av kompetanse
  • en vurdering av stedfortrederordning knyttet til hele eller deler av kommuneoverlegefunksjonen, herunder kompetanse til stedfortreder
  • hvordan kommunen sikrer at kommuneoverlegen involveres i saker innen kommuneoverlegens kompetanseområde
  • hvilke saker som kommuneoverlegen bør involveres i for å sikre forsvarlig saksbehandling
  • hvilken kapasitet det er i kommuneoverlegefunksjonen og hvilke ressurser som er tilgjengelig for å løse oppgaver lagt til kommuneoverlegefunksjonen
  • hvilke arenaer kommuneoverlegen bør inkluderes i 
  • hvordan kommuneoverlegen bør samarbeide med andre nøkkelpersoner i kommunen, herunder sektorovergripende problemstillinger som folkehelse og beredskap
  • samarbeidsområder og ressurser ved interkommunale samarbeid

Mer informasjon:

  • Veileder om kommunelovens internkontrollbestemmelser (regjeringen.no)
  • Veileder – ledelse og kvalitetsforbedring i helse- og omsorgstjenesten

Kommunens plikt til å ha internkontroll med kommuneoverlegefunksjonen følger av kommuneloven § 25-1 (lovdata.no) og folkehelseloven § 30 (lovdata.no). Bestemmelsen i folkehelseloven henviser til kommunelovens internkontrollbestemmelse. Plikt til internkontroll med kommuneoverlegefunksjonen følger også av helse- og omsorgstjenesteloven §§ 3-1 (lovdata.no) og 4-2 med tilhørende forskrift om ledelse og kvalitetsforbedring i helse- og omsorgstjenesten (lovdata.no). I tillegg gjelder også internkontrollplikten etter arbeidsmiljøloven § 3-1 (lovdata.no), jf. internkontrollforskriften (lovdata.no) for kommuneoverlegen som ansatt i kommunen.

Mange av kravene til systematisk styring og internkontroll i arbeidsmiljølovgivningen, helselovgivningen og kommuneloven vil være overlappende. Kommunen må derfor vurdere hvordan internkontrollen skal organiseres. Det sentrale er at kommunens «samlede» internkontroll dekker alle særkrav og at internkontrollen brukes i tråd med lovgivingens formål. Internkontroll omfatter systemene, prosessene, retningslinjene og tiltakene som er etablert for å sikre at virksomheten opererer på en måte som minimerer risiko og sikrer etterlevelse av lover, regler og retningslinjer.

Kommunens plikt til å ha kommuneoverlege som skal være medisinskfaglig rådgiver for kommunen og sikre at kommunen har nødvendig samfunnsmedisinsk kompetanse framgår av helse- og omsorgstjenesteloven § 5-5 (lovdata.no) og folkehelseloven § 27 (lovdata.no).

Det er i folkehelseloven § 9 (lovdata.no) andre ledd et særskilt dokumentasjonskrav knyttet til kommunens oppgaver og delegering av oppgaver etter folkehelselovens bestemmelser. Dette kravet innebærer også en dokumentasjon av uavhengighet og likebehandling i kommunens tilsyn.

Smittevernloven § 7-2 (lovdata.no) fastslår videre at det i kommuner med flere kommuneoverleger skal utpekes hvilken av kommuneoverlegene som skal utføre oppgavene etter smittevernloven. Det framgår av bestemmelsen at det også bør utpekes en stedfortreder for kommuneoverlegen med dette ansvaret.

I samsvar med kommuneloven er det vertskommunen i et vertskommunesamarbeid som har ansvaret for utførelsen av oppgaver i samarbeidet. Interkommunalt samarbeid ved vertskommune omtales i kommuneloven §§ 20-1 til 20-10 (lovdata.no).


Siste faglige endring: 12. mai 2025 Se tidligere versjoner

Helsedirektoratet (2025). Kommunen bør ha nødvendige rutiner for internkontroll med kommuneoverlegefunksjonen [nettdokument]. Oslo: Helsedirektoratet (siste faglige endring 12. mai 2025, lest 25. juni 2025). Tilgjengelig fra https://www.helsedirektoratet.no/veiledere/kommuneoverlege/anbefalinger-til-kommuneoverlegefunksjonen/kommunen-bor-ha-nodvendige-rutiner-for-internkontroll-med-kommuneoverlegefunksjonen

Få tilgang til innhold fra Helsedirektoratet som åpne data: https://utvikler.helsedirektoratet.no

Om Helsedirektoratet

Om oss
Jobbe hos oss
Kontakt oss

Postadresse:
Helsedirektoratet
Postboks 220, Skøyen
0213 Oslo

Aktuelt

Nyheter
Arrangementer
Høringer
Presse

Om nettstedet

Personvernerklæring
Tilgjengelighetserklæring (uustatus.no)
Besøksstatistikk og informasjonskapsler
Nyhetsvarsel og abonnement
Åpne data (API)
Følg oss: