Kommuneoverlegefunksjonen skal gi samfunnsmedisinske vurderinger i kommunens folkehelsearbeid der dette er nødvendig. Kommunen bør ha rutiner for hvordan kommuneoverlegefunksjonen skal involveres i folkehelsearbeidet.
Rutinene bør ivareta behovet for at kommuneoverlegefunksjonen i nødvendig utstrekning kan bidra med samfunnsmedisinsk kompetanse og medisinsk faglig rådgivning i arbeidet med:
- oversikt over helsetilstanden i befolkningen og positive og negative faktorer som kan virke inn på denne, herunder epidemiologiske analyser
- identifiseringen av kommunens utfordringer og styrker med folkehelsen, herunder sosiale ulikheter i helse
- fastsettelse av overordnede mål og strategier for folkehelsearbeidet som er egnet til å møte de utfordringer kommunen står overfor
- vurderingen av behovet for tiltak, i kommunen, herunder eksempelvis vurdering av helsekonsekvenser ved etablering av nye veier, drikkevannskilder og skoler
- informasjon til befolkningen, herunder med råd og veiledning om hva den enkelte selv og befolkningen kan gjøre for å fremme helse og forebygge sykdom
- medvirkning til at helsemessige hensyn blir ivaretatt av andre myndigheter og virksomheter, jf. folkehelseloven § 4 tredje ledd (lovdata.no)
- tilsyn og bruk av virkemidler overfor virksomhet og eiendom etter folkehelseloven kapittel 3, herunder tilsyn med skoler og barnehager
Kommunen bør sørge for en hensiktsmessig oppgavefordeling og samarbeid mellom ulike fagpersoner i kommunen for å løse oppgavene på en effektiv og hensiktsmessig/helhetlig måte. Kommunens arbeid etter folkehelseloven, herunder oppgavefordeling og samarbeid mellom fagpersoner i kommunen skal være en del av kommunens internkontroll, jf. folkehelseloven § 30 (lovdata.no).
Kommuneoverlegefunksjonen er pålagt ansvar etter smittevernloven, og oppgavene etter smittevernloven må ses i sammenheng med folkehelsearbeidet.