Slik blir prosessen
-
Søknadsfrist :
01. mars 2023 -
Rapportering for 2022:
01. april 2023 -
Behandlet søknad:
01. april 2023
Følgende kommuner deltar i programmet og kan søke:
Gjøvik, Grong, Karmøy, Kongsberg, Trondheim
Regelverk
Målet med ordningen er å legge til rette for lindrende behandling og omsorg i hjemmet for alvorlig syke pasienter og deres pårørende og for en verdig død hjemme – gjennom å styrke helse og omsorgstjenestenes tilrettelegging.
Endelig målgruppe er alvorlig syke personer over 18 år i livets siste måneder, uavhengig av diagnose, og deres pårørende.
Primærmålgruppe er de sentrale aktørene i et kommunalt palliativt team rundt pasient og pårørende inkludert fastlegen, hjemmesykepleien og andre aktuelle faggrupper, en kommunal eller interkommunal palliativ enhet, f.eks. på sykehjemmet, og palliativ enhet i spesialisthelsetjenesten.
Utviklingsprogrammet inngår som tiltak i Meld. St. 24 (2019–2020) "Lindrende behandling og omsorg - Vi skal alle dø en dag. Men alle andre dager skal vi leve". Utviklingen av modeller og løsninger gjennom programmet skal ta utgangspunkt i NOU 2017:16 På liv og død. NOU'en beskriver en fremtidig modell for organisering av palliasjon til voksne.
- Kommuner
Tillegg og presiseringer:
Kommuner som fra 2021 deltar i utviklingsprogrammet kan søke: Gjøvik, Grong, Karmøy, Kongsberg, Trondheim.
Det må søkes om tilskuddsmidler for det enkelte budsjettår, under forutsetning av at det bevilges midler over statsbudsjettet.
- Søkerens mål med tilskuddet
- Prosjektbeskrivelse/beskrivelse av tiltak det søkes om tilskudd til
- Budsjett (skal kunne sammenliknes på samme nivå med regnskap dersom regnskap kreves)
- Egenfinansiering
- Redegjørelse for de interne og eksterne kontrolltiltak som skal sikre korrekt rapportering og måloppnåelse for prosjektet
- Søkerens vurdering av risiko ved prosjektet
Søknaden undertegnes av rådmannen eller den som har signeringsfullmakt.
Tillegg og presiseringer:
Søknadsbeløp per søker bør være på maksimalt 500 000 - 750 000 kroner per år.
Det må søkes om tilskuddsmidler for det enkelte budsjettår, under forutsetning av at det bevilges midler over statsbudsjettet. Tilskuddsmidler vil kunne overføres fra det ene året til det neste. Etter tre år bortfaller tilskuddet.
Kommuner som vil søke på ordningen anbefales å søke i samarbeid med et av ressursmiljøer på området lindrende behandling og omsorg, eller rådgivning ved utforming av søknad:
- Utviklingssenter for sykehjem og hjemmetjenester
- Regionalt kompetansesenter for lindrende behandling
- Senter for omsorgsforskning
Søknaden må inneholde en utfyllende prosjektbeskrivelse for alle tre faser av utviklingsprogrammet.
Søknaden må belyse alle tildelingskriteriene beskrevet i regelverkets punkt 4.
- Skjønnsmessig vurdering med utgangspunkt i forventet måloppnåelse
Det gis tilskudd til:
Tilskuddsmidlene skal benyttes til modellutvikling i 3 faser med felles aktiviteter og milepæler som beskrevet nedenfor.
Oppstart er høsten 2021.
Tilskuddsmidlene skal først og fremst dekke kostnad til prosjektleder, frikjøp av prosjektdeltakere herunder bruker- og pårørenderepresentanter, møter og reiser. Det gis ikke tilskudd til drift av helse- og omsorgstjenester og uttesting av modell. Det er krav om egenfinansiering inn i prosjektet, hvor drift og uttesting må finansieres av kommunen selv.
Kommuner som deltar i programmet vil få tilbud om prosessveiledning fra Senter for omsorgsforskning. De vil også få invitasjon til digitale erfaringsseminarer og bistand til konkretisering og formidling av modellen som kommunen utvikler.
Kommuner som får innvilget tilskudd må avgi data til Senter for omsorgsforskning i siste fase av programmet, ved f.eks. å delta i intervjuer.
Tillegg og presiseringer:
NOU 2017 På liv og død skal danne det faglige kunnskapsgrunnlaget for arbeidet, sammen med nasjonale retningslinjer og veiledere som beskriver hva som regnes som god praksis på området lindrende behandling og omsorg.
Helsedirektoratet vil sørge for veiledning og dialog underveis i arbeidet, i samarbeid med Senter for omsorgsforskning. I tillegg vil det arrangeres en årlig samling med tilskuddsmottakere, for å kunne dele erfaringer og diskutere problemstillinger og utfordringer.
De tre fasene i utviklingsprogrammet
Søknaden må belyse alle faser i utviklingsprogrammet.
Fase 1
Kommunene skal utvikle en lokal teoretisk modell for lindrende behandling og omsorg i hjemmet. Prosessen skal ta utgangspunkt i muligheter og utfordringer ved eksisterende lokal praksis og kunnskap fra NOU 2017 På liv og død. Pasienter, pårørende, bruker- og pårørendeorganisasjoner og sentrale aktører må delta i prosessen. Elementer som må være på plass i modellen er organisering, ansvar, oppgave og rollefordeling, tilgangen på kompetanse, samarbeid og informasjonsflyt, medvirkning, støtte og avlastning for pårørende, og eventuelt bruk av frivillige.
Fase 2
Kommunene skal planlegge og gjennomføre en utprøving av den valgte modellen i praksis, med pasienter og pårørende som ønsker å få lindrende behandling i hjemmet.
Fase 3
Kommunene skal evaluere og justere modellene sine. Senter for omsorgsforskning skal gjennom observasjon og intervju innhente data som supplerer kommunenes egne evalueringer. Senter for omsorgsforskning skal sammenstille modellene og utarbeide en felles sluttrapport.
Tilskuddsberegning:
Den samlede tilskuddsrammen er planlagt fordelt på 4-6 prosjekt. Veiledende tilskuddsbeløp er kr 500 000 -750 000 per kommune per år.
Kriteriene i tabellen under danner basis for å kunne velge ut deltagende prosjekt, basert på informasjon oppgitt i søknaden.
Kommuner med mye tidligere erfaring og gode systemer for å tilrettelegge for lindrende behandling og omsorg i hjemmet og hjemmedød vil bli prioritert.
Helsedirektoratet vil kunne vektlegge en hensiktsmessig modellulikhet samt geografisk og demografisk spredning i fordelingen av midlene.
Kategori (vekting) | Kriterier | Forklaring |
Prosjekt (60%) | Mål og delmål med tiltaket lokalt | I hvilken grad samsvarer lokale mål og delmål med målet for utviklingsprogrammet? |
Kunnskapsbasert metode | I hvilken grad er prosjektet kunnskapsbasert? | |
Eksisterende praksis | I hvilken grad bygger prosjektet på en god beskrivelse av eksisterende praksis for lindrende behandling og omsorg i kommunen/bydelen? | |
Medvirkning | I hvilken grad vil aktuelle aktører og yrkesgrupper medvirke? I hvilken grad vil pasienter, pårørende, pasientorganisasjoner og eventuelle frivillige medvirke? | |
Søknad (20%) | Overføringsverdi | I hvilken grad har modellen overføringsverdi til andre kommuners utviklingsarbeid? |
Forankring | På hvilken måte, på hvilket nivå og i hvilken grad er arbeidet forankret i kommuneledelsen? | |
Tverrfaglig samarbeid i modellutviklingen | I hvilken grad inngår alle aktuelle aktører som fastlegen, hjemmesykepleien, palliativt kommunalt team, palliativt team i spesialisthelsetjenesten, osv.? | |
Budsjett (20 %) | Realistisk budsjett | I hvilken grad er budsjettet i tråd med mål, tiltak og aktiviteter? |
Egenfinansiering | I hvilken grad viser søknaden egenfinansiering - evne og vilje til satsing og gjennomføring? | |
Plan for viderefinansiering | I hvilken grad viser søker mulighet for å opprettholde modellen over tid? |
Rapporteringsfrist er 01.04 året etter tilskuddsmidlene ble tildelt. Det skal rapporteres for kalenderåret, dvs. per 31.12 året tilskuddet ble tildelt.
Måloppnåelse: Tilskuddsmottakers vurdering av gjennomførte tiltak og hvordan/i hvilken grad dette har bidratt til at målene for tilskuddsordningen (se punkt 1) er oppnådd. Rapporteringen bør omfatte en beskrivelse av:
- Hvordan prosjektet er gjennomført (Fase 1 / Fase 2 / Fase 3).
- Beskrivelse av kommunal modell for lindrende behandling og omsorg i hjemmet (gjerne i form av tekst og figur, organisasjonskart, eller liknende) og spesifikt:
- Hvilke aktører deltar i tilbudet til pasient og pårørende etter den nye modellen?
- Hvordan er tilbudet til pasient og pårørende organisert etter den nye modellen?
- Hvordan er tilgang på kompetanse sikret for pasient og pårørende hele døgnet?
- Hvordan er pasientforløpet ved forverring av tilstanden?
- Hvordan er pårørende ivaretatt, med støtte og avlastning?
- Tilskuddsmottakers vurdering av måloppnåelse:
- Antall/andel pasienter med alvorlig sykdom som har bodd hjemme den siste tiden
- Antall/andel pasienter som har dødd hjemme
- Forsvarlighet, trygghet og verdighet, vurdert av pasienter og pårørende
- Forsvarlighet, trygghet og verdighet, vurdert av de ulike aktørene/tjenestene
- Erfaring med modellen – muligheter og utfordringer
- Kommunens egenvurdering – grad av måloppnåelse totalt sett
Regnskap: Budsjett og regnskap fra tilskuddsmottaker skal kunne sammenlignes på samme nivå.
Revisorattestasjon: Krav for revisorkontroll og attestasjon er spesifisert i tilskuddsbrevet