Du benytter en nettleser vi ikke støtter. Se informasjon om nettlesere

LIS - utland - bunn - ikke bruk

Hvis du bruker andre typer attester enn standardattestene ovenfor, husk å få med denne informasjonen:

  • Type stilling (utdanningsstilling, underordnet lege, spesialistlege o.l).
  • Stillingsperiode (dd.mm.åå) og stillingsprosent.
  • Eventuelt fravær utenom lovpålagt ferie og kursdeltagelse. Oppgi fraværsperiode og stillingsprosent for fraværet.
  • Veiledning. Du må angi hvem som veiledet deg (navn og spesialistgodkjenning) og i hvilken periode.
  • Undervisningsdeltakelse. Du må presisere om det var intern undervisning i klinisk praksis, inkludert omfanget, eller om dette for eksempel var på universitetet.
  • Beskrivelse av eventuell vaktordning og hvordan du deltok i denne. Dersom avdelingen ikke hadde vaktordning må du opplyse om det.
  • Om tjenesten har vært tilfredsstillende utført.
  • Innholdet i tjenesten og beskrivelse av avdelingen og institusjonen (pasientgrunnlag, antall LIS, antall leger o.l).
  • Signatur fra avdelingsleder og medisinsk faglig ansvarlig overlege.

Oversettelse av dokumenter
Du er selv ansvarlig for å få oversatt nødvendig dokumentasjon gjennom autorisert translatør til et språk attestutsteder behersker. Alle originaldokumenter som ikke er på norsk, svensk, dansk eller engelsk, må oversettes til et av disse språkene av statsautorisert translatør. Oversettelsen skal legges i samme PDF-fil som originaldokumentet.

Søknad

Søknad sendes elektronisk via Altinn:

Elektronisk søknadsskjema skal benyttes. Hvis det søkes på annen måte vil søknaden bli returnert og du må søke på nytt.

Det gjøres kun unntak hvis du ikke har norsk personnummer eller D-nummer. Du må da søke på annen måte. Kontakt oss på godkjenning@helsedir.no 

Gebyr

Beløp: 4 500 kroner.

  • Gebyr innbetales til kontonummer: 7694.05.12162.
  • Ved innbetaling fra utlandet brukes IBAN: NO76 76940512162 og/eller BIC (SWIFT): DNBANOKK.
  • Merk innbetalingen med kode 900.
  • Innbetalt gebyr kan bekreftes med utskrift fra nettbank.
  • Gebyret gjelder per søknadsbehandling. Dersom du søker på nytt etter å ha mottatt avslag på søknad om spesialistgodkjenning, må du betale nytt gebyr.

Saksbehandling og klagemulighet

Saksbehandlingstid: 12 måneder 

Saksbehandlingstiden kan bli lenger dersom søknaden mangler nødvendige opplysninger eller dokumentasjon.

Behandling av søknader

  • Når du har sendt søknaden, får du et foreløpig svar på e-post.
  • Dersom søknaden har mangler, vil du bli bedt om å ettersende dokumentasjon.
  • Når søknaden er komplett, vurderer vi vilkårene for spesialistgodkjenning. Ved behov innhenter vi faglig vurdering hos aktuell yrkesorganisasjon.

Klage på avslag

Hvis du får avslag på søknaden om spesialistgodkjenning, kan du klage.

  • Klage sendes Helsedirektoratet 
  • Frist for å klage er tre uker etter mottatt vedtak
  • Saksbehandlingstiden for klagesaker er inntil 4 mnd. når Helsedirektoratet vurderer klagen:
    - Hvis klagen etterkommes fullt ut, vil du få tilsendt vedtak om spesialistgodkjenning.
    - Hvis vedtaket opprettholdes, sender Helsedirektoratet klagen til Nasjonalt klageorgan for helsetjenesten (Helseklage) for videre behandling i Statens helsepersonellnemnd.
  • Statens helsepersonellnemnd behandler klagen og fatter vedtak. Dersom du får medhold sendes avgjørelsen til Helsedirektoratet, som oppdaterer Helsepersonellregisteret.