Kliniske læringsmål
Velg tema
Ha god kunnskap om lovverket som regulerer offentlig saksbehandling.
Ha god kunnskap om lovverket som regulerer tvang innen psykisk og somatisk helse.
Beherske saksbehandling i egen virksomhet, både selvstendig og i samarbeid med andre.
Selvstendig kunne fatte tvangsvedtak etter Lov om psykisk helsevern.
Ha god kunnskap om lover og forskrifter som har betydning i samfunnsmedisinsk arbeid.
Kjenne til betydningen og anvendelsen av nasjonale faglige retningslinjer, veiledere, rundskriv og anbefalinger m.v.
Selvstendig kunne bidra med nødvendig samfunnsmedisinsk kompetanse ved gjennomføring av helsepolitiske beslutninger.
Betyr å bidra med samfunnsmedisinsk kompetanse både før helsepolitiske beslutninger fattes og når de skal iverksettes.
Beherske formidling av bred samfunnsmedisinsk kunnskap og være i stand til å veilede og gi råd til samarbeidspartnere, virksomheter, beslutningstakere, befolkningen og media.
Ha god kunnskap om sin rolle som rådgiver i egen organisasjon.
Ha god kunnskap om kvalitetsarbeid og internkontroll.
Ha kunnskap om ulike metoder for kvalitets- og tjenesteutvikling, herunder grunnleggende kvalitetsteorier.
Ha god kunnskap om det statlige tilsynet med helse- og omsorgstjenestene.
Ha god kunnskap om tilsynsmetodikk og tilsynsarbeid.
Selvstendig kunne bistå egen organisasjon med kvalitetsutvikling og kvalitetssikring.
Ha god kunnskap om ROS-metodikken og anvendelse av denne metoden.
Ha kunnskap om epidemiologisk metode.
Ha god kunnskap om relevante kunnskaps- og informasjonsbaser.
Ha kunnskap om analyse og fortolkning av helserelaterte lokale data og data fra sentrale databaser.
Selvstendig kunne kartlegge sykdomsforekomst og helsetilstand i en befolkningsgruppe, fremme forslag til forebyggende tiltak og analysere effektene av helsetiltak.
Ha kunnskap om helseøkonomi.
Ha god kunnskap om organiseringen av helsetjenesten og øvrig offentlig forvaltning.
Ha god kunnskap om budsjett og regnskap, personalforvaltning, mål- og resultatstyring.
Ha kjennskap til ulike ledelsesteorier.
Beherske delegering, samhandling og brukermedvirkning.
Selvstendig kunne forstå budsjett og regnskap i egen organisasjon.
Ha god kunnskap om plan- og prosjektarbeid.
Beherske planprosesser og gjennomføring av prosjekter i egen virksomhet.
Ha god kunnskap om helsefremmende og forebyggende arbeid globalt.
Kjenne til ulike globale helsetjenestesystemer.
Kjenne til overnasjonale organisasjoner på helseområdet.
Ha god kunnskap om helsetjenestetilbud til flyktninger, asylsøkere og andre innvandrere.
Ha god kunnskap om helsefremmende og forebyggende arbeid nasjonalt og lokalt.
Ha god kunnskap om det lovmessige ansvar, roller og myndighet for beredskap nasjonalt og i egen organisasjon.
Selvstendig kunne anvende samfunnsmedisinsk kompetanse i utarbeidelse av beredskapsplaner.
Selvstendig kunne anvende samfunnsmedisinsk kompetanse i en krisesituasjon.
Ha god kunnskap om lovgrunnlaget og andre styrende dokumenter for smittevernarbeidet.
Ha god kunnskap om kommunelegens særlige ansvar for smittevernarbeidet i kommunen.
Beherske ledelse og organisering av smittevernarbeid.
Ha god kunnskap om det lovmessige ansvar for miljørettet helsevern i kommunen.
Ha kjennskap til tilsyn innen miljørettet helsevern.
Ha god kunnskap om kunnskapsbasert praksis.
Beherske vitenskapelig metodikk ved evaluering av funn som produseres eller presenteres på egen arbeidsplass, og tiltak som iverksettes der.
Selvstendig kunne gjøre systematiske søk i vitenskapelige databaser. Ha god kunnskap om og selvstendig kunne benytte systematiske oversikter i eget arbeid.
Beherske selvstendig klinisk arbeid og ha kunnskap om organisering av klinisk tjeneste.
For å oppnå dette læringsmål forutsettes det gjennomført klinisk arbeid etter LIS1 i enten spesialisthelsetjenesten eller primærhelsetjenesten.
Ha god kunnskap om samhandling internt på egen arbeidsplass og eksternt med andre samarbeidspartnere.