Spesialitetsspesifikke læringsmål
Velg tema
- Alt Barn – undersøkelser hos barn Basalfag Nukleærmedisinsk organdiagnostikk Nukleærmedisinske modaliteter Onkologisk diagnostikk Radiologi for nukleærmedisin (f.o.m. 01.09.2025) Radiologi - Kontrastmidler Radiologi - Morfologisk diagnostikk - Projeksjonsradiologi, CT, MR og ultralyd Radionuklidbehandling Strålevern
- Ionisasjonskammer
- Scintilasjonsteller
- Filmdosimeter
- gammakamera: detektorteknologi, kollimatortyper
- SPECT: akkvirering, rekonstruksjon
- PET: akkvirering, rekonstruksjon
- CT
- MR
- ultralyd
- bilderekonstruksjon
- attenueringskorreksjon (Chang, CT-basert)
- halveringstidskorreksjon
- kvantitering (regions and volumes of interest)
- tracerprinsipp
- radiokjemi
- generatorsystemer
- syklotron
- radiokjemisk renhet
- regelverk
Ha god kunnskap om og selvstendig kunne utføre måling av radioaktivitet med de vanligste typene måleinstrumenter, inkludert dosekalibrator.
Ha god kunnskap om teknologi for de forskjellige nukleærmedisinske kameratypene.
Ha god kunnskap om akkvirering og selvstendig kunne utføre rekonstruksjon av nukleærmedisinske undersøkelser. Ha god kunnskap om attenuasjonskorreksjon ved SPECT/CT og PET/CT. Ha kjennskap til attenuasjonskorreksjon ved PET/MR.
Ha kunnskap om de grunnleggende prinsippene for produksjon av radionuklider, herunder syklotron med forskjellige targets og de vanligste generatorsystemene.
Ha kunnskap om arbeidet i hot-lab. Under supervisjon kunne delta i tillaging av de vanligste radiofarmasøytiske legemidlene.
Ha kunnskap om kvalitetskontroll av radiofarmasøytiske legemidler.
Læringsaktiviteter ved universitetssykehusene, og lokalt ved konvensjonell nukleærmedisin ved egen hot-lab, vil kunne dekke læringsmålet. I tillegg kommer læring gjennom bruk av relevante kapitler i grunnleggende nukleærmedisinske lærebøker.
Ha kunnskap om kvalitetskontroll av nukleærmedisinske kameratyper.
For utdyping, se NEMA-standarder.
Ha kunnskap om de grunnleggende prinsippene innen radiokjemi og radiofarmasi.
Læringsaktiviteter ved universitetssykehusene, og lokalt ved konvensjonell nukleærmedisin ved egen hot-lab, vil kunne dekke læringsmålet. I tillegg kommer læring gjennom bruk av relevante kapitler i grunnleggende nukleærmedisinske lærebøker
Ha god kunnskap om bruk av semikvantitative og kvantitative målinger ved nukleærmedisinske undersøkelser.