Felles kompetansemål – kommune
Velg tema
Kunne identifisere, analysere og håndtere noen etiske utfordringer i egen klinisk praksis under veiledning.
Godkjenning: Læringsaktiviteter skal gjennomføres både i sykehus og kommune dersom ikke annet er besluttet lokalt. Endelig godkjenning av læringsmålet skjer i kommunen.
Kjenne til og ha bevissthet om etiske utfordringer i et multikulturelt samfunn og et folkehelseperspektiv.
Godkjenning: Læringsaktiviteter gjennomføres og læringsmålet godkjennes i kommunen.
Kjenne til prinsipper ved ulike typer forebyggende arbeid på individ- og gruppenivå.
Godkjenning: Læringsaktiviteter gjennomføres og læringsmålet godkjennes i kommunen.
Være kjent med begrepene overdiagnostikk/overbehandling og kunne reflektere over konsekvenser for pasient og samfunn.
Godkjenning: Læringsaktiviteter skal gjennomføres både i sykehus og kommune dersom ikke annet er besluttet lokalt. Endelig godkjenning av læringsmålet skjer i kommunen.
Kunne avdekke forhold i pasientens aktuelle livs- og sykdomssituasjon og andre helsemessige forhold, som kan ha betydning for prognose og behandlingsmuligheter.
Godkjenning: Læringsaktiviteter gjennomføres og læringsmålet godkjennes i kommunen.
Kunne drøfte og informere om forebygging av vesentlige livsstilssykdommer med pasient og pårørende.
Godkjenning: Læringsaktiviteter gjennomføres og læringsmålet godkjennes i kommunen.
Ha ferdigheter i bruk av kunnskapsbaserte metoder for endring av levevaner.
Godkjenning: Læringsaktiviteter gjennomføres og læringsmålet godkjennes i kommunen.
Kjenne til hvilke typer kunnskap en må innhente og formidle til pasienten, ved behandlingsvalg der pasientens preferanser og personlige avveininger er relevante (samvalg).
Godkjenning: Læringsaktiviteter skal gjennomføres både i sykehus og kommune dersom ikke annet er besluttet lokalt. Endelig godkjenning av læringsmålet skjer i kommunen.
Under veiledning kunne innhente og presentere kunnskap om hva pasienter kan forvente av forsvarlige og tilgjengelige behandlinger for hvert behandlingsmål som er viktig for pasienten (samvalg).
Godkjenning: Læringsaktiviteter skal gjennomføres både i sykehus og kommune dersom ikke annet er besluttet lokalt. Endelig godkjenning av læringsmålet skjer i kommunen.
Under veiledning kunne bistå pasienter i å veie kunnskap om fordeler og ulemper ved behandlinger opp mot hverandre og bli enige om behandling (samvalg).
Godkjenning: Læringsaktiviteter skal gjennomføres både i sykehus og kommune dersom ikke annet er besluttet lokalt. Endelig godkjenning av læringsmålet skjer i kommunen.
Ha kunnskap om sentrale bestemmelser som regulerer plikter og rettigheter for helsepersonell og pasienter.
Godkjenning: Læringsaktiviteter skal gjennomføres både i sykehus og kommune dersom ikke annet er besluttet lokalt. Endelig godkjenning av læringsmålet skjer i kommunen.
Kunne finne frem til og følge opp krav i aktuelt regelverk som regulerer egen virksomhet.
Godkjenning: Læringsaktiviteter skal gjennomføres både i sykehus og kommune dersom ikke annet er besluttet lokalt. Endelig godkjenning av læringsmålet skjer i kommunen.
Kunne involvere pasienter, pårørende, brukerrepresentanter og framtidige brukere som aktive partnere på det nivå partnerne selv ønsker i et likeverdig samarbeid for å ivareta brukermedvirkning på individnivå.
Godkjenning: Læringsaktiviteter skal gjennomføres både i sykehus og kommune dersom ikke annet er besluttet lokalt. Endelig godkjenning av læringsmålet skjer i kommunen.
Kunne anerkjenne og anvende pasienters erfaringskompetanse på en slik måte at pasienten selv oppfatter seg verdsatt og respektert.
Godkjenning: Læringsaktiviteter skal gjennomføres både i sykehus og kommune dersom ikke annet er besluttet lokalt. Endelig godkjenning av læringsmålet skjer i kommunen.
Kunne vise evne til å tilstrebe frivillighet og selvbestemmelse for pasientene og under veiledning kunne involvere pasienten mest mulig i prosessen når tvangsutøvelse vurderes nødvendig.
Godkjenning: Læringsaktiviteter skal gjennomføres både i sykehus og kommune dersom ikke annet er besluttet lokalt. Endelig godkjenning av læringsmålet skjer i kommunen.
Kunne identifisere og konkretisere individuelle behov for opplæring og legge til rette for læring og mestring.
Godkjenning: Læringsaktiviteter skal gjennomføres både i sykehus og kommune dersom ikke annet er besluttet lokalt. Endelig godkjenning av læringsmålet skjer i kommunen.
Kunne lede et akutt behandlingsteam.
Godkjenning: Læringsaktiviteter gjennomføres og læringsmålet godkjennes i kommunen.
Ha kjennskap til prinsipper for å lage standardiserte forløp for pasienter med kortvarige tilstander og for pasienter med komplekse langvarige lidelser.
Godkjenning: Læringsaktiviteter skal gjennomføres både i sykehus og kommune dersom ikke annet er besluttet lokalt. Endelig godkjenning av læringsmålet skjer i kommunen.
Kunne reflektere over egen rolle og ansvar i et helhetlig helsevesen, og balansere rollen som pasientens hjelper med rollen som portvokter og forvalter.
Godkjenning: Læringsaktiviteter skal gjennomføres både i sykehus og kommune dersom ikke annet er besluttet lokalt. Endelig godkjenning av læringsmålet skjer i kommunen.
Kjenne til hvordan kommunens samfunnsmedisinske arbeid organiseres og utføres.
Godkjenning: Læringsaktiviteter gjennomføres og læringsmålet godkjennes i kommunen.
Kjenne til legevakttjenestens lokale organisering, funksjoner og rutiner i akuttmedisinske situasjoner.
Godkjenning: Læringsaktiviteter gjennomføres og læringsmålet godkjennes i kommunen.
Ha kunnskap om at prevalens av sykdom er annerledes i kommunehelsetjenesten enn i spesialisthelsetjenesten, og kunne erkjenne at dette er viktig med tanke på utredning og behandling i en åpen og uselektert pasientpopulasjon.
Godkjenning: Læringsaktiviteter gjennomføres og læringsmålet godkjennes i kommunen.
Kjenne til lokal organisering av svangerskapsomsorg og nasjonalt program for svangerskapsomsorg.
Godkjenning: Læringsaktiviteter gjennomføres og læringsmålet godkjennes i kommunen.
Kjenne til helsestasjonens og skolehelsetjenestens oppgaver og organisering.
Godkjenning: Læringsaktiviteter gjennomføres og læringsmålet godkjennes i kommunen.
Ha kunnskap om lokal organisering av forebyggende helsearbeid blant barn og unge, vaksinasjonsprogram og helseundersøkelser for barn.
Godkjenning: Læringsaktiviteter gjennomføres og læringsmålet godkjennes i kommunen.
Kjenne til sykehjemmets plass i utredning, behandling og rehabilitering av aktuelle pasientgrupper, og kjenne sykehjemslegens rolle i ledelse, fagutvikling og medisinsk behandling.
Godkjenning: Læringsaktiviteter gjennomføres og læringsmålet godkjennes i kommunen.
Ha kunnskap om begrepet samvalg, og under supervisjon kunne gjennomføre en beslutningsprosess om behandlingsalternativer hvor pasientens helsekompetanse vektlegges.
Samvalg innebærer at en på viktige beslutningspunkter innhenter og formidler kunnskap om behandlingsalternativene, og at pasienten får støtte til å veie kunnskap om fordeler og ulemper ved behandlinger opp mot hverandre. Lege og pasient blir sammen enige om behandling. For å kunne gjøre samvalg, er det nødvendig å forstå pasientens helsekompetanse. Helsekompetanse er personers evne til å finne, forstå, vurdere og anvende helseinformasjon for å kunne treffe kunnskapsbaserte beslutninger relatert til egen helse.
Under supervisjon gi opplæring til pasienter og pårørende ved bruk av kommunikative ferdigheter og med utgangspunkt i mottakers helsekompetanse.
Dette kan for eksempel være astmabehandling eller diabetesoppfølging.
Selvstendig kunne informere om og drøfte forebygging av de vanligste livsstilssykdommene med pasienter, og selvstendig iverksette nødvendige tiltak og oppfølging.
Råd og tiltak kan være livsstils- eller kostholdsråd, røykeslutt, forebyggende medikamentell behandling eller henvisning til andre instanser for eksempel frisklivssentral og lærings- og mestringstilbud.
Ha god kunnskap om grunnleggende bestemmelser som regulerer plikter for helsepersonell og rettigheter for pasienter, og selvstendig anvende disse.
For eksempel pasient- og brukerrettighetsloven, helsepersonelloven m.fl.
Ha god kunnskap om bruk av tvang og under supervisjon kunne gjennomføre tvangsinnleggelser.
Selvstendig kunne balansere rollene som behandler og som forvalter av samfunnets ressurser, herunder prioriteringsbeslutninger og over- og underbehandling.
Ha kunnskap om hvordan kommunens samfunnsmedisinske arbeid organiseres og utføres, herunder kommunens samfunnsmedisinske oppgaver som smittevern, beredskap, planarbeid, forebyggende tiltak og folkehelsearbeid.
Ha kunnskap om ulike former for pasientforløp, inkludert helhetlige og standardiserte pasientforløp, og under supervisjon kunne bidra til gode overganger mellom behandlings- og omsorgsnivå og samhandling mellom ulike aktører i helsetjenestene.