Kunne anvende metoder og pedagogiske prinsipper for å planlegge, gjennomføre og evaluere opplæring av pasienter og pårørende i samhandling med relevante profesjonsgrupper
LIS vil møte pasienter med langvarige helseutfordringer som har behov for utvikling av kunnskaper og ferdigheter for å håndtere en hverdag med sykdom og /eller funksjonsnedsettelse. LIS må derfor kunne informere, undervise og veilede pasienter på en helsefremmende og pedagogisk god måte. LIS må trenes i et likeverdig samarbeid om opplæring, med pasienter, brukere og/eller pårørende, og andre relevante profesjonsgrupper. Målet tar sikte på at LIS skal utvikle ferdigheter i metoder som fremmer pasienters læring og mestring. Dette kan for eksempel handle om hvordan styrke personers selvregulering, mestringstro, håndtering av stress, utvikling av nye ferdigheter, bevissthet og bruk av egne ressurser.
Rus- og avhengighetsmedisin (RUS): Kjenne til likemannsarbeid, selvhjelpsgrupper og brukerorganisasjoner. Selvstendig kunne fremme kompetanse i pasientens nettverk. Spesialist i rus- og avhengighetsmedisin skal selvstendig kunne gjennomføre pasient- og pårørendeopplæring.
Først publisert: 31.08.2020
Siste faglige endring: 31.08.2020