Kunne formidle muntlig og skriftlig informasjon på en måte som blir forstått av mottaker.
Spesialisten må ha et repertoar av metoder for å kunne kommunisere på en måte som er tilpasset svært ulike situasjoner. Det er spesialistens ansvar å kommunisere på en måte som skaper en så trygg ramme som mulig for kommunikasjonen, og som gjør at pasient/pårørende/andre forstår hva som kommuniseres. Betydningen av god og tilpasset skriftlig informasjon og dialog øker med økt bruk av e-helse, for eksempel gjennom e-konsultasjon og kjernejournal.
Barne- og ungdomspsykiatri (BUP): Spesialisten skal beherske god kommunikasjon og pedagogisk kunne legge frem fagkunnskap overfor ulike målgrupper.
Gyldig til: 01. mars 2026
Kunne bruke kommunikasjonsferdigheter som verktøy i behandlingen (terapeutisk).
Med medisinsk behandling forbindes tradisjonelt sett legemidler, kirurgi og andre intervensjoner. Med dette læringsmålet skal LIS bevisstgjøres og sikres kompetanse i at bruk av konkrete kommunikasjonsferdigheter (som å respondere empatisk eller å være i stand til å tilby skreddersydd informasjon) potensielt kan ha stor terapeutisk effekt.
Gyldig til: 01. mars 2026
Kunne kommunisere om eget fag på en måte som er tilpasset mottakere som kollegaer, samarbeidspartnere, pasienter og media.
Det å være spesialist betyr å være bærer av den fremste kunnskapen innen et fagområde og kunne kommunisere om eget fag til andre i ulike settinger. Dette fordrer at man behersker kombinasjonen av fagkunnskap og kommunikasjonsferdigheter.
Onkologi (ONC): I onkologi innebærer dette formidling av resultater fra forskningsprosjekt eller kvalitetsforbedringsprosjekt på nasjonal eller internasjonal konferanse eller undervisning av annet helsepersonell eller undervisning på mestringskurs.
Gyldig til: 01. mars 2026
Kunne kommunisere om sin egen og pasientens usikkerhet på måter som skaper trygghet og forståelse.
I sin kliniske praksis må legen ikke bare forholde seg til sin egen usikkerhet, men også medisinens iboende usikkerhet. Pasienter kommer i stor grad i kontakt med helsevesenet på grunn av usikkerhet om hva som er årsaken til plager og symptomer.
Gyldig til: 01. mars 2026
Ha gode ferdigheter i å veilede og gi supervisjon.
LIS skal kunne veilede LIS 1 og supervisere kollegaer med mindre kompetanse enn LIS-en selv. Etter fullført spesialiseringsløp skal legen være i stand til å tre inn i veilederoppgaven for alle LIS 1 og for alle leger i spesialisering i eget fag.
Gyldig fra: 01. mars 2026
Ha god kunnskap om styrker og svakheter i egne kommunikasjonsferdigheter, og selvstendig kunne endre praksis i tråd med tilbakemeldinger.
Tilbakemeldinger kan komme fra kollega, veileder, supervisør, leder, pasient og andre.
Gyldig fra: 01. mars 2026
Ha god kunnskap om kompetansevurdering, veiledning og supervisjon og selvstendig kunne kompetansevurdere, veilede og supervisere andre.
For mer informasjon se Helsedirektoratets «Nasjonal veileder i kompetansevurdering av leger i spesialisering» og «Nasjonale faglige råd om veiledning».
Gyldig fra: 01. mars 2026
Selvstendig kunne kommunisere om medisinsk usikkerhet og variasjon, og selvstendig kunne reflektere over kunnskapens begrensninger.
Først publisert: 31.08.2020
Siste faglige endring: 31.08.2020