Kunne håndtere etiske utfordringer i egen spesialitet, gjennomføre etisk refleksjon og veilede andre.
I løpet av del 2/3 av spesialistutdanningen skal legen ha oppnådd følgende kompetanse:
Innhold kunnskaper/holdninger:
Ha kunnskap om etisk teori og analyse og kjenne premissene for at en beslutning er etisk akseptabel
Ha kunnskap om aktuelle klinisk etiske spørsmål (eks.: livsforlengende behandling, pasienter med manglende beslutningskompetanse, konfidensialitet, samtykke, tvang, prioriteringsbeslutninger på klinisk nivå, eutanasi og assistert suicid. Også spesielle dilemma som kan oppstå i et flerkulturelt samfunn).
Vite om betydningen av og kjenne til utfordringer knyttet til pasientautonomi/brukermedvirkning.
Kjenne til sammenhengen mellom etikk og kommunikasjon
Ha tilstrekkelig kunnskap og ferdighet til å kunne veilede annet helsepersonell i etiske drøftinger
Kjenne til klinisk etikk-komiteer, deres arbeid og vite hvordan de kan kontaktes
Innhold ferdigheter/holdninger:
Kunne identifisere etiske dilemma i egen praksis og anvende metode for etisk analyse
Kunne anvende metoder for å få til gode beslutningsprosesser når etisk utfordrende avgjørelser skal tas
Kunne være ansvarlig for å gjennomføre etisk drøfting i tverrfaglig team
Kunne håndtere etiske utfordringer som ved kollegial uenighet eller kritikk, ved medisinske feil eller varsling
Gyldig fra: 01. mars 2026
Ha god kunnskap om og selvstendig kunne bruke etisk refleksjon til å identifisere, analysere og håndtere etiske utfordringer i eget arbeid.
Etisk refleksjon kan for eksempel innebære å diskutere problemstillinger hvor verdier står opp mot hverandre og forstå konsekvensene av ulike valg.
Først publisert: 31.08.2020
Siste faglige endring: 31.08.2020