Kunne kommunisere med andre slik at det styrker deres muligheter til å formidle relevant informasjon til en tredjeperson (pasient, annet helsepersonell osv.).
Godkjenning: Læringsaktiviteter gjennomføres og læringsmålet godkjennes i sykehus.
Kjenne til de grunnleggende prinsippene for veiledning og supervisjon, og kunne reflektere over å være i en læringsprosess gjennom veiledning og supervisjon.
Godkjenning: Læringsaktiviteter gjennomføres og læringsmålet godkjennes i sykehus.
Kunne forbedre behandling av pasienter ved å bruke relevante og pålitelige elektroniske oppslagsverk, beslutningsstøtte, og nett- og smarttelefonverktøy som støtter pasientens egenbehandling (kunnskapskilder).
Godkjenning: Læringsaktiviteter gjennomføres og læringsmålet godkjennes i sykehus.
Kunne følge anbefalt praksis for store pasientgrupper kandidaten møter i praksis gjennom å bruke gjeldende faglige retningslinjer og veiledere, behandlingslinjer/pasientforløp og faglige prosedyrer (kunnskapskilder).
Godkjenning: Læringsaktiviteter gjennomføres og læringsmålet godkjennes i sykehus.
Under veiledning kunne formulere gode, søkbare spørsmål fra egen praksis, gjennomføre søk i relevante kilder, kritisk vurdere forskningsgrunnlaget ved hjelp av sjekkliste og bruke konklusjonene til å forbedre egen praksis (kunnskapssirkelen).
Godkjenning: Læringsaktiviteter gjennomføres og læringsmålet godkjennes i sykehus.
Kunne melde uønskede hendelser og pasientskader, forstå mulige årsaker til hendelsen, vite hvordan hendelsen skal følges opp og hvordan ideer til forbedring kan fremmes og arbeides med på egen arbeidsplass.
Godkjenning: Læringsaktiviteter gjennomføres og læringsmålet godkjennes i sykehus.
Kjenne til risikoer ved pasientbehandling på egen arbeidsplass, kunne bidra til å utarbeide beredskap, iverksette relevante forebyggende tiltak og kjenne til hvordan vurdere om tiltakene etterleves og har effekt.
Godkjenne: Læringsaktiviteter gjennomføres og læringsmålet godkjennes i sykehus.
Ha kunnskap om metoder og pedagogiske prinsipper for å planlegge, gjennomføre og evaluere opplæring av pasienter og pårørende i samhandling med relevante profesjonsgrupper.
Godkjenning: Læringsaktiviteter gjennomføres og læringsmålet godkjennes i sykehus.
Kunne samhandle i tverrfaglige team slik at det blir et likeverdig samarbeid, hvor hele teamets kompetanse brukes optimalt, og kunne benytte samarbeidet til å lære av de andre medlemmenes kompetanse.
Godkjenning: Læringsaktiviteter gjennomføres og læringsmålet godkjennes i sykehus.