Kunne identifisere, analysere og håndtere noen etiske utfordringer i egen klinisk praksis under veiledning.
Godkjenning: Læringsaktiviteter skal gjennomføres både i sykehus og kommune dersom ikke annet er besluttet lokalt. Endelig godkjenning av læringsmålet skjer i kommunen.
Kunne avdekke forhold i pasientens aktuelle livs- og sykdomssituasjon og andre helsemessige forhold, som kan ha betydning for prognose og behandlingsmuligheter.
Godkjenning: Læringsaktiviteter gjennomføres og læringsmålet godkjennes i kommunen.
Være kjent med begrepene overdiagnostikk/overbehandling og kunne reflektere over konsekvenser for pasient og samfunn.
Godkjenning: Læringsaktiviteter skal gjennomføres både i sykehus og kommune dersom ikke annet er besluttet lokalt. Endelig godkjenning av læringsmålet skjer i kommunen.
Kjenne til hvilke typer kunnskap en må innhente og formidle til pasienten, ved behandlingsvalg der pasientens preferanser og personlige avveininger er relevante (samvalg).
Godkjenning: Læringsaktiviteter skal gjennomføres både i sykehus og kommune dersom ikke annet er besluttet lokalt. Endelig godkjenning av læringsmålet skjer i kommunen.
Under veiledning kunne innhente og presentere kunnskap om hva pasienter kan forvente av forsvarlige og tilgjengelige behandlinger for hvert behandlingsmål som er viktig for pasienten (samvalg).
Godkjenning: Læringsaktiviteter skal gjennomføres både i sykehus og kommune dersom ikke annet er besluttet lokalt. Endelig godkjenning av læringsmålet skjer i kommunen.
Under veiledning kunne bistå pasienter i å veie kunnskap om fordeler og ulemper ved behandlinger opp mot hverandre og bli enige om behandling (samvalg).
Godkjenning: Læringsaktiviteter skal gjennomføres både i sykehus og kommune dersom ikke annet er besluttet lokalt. Endelig godkjenning av læringsmålet skjer i kommunen.
Ha kunnskap om sentrale bestemmelser som regulerer plikter og rettigheter for helsepersonell og pasienter.
Godkjenning: Læringsaktiviteter skal gjennomføres både i sykehus og kommune dersom ikke annet er besluttet lokalt. Endelig godkjenning av læringsmålet skjer i kommunen.
Kunne finne frem til og følge opp krav i aktuelt regelverk som regulerer egen virksomhet.
Godkjenning: Læringsaktiviteter skal gjennomføres både i sykehus og kommune dersom ikke annet er besluttet lokalt. Endelig godkjenning av læringsmålet skjer i kommunen.
Aktivitet
Læringsform
Dokumentasjonsform
Gruppeveiledning med bibliotekar og jurist med tema LM-45.
Kunne vise evne til å tilstrebe frivillighet og selvbestemmelse for pasientene og under veiledning kunne involvere pasienten mest mulig i prosessen når tvangsutøvelse vurderes nødvendig.
Godkjenning: Læringsaktiviteter skal gjennomføres både i sykehus og kommune dersom ikke annet er besluttet lokalt. Endelig godkjenning av læringsmålet skjer i kommunen.
Aktivitet
Læringsform
Dokumentasjonsform
E-læring - Moduler i pedagogikk, veiledning og helsefremming
Kunne anerkjenne og anvende pasienters erfaringskompetanse på en slik måte at pasienten selv oppfatter seg verdsatt og respektert.
Godkjenning: Læringsaktiviteter skal gjennomføres både i sykehus og kommune dersom ikke annet er besluttet lokalt. Endelig godkjenning av læringsmålet skjer i kommunen.
Aktivitet
Læringsform
Dokumentasjonsform
E-læring - Moduler i pedagogikk, veiledning og helsefremming
Kunne involvere pasienter, pårørende, brukerrepresentanter og framtidige brukere som aktive partnere på det nivå partnerne selv ønsker i et likeverdig samarbeid for å ivareta brukermedvirkning på individnivå.
Godkjenning: Læringsaktiviteter skal gjennomføres både i sykehus og kommune dersom ikke annet er besluttet lokalt. Endelig godkjenning av læringsmålet skjer i kommunen.
Aktivitet
Læringsform
Dokumentasjonsform
E-læring - Moduler i pedagogikk, veiledning og helsefremming
Kunne identifisere og konkretisere individuelle behov for opplæring og legge til rette for læring og mestring.
Godkjenning: Læringsaktiviteter skal gjennomføres både i sykehus og kommune dersom ikke annet er besluttet lokalt. Endelig godkjenning av læringsmålet skjer i kommunen.
Aktivitet
Læringsform
Dokumentasjonsform
E-læring - Moduler i pedagogikk, veiledning og helsefremming
Kurs
Kursbevis m/kursprøve
E-læring på samvalg.no eller tilsvarende
Kurs
Egenregistrering
Offentlig helsearbeid
Kurs
Kursbevis m/kursprøve
Gruppeveiledning, tema LM-53
Gruppeveiledning
Gruppeveileders signatur
Gjennomføre egen og supervisere andres pasientopplæring
Ha kjennskap til prinsipper for å lage standardiserte forløp for pasienter med kortvarige tilstander og for pasienter med komplekse langvarige lidelser.
Godkjenning: Læringsaktiviteter skal gjennomføres både i sykehus og kommune dersom ikke annet er besluttet lokalt. Endelig godkjenning av læringsmålet skjer i kommunen.
Aktivitet
Læringsform
Dokumentasjonsform
Evaluere pasientforløp sammen med bruker i allmennmedisin. Webbasert feedback-system.
Ha kunnskap om at prevalens av sykdom er annerledes i kommunehelsetjenesten enn i spesialisthelsetjenesten, og kunne erkjenne at dette er viktig med tanke på utredning og behandling i en åpen og uselektert pasientpopulasjon.
Godkjenning: Læringsaktiviteter gjennomføres og læringsmålet godkjennes i kommunen.
Kunne reflektere over egen rolle og ansvar i et helhetlig helsevesen, og balansere rollen som pasientens hjelper med rollen som portvokter og forvalter.
Godkjenning: Læringsaktiviteter skal gjennomføres både i sykehus og kommune dersom ikke annet er besluttet lokalt. Endelig godkjenning av læringsmålet skjer i kommunen.
Kjenne til sykehjemmets plass i utredning, behandling og rehabilitering av aktuelle pasientgrupper, og kjenne sykehjemslegens rolle i ledelse, fagutvikling og medisinsk behandling.
Godkjenning: Læringsaktiviteter gjennomføres og læringsmålet godkjennes i kommunen.