Beherske fullstendig barne- og ungdomspsykiatrisk undersøkelse. Selvstendig kunne vurdere behov for supplerende undersøkelser og vurdere somatiske differensialdiagnoser.
Innebærer anamnese og psykiatrisk, funksjonsnevrologisk og somatisk status og dokumentasjon i journal. Lege i spesialisering skal beherske gjennomføring og sammenfatning av objektiv psykiatrisk vurdering og kunne videreformidle konklusjon og behandlingsplan.
Selvstendig kunne møte alle pasienter og pårørende respektfullt og fordomsfritt, herunder tilpasse kommunikasjon til situasjon og pasientens forståelsesramme og forutsetninger, skape god relasjon og etablere terapeutisk allianse som grunnlag for videre behandling.
Dette innebærer å:
tilpasse kommunikasjon til situasjon og pasientens forståelsesramme og forutsetninger
håndtere relasjon til traumatiserte pasienter, pasienter med personlighetsforstyrrelser og pasienter med utfordrende adferd
etablere terapeutisk allianse som grunnlag for videre behandling.Dette læringsmålet må ses i sammenheng med FKM LM-19, FKM LM-23 og FKM LM-33.
normal utvikling fra spedbarnsalder til ung voksen, utviklingsmessige milepæler og ulike aldersperspektiver
barn og unges seksuelle utvikling og manifestasjoner, utviklingspsykopatologi og forhold av betydning for skjevutvikling
psykososiale og miljømessige faktorer; risikofaktorer og beskyttende faktorer Ha kunnskap om at belastende livshendelser påvirker psyken og at disse kan være årsaken til symptomer på psykiske lidelser.
Kunne gi kvalifisert kunnskapsbasert behandling, sikre pasientens samvalg og kunne arbeide selvstendig og systematisk med psykiske vansker hos barn og unge, og arbeide med deres familier.
Læringsmålet kan oppnås gjennom arbeid både i poliklinikk og i intensivbehandling/ miljøterapeutisk avdeling.