Ha god kunnskap om og beherske basale elementer i lege-pasient forholdets dynamikk, rasjonelle og irrasjonelle sider av forholdet og hvordan tidligere relasjonelle erfaringer og andre livserfaringer påvirker forholdet.
Selvstendig kunne bruke denne dynamikken diagnostisk og terapeutisk.
Oppnåelse av læringsmålet forutsetter psykoterapiveiledning i relasjonell forståelse.
Ha god kunnskap om medikamentell behandling av psykiske lidelser, herunder virkning, effekt, bivirkninger, interaksjoner, gjeldende retningslinjer og behandlingsmonitorering. Selvstendig kunne håndtere og utføre slik behandling, og i dette sikre pasientens samvalg.
Læringsmålet kan oppnås ved gjennomføring av emnekurs i psykofarmakologi og gjennom erfaring med psykofarmakologisk behandling under veiledning.
Ha god kunnskap om betydningen av utviklingsnivå, kognitiv funksjon og basale behov som trygg omsorgsbase, søvn og ernæring for utvikling av psykiske lidelser.
Læringsmålet kan oppnås gjennom klinisk tjeneste i barne- og ungdomspsykiatri og pediatri.
Selvstendig kunne anvende elementer og intervensjoner i en anerkjent spesifikk psykoterapimetode.
Psykoterapiutdanning oppnås gjennom utdanning i 2 år i valgt metode og systematisk psykoterapiveiledning. Eksempler på aktuelle metoder er psykodynamisk orientert psykoterapi, kognitiv metode, familieterapi og gruppepsykoterapi.
Beherske basale ferdigheter i systematisk psykoterapeutisk behandling og samtalebehandling av barn og ungdom med ulike problemstillinger over kortere og lengre tid og forstå den psykoterapeutiske prosessen og veiledningsprosessen.
Læringsmålet oppnås gjennom behandling av barn og ungdom med psykoterapeutisk metode under psykoterapiveiledning.
Ha god kunnskap om det teoretiske grunnlaget for de mest anvendte psykoterapeutiske metoder i individual-, gruppe- og familiebehandling, herunder psykodynamiske, kognitive og gruppeterapeutiske metoder.