Gå til hovedinnhold
ForsidenRettslige rammer for samarbeid mellom helse- og omsorgstjenesten og frivilligheten Rettslige rammer for samarbeidet

Ansvar for utarbeidelse av rutiner for samarbeid med frivillige organisasjoner

Gode rutiner for samarbeid med frivilligheten bidrar til forutsigbarhet og trygghet for alle parter. Når helse- og omsorgstjenesten samarbeider med frivilligheten om tilbud til pasienter og brukere, bør tjenesten derfor ha rutiner for å sikre at:

  • frivillige tilbud gis som et supplement til nødvendige tjenester, ikke som en erstatning
  • frivillige tilbud er innrettet på en forsvarlig måte
  • pasienter og brukere har mulighet til å takke nei til frivillige tilbud og arrangementer
  • nærmeste pårørende blir involvert hvis pasienten eller brukeren har en kognitiv svekkelse som påvirker vurderingsevnen
  • pasienter eller brukere som mottar et tilbud der de er alene med en frivillig, forstår at de samhandler med en frivillig og er i stand til å formidle sine ønsker, opplevelser og behov
  • helse- og omsorgspersonell ikke deler taushetsbelagt informasjon med frivillige uten at det foreligger samtykke eller et annet unntak fra taushetsplikten
  • frivillige underskriver taushetsavtaler
  • frivillige får nødvendig opplæring og veiledning
  • ansatte får nødvendig opplæring og veiledning om samhandling med frivillige
  • det er system for tilbakemelding og evaluering av samhandling med frivillige

Den aktuelle virksomheten bør utarbeide en samarbeidsavtale for samarbeidet med frivilligheten om tilbud til pasienter, brukere og ev. pårørende. Avtalen bør klargjøre roller, tidsbruk, konkretisering av tilbudet som skal gis, økonomi, oppfølging og forankring i kommunen, sykehuset eller institusjonen, samt rutiner for varsling, evalueringer og veiledning. Samarbeidsavtalen bør evalueres av begge parter etter en avtalt periode. Punkter i avtalen kan være:

  • kontaktpersoner i virksomheten og den frivillige organisasjonen
  • ansvarlig for rekruttering, opplæring og oppfølging av frivillige
  • melding og oppfølging av avvik og klager
  • eventuelle behov for forsikring. se: Forsikring for frivillige organisasjoner (Frivillighetnorge.no).
  • rutiner for ev. utgiftsdekning

Hvis helse- og omsorgstjenesten ikke samarbeider med en frivillig organisasjon, men rekrutterer frivillige direkte selv, bør de også ha rutiner som sikrer opplæring, egnethetsvurdering, taushetsavtaler og annet selv.

 


Siste faglige endring: 21. mai 2025 Se tidligere versjoner

Helsedirektoratet (2025). Ansvar for utarbeidelse av rutiner for samarbeid med frivillige organisasjoner [nettdokument]. Oslo: Helsedirektoratet (siste faglige endring 21. mai 2025, lest 24. juni 2025). Tilgjengelig fra https://www.helsedirektoratet.no/rundskriv/rettslige-rammer-for-samarbeid-mellom-helse-og-omsorgstjenesten-og-frivilligheten/rettslige-rammer-for-samarbeidet/virksomheten-bor-utarbeide-rutiner-for-samarbeid-med-frivillige

Få tilgang til innhold fra Helsedirektoratet som åpne data: https://utvikler.helsedirektoratet.no

Om Helsedirektoratet

Om oss
Jobbe hos oss
Kontakt oss

Postadresse:
Helsedirektoratet
Postboks 220, Skøyen
0213 Oslo

Aktuelt

Nyheter
Arrangementer
Høringer
Presse

Om nettstedet

Personvernerklæring
Tilgjengelighetserklæring (uustatus.no)
Besøksstatistikk og informasjonskapsler
Nyhetsvarsel og abonnement
Åpne data (API)
Følg oss: