Akuttmottakene skal ha rutiner for tverrfaglig samarbeid
Helsepersonell i akuttmottak bør samarbeide tverrfaglig om å yte helsehjelp til pasientene, sykehusets og mottakets rutiner skal legge til rette for slikt samarbeid. Samarbeidet omfatter personell i egen avdeling, prehospitale tjenester og andre avdelinger på sykehuset. Tverrfaglig samarbeid sikres ved at ulikt helsepersonell er til stede samtidig og vurderer pasientene sammen.
Det tverrfaglige samarbeidet bør gjelde mottak av alle typer pasienter. Sentralt i samarbeidet er god koordinering og informasjonsutveksling i arbeidet, med gjensidig støtte og tilbakemelding til hverandre.
Helsepersonell skal samarbeide tverrfaglig i situasjoner der det er nødvendig for å yte forsvarlig helsehjelp.
Anbefalte metoder for å sikre tverrfaglig samarbeid er angitt under.
Prinsipper for gjennomføring av tverrfaglig samarbeid
Tverrfaglig samarbeid bidrar til å skape en teamarbeidskultur i akuttmottak som erstatter den tradisjonelle seriejobbingen hvor helsepersonell vurderer pasienter hver for seg. Samarbeidet sikres ved at ulikt helsepersonell som skal yte helsehjelp er til stede samtidig og vurderer pasienten sammen, uavhengig av hvilken helsepersonellgruppe de tilhører og hvor de er ansatt.
Prinsippene for tverrfaglig samarbeid gjelder mottak av alle typer pasienter, hvordan samarbeidet gjøres tilpasses pasientens behov og lokale forhold. Vanlig prosedyre ved mottak av pasienter i akuttmottak kan for eksempel være at sykepleier og lege tar imot pasienten sammen, slik at man unngår sekvensielt arbeid.
Gjennomføring av tverrfaglig samarbeid kan gjøres ved at helsepersonell:
- er til stede rundt pasienten samtidig slik at viktig informasjon når alle
- kjenner sin rolle og sitt ansvar
- vet hvem som er medisinsk ansvarlig
- inkluderer pasient og pårørende som en del av samarbeidet
- formidler beskjeder og informasjon tydelig og strukturert med bekreftelse av mottaker
- har strukturert informasjonsutveksling ved pasientoverganger
- praktiserer kollegial støtte og gir konstruktiv tilbakemelding til hverandre
- taler pasientens sak på en tydelig måte
- evaluerer sin egen utøvelse av tverrfaglig samarbeid med tanke på forbedring
Formål ved bruk av tverrfaglig samarbeid
Et godt tverrfaglig samarbeid sikrer at:
- den samlede kompetansen og erfaringen i teamet kommer pasientene til gode
- videre helsehjelp besluttes etter faglige drøftinger mellom involverte faggrupper
- ressursene brukes effektivt med hensiktsmessig oppgavefordeling
- pasienten får tilstrekkelig overvåkning
- pasienten får riktig behandling til rett tid
- helsehjelpen som ytes blir tilstrekkelig dokumentert
- helsepersonellet følger med på omgivelsene for å fremme sikkerheten og forebygge feil
- det er lett å ta opp situasjoner som kan være en risiko for pasientsikkerheten
Godt tverrfaglig samarbeid oppnås ved at helsepersonell jobber godt sammen i reelle pasientsituasjoner. I tillegg er trening/simulering nyttig for å sikre kunnskap og ferdigheter i metoden. Det avsettes tid til jevnlige evalueringer av det utførte tverrfaglige samarbeidet. Ledelsen ved akuttmottak følger opp med nødvendige tiltak for å forbedre samarbeidet.
Denne retningslinjen har anbefalinger om mottak av teampasienter, kompetanse samt opplæring, videreutdanning og etterutdanning.
Hensikten med teamarbeid er at arbeidet gjennomføres parallelt og i riktig rekkefølge der det er nødvendig for å unngå tidstap. Tverrfaglig samarbeid blir i økende grad benyttet som arbeidsform i organiseringen av helsetjenesten. Det er en god måte å organisere arbeidet rundt akutt syke og skadede pasienter på. Godt tverrfaglig samarbeid bidrar til å fremme kommunikasjon, koordinering og effektivitet og at den samlede erfaringen blant helsepersonell kommer pasienten til gode. En felles forståelse av samarbeid gjør at alt personell erfarer det lettere å ta opp situasjoner som kan være en risiko for pasientsikkerheten med hverandre. Det bidrar også til at pasientene opplever bedre involvering og en mer samordnet helsetjeneste. Hovedformålet med anbefalingen er å sikre tverrfaglig samarbeid for å unngå uønskede hendelser i forbindelse med pasientbehandlingen i akuttmottak.
Lov om helsepersonell m.v. (helsepersonelloven) § 4 (lovdata.no) pålegger helsepersonell å utøve sitt arbeid på en faglig forsvarlig måte, og å innhente bistand der dette er nødvendig og mulig. Dersom pasientens behov tilsier det skal helsepersonell samarbeide og samhandle med annet kvalifisert personell.
Nasjonal helse- og sykehusplan 2020-2023 (regjeringen.no) angir som et overordnet mål at pasientene blir møtt med tverrfaglig kompetanse som kan gi rask avklaring og sikre rett behandlingsløp.
Rapportene Med tilsynsblikk på alvorlige og uventede hendelser i spesialisthelsetjenesten (helsetilsynet.no) og Svikt i samhandling, kommunikasjon og kompetanse i alvorlige hendelser …… kunne det skjedd hos oss? (helsetilsynet.no) viser til at god samhandling er grunnleggende for å yte forsvarlige helsetjenester.
Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet (NTNU) har egen nettside om Teamarbeid i helsetjenesten (ntnu.no).
En artikkel som oppsummerer erfaringer fra praktiske øvelser i teamarbeid er Studenter øver på å jobbe i team (sykepleien.no).
Sist faglig oppdatert: 29. september 2022 Se tidligere versjoner
Helsedirektoratet (2022). Akuttmottakene skal ha rutiner for tverrfaglig samarbeid [nettdokument]. Oslo: Helsedirektoratet (sist faglig oppdatert 29. september 2022, lest 04. oktober 2023). Tilgjengelig fra https://www.helsedirektoratet.no/retningslinjer/somatiske-akuttmottak/tverrfaglig-samarbeid/akuttmottakene-skal-ha-rutiner-for-tverrfaglig-samarbeid