Denne retningslinjen gir anbefalinger for kompetanse og bemanning i nyfødtavdelingene. Det er nødvendig å følge anbefalingene for å sikre god og likeverdig behandling i en organisering der enkelte avdelinger behandler svært få av de mest sårbare barna (kategori 3b-avdelinger med 3-4 svært umodne barn årlig) og regionavdelinger som behandler et større antall ekstremt sårbare barn.
Regionsforetakene bør følge opp bemanning, kompetansekrav og kvalitet i nyfødtintensiv avdelingene
Årlige rapporter fra Norsk Nyfødtmedisinsk Kvalitetsregister vil gi gode muligheter for å følge opp regionens egne tall og resultater for nyfødtomsorgen.
Regionforetakene bør innhente årlige rapporter fra den enkelt nyfødtintensivavdeling med hensyn på kravene i retningslinjen:
- Bemanning med 50 % sykepleiere med videreutdanning i 3b-avdelinger
- Bemanning minst 60 % sykepleiere med videreutdanning i intensiv-nyfødt-barnemedisin i 3c-avdelinger
- Vaktordning med barneleger med spesial kompetanse i nyfødtmedisin som tilfredsstiller arbeidserfaring med minst 1 år i kategori 3c-avdeling og deretter etterutdanning og oppdatering med 6 måneder sammenhengende aktiv tjeneste hvert 5 år i 3c-avdeling
Regionale helseforetak vil få tilgang til aktivitets- og kvalitetsindikatorstatus fra nyfødtavdelingene ved foretakenes interne kvalitets og pasientsikkerhetsarbeid. Rapporter fra Norsk Nyfødtmedisinsk kvalitetsregister angir den enkelte nyfødtavdelings kvalitetsstatus.
Fagdirektør ved regionsforetakene vil med dette få nødvendige verktøy til å følge opp kvaliteten i nyfødtavdelingene. I internt arbeide i regionsforetakene vil fagråd for barn og/eller nyfødte kunne være nyttige konsulenter for regionsforetakene.
Regionsforetakene har «sørge for»-ansvar for spesialisthelsetjenesten og bør ha prosedyrer for oppfølging av aktivitet og kvalitet i nyfødtavdelingene i regionen.
«Sørge for»-ansvaret følger av Spesialisthelsetjenestelovens § 2.1 [4].
I Helse Nord og Helse Midt Norge er det 3 nyfødtavdelinger. I Helse Vest er det 4 og i Helse Sør Øst er det 9 nyfødtavdelinger. Denne tabellen (PDF) viser aktivitet i fødeinstitusjoner og nyfødtavdelinger i Norge i 2016 [14].
Organisering, funksjonsfordeling og kvalitets-sikring bør være en del av «sørge for»- ansvaret.
Nasjonal helse og sykehusplan fastslår at sykehus skal ha klar oppgavedeling og arbeide sammen i team [18]. Det finnes eksempler på at regionale fagråd kan sikre faglig begrunnet og forankret funksjonsfordeling mellom foretak i regioner [19].
14. NNK. Norsk nyfødtmedisinsk helseatlas. En analyse av innleggelser og behandling av barn i nyfødtavdelinger i Norge for årene 2009-2014. Senter for klinisk dokumentasjon og evaluering (SKDE). 2016.
4. Helse- og omsorgsdepartementet. Lov om spesialisthelsetjenesten m.m. (spesialisthelsetjenesteloven). 1999. https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1999-07-02-61.
18. Helse- og omsorgsdepartementet. Stortingsmelding 11: Nasjonal helse- og sykehusplan (2016–2019). 2015. https://www.regjeringen.no/contentassets/7b6ad7e0ef1a403d97958bcb34478609/no/pdfs/stm201520160011000dddpdfs.pdf.
19. Helse Sør-Øst. Rapport fra fagråd for nyfødtmedisin, fødsels- og svangerskapsomsorg – juni 2012. 2012. https://www.helse-sorost.no/Documents/Styret/Styrem%C3%B8ter/2013/010-2013%20Vedlegg%20-%20Innstilling%20fra%20fagr%C3%A5det%20vedr%20oppdrag%20gitt%20160212.pdf.
Siste faglige endring: 29. september 2017 Se tidligere versjoner
Helsedirektoratet (2017). Regionsforetakene bør følge opp bemanning, kompetansekrav og kvalitet i nyfødtintensiv avdelingene [nettdokument]. Oslo: Helsedirektoratet (siste faglige endring 29. september 2017, lest 04. november 2024). Tilgjengelig fra https://www.helsedirektoratet.no/retningslinjer/nyfodtintensivavdelinger-kompetanse-og-kvalitet/samarbeid-mellom-behandlingsnivaer-i-nyfodtmedisin/regionsforetakene-bor-folge-opp-bemanning-kompetansekrav-og-kvalitet-i-nyfodtintensiv-avdelingene