Barn med bilateralt milde hørselstap bør tilbys tett oppfølging
Barn med milde hørselstap bør følges opp hver 6. mnd. i førskolealder.
- undersøkelse av øre-nese-halslege
- aldersadekvat hørselstesting
- monitorering av barnets audiologiske og språklige utvikling
- tilrettelegging av akustiske forhold i barnehagen
- utprøving av høreapparat og/eller andre tekniske hjelpemidler (FM-utstyr og lignende)
Ved forsinket språkutvikling bør tiltak vurderes i samråd med foreldre.
Barn med milde hørselstap vil ofte ha bedre utbytte av tilrettelegging og andre tekniske hjelpemidler enn høreapparat.
Aktuelle tiltak må vurderes individuelt.
Det er viktig å utføre tympanometri og otomikroskopi for å utelukke sekretorisk otitt, da dette kan medføre økt hørselsnedsettelse i lengre perioder.
Dersom barn med milde hørselstap har problemer med periodisk sekretorisk otitt, bør man vurdere behov for høreapparat eller kirurgisk behandling med ventilasjonsrør.
- Milde hørselstap graderes som 26 – 40 dB HL (World Health Organization – WHO).
- Basert på gjennomsnittlig hørselstap for frekvensene 500, 1000, 2000 og 4000 Hz (M4/PTA4).
- Det betyr at man kan høre og gjenta ord uttalt med normal stemme på 1 meters avstand.
- I første omgang anbefales rådgivning.
- Barn med milde hørselstap vil i utgangspunktet ha forutsetning for normal språkutvikling, men de vil trenge tilrettelegging.
- Hensikten med å følge opp barn med milde hørselstap er å sikre barnet god språklig og sosial kompetanse.
- Ubehandlet mildt hørselstap hos små barn kan få negative konsekvenser for kommunikasjon. Videre kognitiv funksjon, atferd, sosioemosjonell utvikling og læring.
- Det er viktig å følge opp språkutviklingen.
- Foreldres behov for informasjon er ofte stort, uavhengig av graden på barnets hørselstap. Det trengs derfor også informasjon om testfunn, mulige årsaker og konsekvenser, samt informasjon om aktuelle tiltak.
128. Holstrum,WJ, Gaffney,M, Gravel, JS Oyler, RF, Ross, DS. Early Intervention for Children With Unilateral and Mild Bilateral Degrees of Hearing Loss. Trends in Amplification. 2008. 12. 35.
129. McKay, S, Gravel, JS, Tharpe, AM. Amplification Considerations for Children With Minimal or Mild Bilateral Hearing Loss and Unilateral Hearing Loss. Trends in Amplification. 2008. 12. 43.
130. Tharpe, AM. Unilateral and Mild Bilateral Hearing Loss in Children: Past and Current Perspectives. Trends in Amplification. 2008. 12. 7.
131. Ross, DS, Holstrum, WJ, Gaffney,M, Green, D, Oyler, RF, Gravel, JS. Hearing Screening and Diagnostic Evaluation of Children With Unilateral and Mild Bilateral Hearing Loss. Trends in Amplification. 2008. 12. 27.
132. American Academy of Audiology. Clinical Practice Guidelines on Pediatric Amplification. 2013. version 3.2.
133. American Speech-Language-Hearing Association (ASHA). Mild and Unilateral Hearing loss in Children. 2007. http://www.asha.org/aud/articles/hearlosschild.htm.
134. Tharpe, AM, Sladen, DP. Causation of Permanent Unlilateral and Mild Lateral hearing loss in Children. Trends in Amplification. 2008. 12. 1. 17-25.
135. WHO. Grades of Hearing Impairment. http://www.who.int/pbd/deafness/hearing_impairment_grades/en/index.htm.
Sist faglig oppdatert: 24. mars 2017 Se tidligere versjoner
Helsedirektoratet (2016). Barn med bilateralt milde hørselstap bør tilbys tett oppfølging [nettdokument]. Oslo: Helsedirektoratet (sist faglig oppdatert 24. mars 2017, lest 24. mars 2023). Tilgjengelig fra https://www.helsedirektoratet.no/retningslinjer/horsel-hos-sma-barn-0-3-ar/behandling-og-oppfolging-av-barn-med-horselstap-i-alderen-03-ar/barn-med-bilateralt-milde-horselstap-bor-tilbys-tett-oppfolging