Kapittel 3Tiltak og førebygging

Registrerte stadar for sal av tobakksvarer og tobakkssurrogat

Alle som sel tobakksvarer og -surrogat frå ein fysisk utsalsstad skal vere registrert i Tobakkssals- og bevillingsregisteret (TBR). E-sigarettar er det vanlegaste tobakkssurrogatet.

Tabellen nedanfor viser tal på utsalsstader i 2024 og 2025.

Antal salsstadar i fylka

Fylke

Per 1. mai 2024

Per 1. mai 2025

Oslo

860

855

Rogaland

608

602

Møre og Romsdal

442

445

Nordland

491

479

Østfold

353

329

Akershus

662

656

Buskerud

368

360

Innlandet

674

661

Vestfold

272

270

Telemark

305

292

Agder

529

515

Vestland

940

941

Trøndelag

647

636

Troms

283

296

Finnmark

179

169

Svalbard

3

3

Totalt

7616

7509

Kjelde: Tobakkssals- og bevillingsregisteret

Tilsyn med sal av tobakksvarer og tobakkssurrogat

Kommunane fører tilsyn med salsstadar for tobakksvarer og tobakkssurrogat som er registrert i TBR. Sysselmeistaren fører tilsyn på Svalbard. Kvar salsstad skal kontrollerast minst éin gong årleg, og kommunen skal årleg utføre minst to gonger så mange tilsyn som det er salsstadar i kommunen.

Tilsynsordninga tredde i kraft 1. januar 2018.

Regelbrot på tobakksskadeloven

Formålet med tilsynet er å kontrollere at salsstadane følger reglane som gjeld for sal av tobakksvarer og tobakkssurrogat. Tilsynet skal særleg hindre sal av tobakksvarer og -surrogat til mindreårige.

Tabellen nedanfor viser at det i 2023 blei avdekt 1314 regelbrot knytt til sal av tobakksvarer og -surrogat. Sannsynleg forklaring på dei lågare tala av brot i 2020 og 2021 kan vere pandemitiltak.

Antal avdekka regelbrot på tobakksskadelova 2018–2023

År

Regelbrot

2018

1692

2019

1187

2020

512

2021

705

2022

1311

2023

1314

Kjelde: Kommunane sin forvaltning av tobakksskadelova, Helsedirektoratet.

Dei vanlegaste regelbrota var brot på forbodet mot synleg oppstilling av tobakksvarer og tobakksurrogat med 544 brot i 2023 og manglar ved internkontrollen med 656 brot. Sjå tabellen nedanfor for alle typar regelbrot.

Type regelbrot på tobakksskadelova, i 2023

Type regelbrot

Antal kommunar

Antal regelbrot

Synleg oppstilling av tobakksvarer og tobakkssurrogat

61

 544

Manglar ved internkontrollen

57

656

Brot på reklameforbodet

24

47

Sal til mindreårige

2

 3

Sal av ulovleg importerte varer

1

 1

Andre typar brot

15

 63

Kjelde: Kommunane sin forvaltning av tobakksskadelova, Helsedirektoratet.

Reaksjonar

Kommunen kan setje i verk fleire typar reaksjonar for brot på tobakksskadelova sine reglar om sal av tobakksvarer og -surrogat. Av 93 kommunar som rapporterte om brot i 2023, var det 50 kommunar som fatta vedtak om retting eller tvangsmulkt (903) og éin kommune som ila salsforbod (éin gang).  

Bevilling for innførsel, utførsel og produksjon av tobakksvarer og utstyr for tobakksproduksjon

Tobakkssals- og bevillingsregisteret gir også oversikt over verksemder som har bevilling for å innføre, utføre og produsere tobakksvarer og utstyr for tobakksproduksjon. Det er Helsedirektoratet som gir bevilling til verksemdene.

Ulovleg handel med tobakksvarer utgjer en alvorleg trussel mot folkehelsa, då den aukar tilgjengelegheita til billigare tobakksvarer og undergrev politikken som myndigheitene fører for å førebygge tobakksskadar. Ulovleg handel medfører også betydelege avgiftstap for staten og bidrar til finansiering av internasjonal kriminalitet. Bevillingsordninga, som ble innført i 2021, er eit av fleire tiltak for å styrke kontrollen til myndigheitene med omsetningskjeda for tobakksvarer.

Antal tobakksbevillingar

Type bevilling

Per 1. mai 2025

Innførsel

28

Utførsel

8

Produksjon

2

Kjelde: Tobakksals- og bevillingsregisteret

Kampanjar

Helsedirektoratet har lang tradisjon med å gjennomføre nasjonale tobakkskampanjar for å førebygge og redusere røyking, og etter kvart også bruk av snus, i befolkninga.

I 2024 gjennomførte Helsedirektoratet sin første nikotinførebyggande kampanje. Bakgrunnen for kampanjen var ei auka bekymring for bruken blant unge av særleg e-sigarettar (vape), men også røyk og snus.

Det kreative konseptet «Generasjon fri» skulle balansere mellom det informative og det emosjonelle med innhald som motiverer målgruppa til å ikkje la seg styre av nikotin, men heller vere fri frå avhengigheit og helseskadar av røyk, snus og vape.

Alle kampanjar Helsedirektoratet gjennomfører er kunnskapsbaserte og bygger på eit breitt innsiktsarbeid frå blant anna kvalitative og kvantitative undersøkingar, medieanalysar, dokumentanalysar og eksisterande forsking.

Evaluering

Kampanjeevalueringa blei gjennomført med tal frå:

  1. Spørjeundersøking før og etter kampanjen (såkalla pre- og posttest) blei gjennomført av Mindshare på oppdrag frå Helsedirektoratet, for å kartlegge bruk og haldningar om nikotin, sigarettar, snus og vape –  og for å avdekke merksemd rundt kampanjen. Det blei gjennomført 500 intervju med personar i alderen 15–25 år, med webpanel som metode. Datafangst gjennom Norstat.
  2. Medietal (antal visningar, klikk, fullføringsrate, CPM – Cost Per Mille) innhenta av Mindshare i kampanjeperioden uke 21–26.
  3. Besøkstal frå ung.no ble henta ut september 2024

Resultata frå kampanjeevalueringa av Generasjon Fri viste mellom anna at:

  • Kampanjen fekk høgare merksemd i målgruppa enn andre kampanjar frå Helsedirektoratet. 41% oppgav å ha sett eitt eller fleire kampanjeelement, medan gjennomsnittleg merksemdsrate for Helsedirektoratet er 38 %. Merksemda var høgast i aldersgruppa 15–19 år.
  • Brote ned på kanal fekk kampanjen følgande antal visningar:
    • Snapchat: 6 935 590, TikTok: 5 526 280, YouTube: 1 625 751, Twitch: 1 128 246, kino: 639 870
  • Det var 48 % som oppgav at kampanjen har motivert dei til å la være å bruke produkt som inneheld nikotin. Blant dei som bruker nikotinprodukt oppgav 25 % at kampanjen motiverte dei til å bli fri frå nikotin.
  • Om lag halvparten av dei spurde meinte kampanjefilmen var vennleg og engasjerande.
  • 67 % meinte kampanjen fekk tydeleg frem at nikotin kan påverke hjernen hos unge negativt, mens 74 % meinte kampanjen kommuniserer at det er godt å være fri frå avhengigheit.
  • Det var om lag 16 % som oppgav at dei blei meir motivert til å søke meir informasjon om temaet på ung.no (som var landingsside for meir informasjon om temaet i kampanjen). Signifikant fleire blant dei yngste oppgav dette, som er særleg den målgruppa Helsedirektoratet har retta seg mot.
  • Den nyoppretta artikkelen om nikotin på ung.no hadde 50 282 unike sidevisningar i mai–juli 2024.
Resultat frå før- og ettertest av kampanjen (undersøking om kunnskap og haldningar knytt til røyk, snus og vape, i høve kampanjen Generasjon Fri)

Påstand

Andel som

svarte dette

før kampanjen (%)

Andel som

svarte dette 

etter kampanjen (%)

Eg er einig eller helt einig i at å røyke av og til gir auka risiko for helseskadar

87

91

Eg er einig eller helt einig i at det å snuse dagleg gir auka risiko for helseskadar

87

91

Eg er einig eller helt einig i at det å snuse sjeldan gir auka risiko for helseskadar

47

54

Eg er einig eller helt einig i at det å vape av og til gir auka risiko for helseskadar

68

78

Eg er einig eller helt einig i at det å vape sjeldan gir auka risiko for helseskadar

45

52

Å vere avhengig av nikotin er noko eg aldri vil bli

53

60

Å vere avhengig av nikotin er flaut

22

28

Slutta-appen

Helsedirektoratet lanserte Slutta-appen for hjelp til å slutte med røyk og snus i 2013. Sidan han blei lansert har han blitt lasta ned i underkant av 1,8 millionar gonger. Året med flest nedlastingar var i 2020.

Det er fleire som vel å bruke appen til å slutte med snus, enn med røyk. I 2025 blei også moglegheita for å slutte med e-sigarettar/vape lagt til.

Siste faglige endring: 26. juni 2025