Kommunen og spesialisthelsetjenesten skal etter forskrift om legemiddelhåndtering § 4 (lovdata.no) ha rutiner for ordinering, rekvirering og håndtering av legemidler på resept, formidling av informasjon og samarbeid i og mellom helse- og omsorgstjenesten i kommunen og spesialisthelsetjenesten. Rutinene skal være kjent for alle som har arbeid som berører ordinering, rekvirering og håndtering av legemidler i virksomheten. I kravene til virksomhetenes internkontrollsystem er det gitt enkelte særskilte krav for å sikre riktig legemiddelbruk i virksomheten. Herunder:
- skriftlige prosedyrer for legemiddelhåndtering, inkludert prosedyrer for risikovurdering, evaluering, og kontroll og avvikshåndtering
- skriftlige bestemmelser om hvilken kompetanse ansatte skal ha for å utføre oppgaver innen legemiddelhåndtering
- sørge for nødvendig opplæring og kompetanseutvikling i legemiddelhåndtering
- system for håndtering av legemidler i reseptgruppene A og B
Videre skal en oppdatert og samstemt liste over legemidler i bruk alltid følge pasienten ved skifte av omsorgsnivå. Dette skal skje i forståelse med pasienten. Se legemiddelhåndteringsforskriften § 5.
For kommunene følger det av legemiddelhåndteringsforskriften § 5a at virksomheten skal sørge for en systematisk legemiddelgjennomgang for pasient med langtidsopphold i sykehjem ved innkomst og minst en gang årlig.
Det følger både av legemiddelloven og legemiddelhåndteringsforskriften at legemidler skal oppbevares forsvarlig.
Det er også gitt særlige bestemmelser om krav for tilberedning av legemidler for å sikre forsvarlig legemiddelhåndtering og for å redusere risikoen for sammenblanding av produkter, for krysskontaminasjon og annen forurensning av produktene.