Kontrollkommisjonens oppdrag
Kontrollkommisjonen skal føre kontroll med pasientenes velferd og med deres opphold ved institusjonene, jf. psykisk helsevernloven § 6-1 annet ledd og psykisk helsevernforskriften §§ 62 til 63. Som ledd i kontrollen skal kommisjonen:
- føre kontroll med bruken av restriktive tiltak, herunder gjennomgang av tvangsprotokollene.
- Undersøke om det er husordensreglement ved institusjonen og påse at dette er i overensstemmelse med gjeldende lovgivning.
- gi pasientene anledning til å fremsette klager over vedtak etter psykisk helsevernloven, og ellers ta opp forhold av betydning for pasientens opphold ved institusjonen.
- gi nyinnlagte pasienter som er underlagt tvungent psykisk helsevern tilbud om samtale med kontrollkommisjonen.
- varsle statsforvalteren om alvorlige forhold ved institusjonen. Ellers kan kontrollkommisjonen ta forholdet opp med institusjonens ledelse eller den faglig ansvarlige for vedtak.
- føre kontroll med institusjonens beslutning om å iverksette ECT på nødrettsgrunnlag.
- Kontrollkommisjonen skal ikke føre systematisk kontroll av samtykkekompetansen når pasient mottar ECT etter eget samtykke. Kommisjonen bør imidlertid være oppmerksom på institusjonens rutiner og praksis for kompetansevurderinger når ECT gis etter samtykke til pasient under tvungent vern, fordi det da er større risiko for at samtykkekompetansen mangler.
Kontrollkommisjonen skal så vidt mulig bistå pasientene med råd og hjelp utover dette.
Kontrollkommisjonen bør ved sine besøk som hovedregel oppsøke avdelingenes fellesarealer for pasienter, for på denne måten å gjøre seg lett tilgjengelige for samtale og for å kunne observere forholdene ved avdelingen.
Kontrollkommisjonen rapporterer om gjennomføring av kontrollene i sine årsrapporter til Helsedirektoratet. Videre følger en oppsummering av rapportering.
Kontroll med restriktive tiltak og gjennomgang av tvangsprotokollene
Kontrollkommisjonen skal føre kontroll med restriktive tiltak som iverksettes i institusjonen, og skal forelegges og gjennomgå alle vedtak som institusjonen har fattet etter psykisk helsevernloven kapittel 4 (vedtak om gjennomføring av psykisk helsevern). Dersom vedtakene er mangelfulle, herunder utilstrekkelig begrunnet, skal kommisjonen ta dette opp med institusjonen.
Flere kommisjoner melder om mangelfulle vedtak om medisinering og sondeernæring, blant annet manglende angivelse av vedtakets varighet.
Noen kommisjoner har avdekket at det ikke er fattet tvangsmedisineringsvedtak overfor pasienter uten samtykkekompetanse som medisineres med antipsykotika.
Noen kommisjoner rapporterer om mangelfulle eller lite dekkende begrunnelser for vedtak. Andre eksempler på funn som er påtalt, er tilbakedatering av vedtak og at personer uten vedtakskompetanse har fattet vedtak.
Varsel til statsforvalteren
I 2024 har 14 kommisjoner varslet statsforvalteren om alvorlig forhold ved institusjonene (til sammen 29 tilfeller). Eksempler på forhold det har blitt varslet om:
- Manglende vurdering av vilkår for vedtak om tvungent psykisk helsevern
- Langvarig bruk av mekaniske tvangsmidler uten tilstrekkelig begrunnelse
- Bruk av mekaniske tvangsmidler uten fortløpende vurderinger av om tiltaket var nødvendig
- Omfattende bruk av mekaniske tvangsmidler overfor mindreårig ved BUP som ikke var godkjent for tvang
- Mangelfulle skjermingsforhold
- Overføring av pasient på tross av at kontrollkommisjonen ga vedkommende medhold i klage på overføring
- Innleggelse av barn på voksenposter
- Medisinering av ikke-samtykkekompetent pasient uten vedtak
- Manglende hjemmel for og feil plassering av psykisk utviklingshemmet pasient på sikkerhetsavdeling
- Grenseoverskridende handlinger fra ansatt
- Ferdigbehandlede pasienter som ikke utskrives fra døgnpost på grunn av manglende forsvarlig boligtilbud fra kommunen
- Tilbakeholdelse av pasient på tvungent vern på døgnopphold i kommunal avdeling for demente på grunn av mangel på annet adekvat døgntilbud i kommunen
- Utfordringer med tilgang til Helseplattformen
Beslutninger om ECT med hjemmel i nødrett
Syv kommisjoner har rapportert om at pasienter er gitt ECT med hjemmel i nødrett. Kommisjonene har rapportert om at flere pasienter får flere behandlinger på dette grunnlaget.
Flere kommisjoner oppgir at de vurderer samtykkekompetansen i tilfeller der pasienter som er underlagt tvunget psykisk helsevern, mottar ECT etter samtykke. Noen oppgir at sykehusets vurdering av samtykkekompetanse ikke er god nok.
Husordensregler og forhold av betydning for pasientens opphold ved institusjonen
Kontrollkommisjonen skal undersøke om det er husordensreglement ved institusjonen og om det er i tråd med gjeldende lovgivning.
Ingen kommisjoner har rapportert om husordensregler i strid med loven.
Kontrollkommisjonen skal ta opp forhold av betydning for pasientens opphold ved institusjonen. Kommisjonen kan ta opp mer generelle forhold eller bistå den enkelte. Kommisjonen skal også bistå pasienter med å fremsette klage.
Det rapporteres at pasienter har tatt opp velferdsmessige spørsmål med kommisjonen, blant annet strenge husordensregler, tilgang til trening, kvalitet på mat og mulighet til å røyke.
Annet
Også i 2024 rapporterer flere kommisjoner om at det er utfordringer med manglende og/eller forsinket bosetting av pasienter i kommunene, med den konsekvens at utskrivningsklare pasienter er innlagt lengre enn nødvendig i døgnpost. En kommisjon rapporterer at det er vanskelig å få pasienter videre fra regional sikkerhetsavdeling fordi lokale sikkerhetsavdelinger og langtidsposter har fullt belegg og ventelister. Det ble videre påpekt at kommunenes manglende tvangshjemler gjør at de vegrer seg for å ta imot pasienter med voldsproblematikk.
Enkelte kommisjoner peker på at bruken av varetektsurrogat og dom til tvungent psykisk helsevern er økende, og at dette får konsekvenser for tilbudet til andre pasienter. En kommisjon bemerker at pasienter på dom gir økt trykk på sikkerhetsavdeling og akuttposter, med for tidlige utskrivelser til DPS og påfølgende reinnleggelser til følge.
Noen kommisjoner melder om stadig sykere og mer krevende pasientgrupper. En kommisjon rapporterer det over tid har vært en tendens til at innlagte i alderspsykiatriske avdelinger er sykere og mer utagerende. En annen kommisjon opplyser at det ses økt voldsrisiko og at det derfor er økt behov for politibistand når pasienter oppsøkes hjemme.
En kontrollkommisjon rapporterer at barn og unge innlegges på voksenavdelinger med til dels svært syke pasienter.
Noen kommisjoner har opplyser om utfordringer med ressurs- og bemanningssituasjonen ved institusjoner. Ved en institusjon er det bare spesialist til stede enkelte uker. En annen institusjon sto i fare for nedleggelse på grunn av legemangel.
En kommisjon problematiserer dårlig bemanning og lite kompetanse ved institusjoner som TUD-pasienter bor i.
Flere kommisjoner rapporterer om utilfredsstillende bygningsmessige forhold ved institusjonene. Ved OUS meldes om gamle og nedslitte lokaler. Ved en nybygget institusjon påpekte kontrollkommisjonene flere forhold som førte til risiko for brudd på taushetsplikten, så som åpen resepsjonsløsning og mangelfull lydisolering og glassvinduer inn til samtalerom. Forholdene ble rettet opp i dialog med institusjonen. Flere kommisjoner melder at manglende lydisolering ved institusjonene er et problem.
Kommisjonene i Trøndelag og Møre og Romsdal rapporterer fortsatt om utfordringer ved bruk av Helseplattformen, herunder at det er vanskelig for kontrollkommisjonene å få oversikt over innlagte pasienter og tilgang til alle vedtak som skal kontrolleres. Bekymringer vedrørende manglende tilgang til Helseplattformen har blitt tatt opp med statsforvalteren. Ved enkelte andre institusjoner rapporteres det at innføringsfasen av Dips Arena har medført noen utfordringer, for eksempel ved at ikke alle vedtak er framlagt for kontrollkommisjonen. Ved enkelte institusjoner får kontrollkommisjonene fortsatt bare tilgang til vedtak og journaler i form av papirkopier.
Ellers rapporterer flere kommisjoner at de gjennomfører jevnlige samarbeids-/dialogmøter med ledelsen på institusjonen. Flere kommisjoner opplyser om at de yter en del juridisk veiledning og gir opplæring til faglig ansvarlige. En kontrollkommisjon har rådgitt institusjon om rammer og begrensninger for bruk av personlig verneutstyr (PVU).