Kontrollkommisjonenes rolle
Kontrollkommisjonene skal behandle klager på vedtak om tvungen observasjon og tvungent psykisk helsevern, herunder vedtak om ikke-etablering og opphør av slike vedtak. Kommisjonen skal prøve om vilkårene for slike vedtak er oppfylt. Hvis kommisjonen finner at vilkårene ikke er oppfylt, må vernet opphøre og pasienten utskrives. Klage kan fremmes i inntil tre måneder etter at vernet er opphørt.
Klager på vedtak om etablering av tvungen observasjon, jf. § 3-2
I 2024 ble det registrert 458 klager på etablering av tvungen observasjon, hvorav 290 (63 prosent) ble trukket før behandling (figur 6). Kontrollkommisjonene behandlet dermed 168 klager.
Antall klager sammenholdt med antall kontroller av vedtak om tvungen observasjon gir en estimert klageandel på 4 prosent, en andel som har vært stabil i flere år.
Kommisjonene ga medhold i 21 av de 168 klagene som ble behandlet i 2024 (12 prosent). Andelen er høyere enn i 2023, men lavere enn gjennomsnittlig andel medhold i perioden 2016–2023 (15 prosent; tabell 3).
| 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Behandlede klager | 147 | 175 | 170 | 170 | 188 | 187 | 194 | 210 | 168 |
Prosent medhold | 16 | 21 | 18 | 14 | 17 | 9 | 17 | 8 | 12 |
Klager på vedtak om etablering eller opprettholdelse av tvungent psykisk helsevern, jf. § 3-3
I 2024 ble det fremsatt 3 474 klager på vedtak om etablering eller opprettholdelse av tvungent psykisk helsevern, som er en økning på 10 prosent sammenlignet med 2023. Økningen i antall klager på vedtak om tvungent psykisk helsevern fra året før var høyere enn veksten i antall vedtak om tvungent psykisk helsevern/dokumentkontroller (2 prosent). Figur 7 viser utviklingen i antall klager sammenholdt med antall vedtak om tvungent psykisk helsevern/ dokumentkontroller.
I 2024 ble 39 prosent (1 345 av 3 474) av klagene trukket før endelig behandling av kontrollkommisjonene. Dette må ses i sammenheng med at ved eventuelt avslag fra kommisjonen, kan ikke en ny klage fremmes før etter seks måneder (§ 6-4). Noen av klagene kan være trukket fordi klageren ser at saken går mot avslag. Samtidig er det grunn til å tro at en del klager trekkes fordi sykehuset meddeler at det uansett går mot en utskriving fra tvungent vern.
Klageomfang
Klager på vedtak om tvungent psykisk helsevern kan fremsettes inntil tre måneder etter at vernet har opphørt, og det er også mulig å klage flere ganger på samme vedtak. Dette gjør at vi ikke kan beregne presist hvor stor andel av vedtak om tvungent vern det klages på innenfor et gitt tidsrom. Bestemmelsen om at det må gå seks måneder mellom klager, betyr at et vedtak om tvungent psykisk helsevern som hovedregel kan påklages inntil to ganger i løpet av et år.
Antall behandlede klager sett i forhold til antall vedtak om tvungent psykisk helsevern har økt de siste par årene (figur 8). I 2024 var andelen 44 prosent. Klageomfanget varierte ganske mye mellom de geografiske områdene som kontrollkommisjonene tilhører (fra 29 til 67 prosent; vedlegg B, tabell v 6).
Utfall av klager
Kommisjonene ga medhold i 6 prosent av klagene som ble behandlet i 2024. Andel medhold har gradvis gått nedover siden 2017 (figur 8). Andel av behandlede klager som i 2024 fikk medhold varierte fra 0 til 10 prosent mellom områdene som kommisjonene tilhører (figur 9).
Hvem klager?
Vedtak om etablering av tvungent psykisk helsevern kan påklages av pasienten selv, hans eller hennes nærmeste pårørende eller den myndighet som har framsatt begjæring. I de fleste sakene (99 prosent) var det pasienten selv som klaget (vedlegg B, tabell v7).
Klager på ikke å etablering eller opphør av vedtak om tvungent vern, jf. §§ 3-7, 3-2 og 3-3
Kommisjonene har behandlet få klager på vedtak om ikke å etablere tvungen observasjon og tvungent vern. Det har også vært relativt få klager på vedtak om opphør av tvungen observasjon og av tvungent vern.
I 2024 gikk antall klager på ikke-etablering av tvungen observasjon eller tvungent psykisk helsevern opp med nesten 60 prosent sammenlignet med 2022 og 2023. Det var en økning i antall klager på opphør av tvungen observasjon, hvor over to tredeler av klagene ble trukket før behandling (figur 9). Antall klager på opphør av tvungent psykisk helsevern gikk ned fra 2023 til 2024.
Medholdsprosenten for denne typen klager har variert litt fra år til år (tabell 4). Fordi det er små tall, kan små endringer gi store utslag i prosent.
|
| 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Vedtak om ikke-etablering av TO aller TPH | Behandlede klager | 9 | 31 | 15 | 15 | 21 | 38 | 21 | 22 | 43 |
Prosent medhold | 11 | 6 | 13 | 7 | 5 | 3 | 14 | 9 | 2 | |
Vedtak om opphør av TO | Behandlede klager | 13 | 4 | 14 | 9 | 26 | 13 | 20 | 15 | 15 |
Prosent medhold | 15 | 25 | 7 | 22 | 12 | 38 | 5 | 20 | 0 | |
Vedtak om opphør av TPH | Behandlede klager | 35 | 32 | 32 | 40 | 49 | 49 | 36 | 48 | 37 |
Prosent medhold | 9 | 19 | 19 | 18 | 16 | 10 | 14 | 17 | 11 |
Hvem klager?
Vedtak om ikke-etablering eller opphør av tvungen observasjon eller tvungent psykisk helsevern kan påklages av pasienten selv, nærmeste pårørende eller begjærende myndighet. I de fleste av disse sakene har det vært nærmeste pårørende som har klaget (tabell 5). Det har vært få klager fra begjærende myndighet.
|
| 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 |
Vedtak om ikke-etablering av TO aller TPH
| Pasient | 1 | 25 | 4 | 3 | 9 | 15 | 1 | 14 | 15 |
Nærmeste pårørende | 7 | 11 | 13 | 21 | 24 | 46 | 39 | 27 | 52 | |
Begjærende myndighet | 1 | 0 | 0 | 0 | 0 | 1 | 3 | 4 | 1 | |
Vedtak om opphør av TO
| Pasient | 4 | 1 | 1 | 2 | 7 | 1 | 6 | 8 | 8 |
Nærmeste pårørende | 9 | 4 | 17 | 15 | 17 | 20 | 31 | 23 | 41 | |
Begjærende myndighet | 1 | 0 | 1 | 0 | 0 | 1 | 1 | 0 | 0 | |
Vedtak om opphør av TPH
| Pasient | 21 | 7 | 6 | 21 | 12 | 26 | 13 | 9 | 7 |
Nærmeste pårørende | 25 | 34 | 43 | 44 | 59 | 41 | 35 | 58 | 46 | |
Begjærende myndighet | 0 | 2 | 2 | 1 | 0 | 1 | 1 | 2 | 1 |
*Tall på hvem som klager kan avvike fra totalt antall framsatte klager, da det ikke alltid er rapportert hvem som klager.