Bakgrunn

Fagarbeideren er en avgjørende ressurs i helse- og omsorgtjenestene, som trekkes frem i politiske satsninger. Særlig det siste tiåret har det vært et fokus på å styrke fagskolesektoren. Kunnskapsgrunnlaget om fagskolene er styrket og det er vekst i antall studenter og antall studieplasser (Deloitte, 2022; Høst, Lyby, & Schwach, 2019). En viktig forutsetning for å lykkes med å dekke de økende behovene i helse- og omsorgstjenestene handler om å rekruttere og beholde fagarbeidere og samtidig øke kompetansen hos denne yrkesgruppen. Gode karriereveier for fagarbeidere bør også være et incitament for å imøtekomme tjenestenes behov for kompetanse. I arbeidet med personell- og kompetanseutfordringene i helse- og omsorgstjenestene har regjeringen blant annet lansert et fagarbeiderløft hvor høyere yrkesfaglig utdanning anses å være et viktig tiltak for at tjenestene skal kunne tilby rett kompetanse til rett tid (Helse - og omsorgsdepartementet, 2024). En melding til Stortinget om høyere yrkesfaglig utdanning skal legges frem våren 2025, noe som vil gi føringer for kompetanseutvikling for denne yrkesgruppen.

Nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk for livslang læring

Nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk for livslang læring (NKR) er et verktøy som skal bidra til at studenter, arbeidslivet og samfunnet for øvrig skal forstå hva som kan forventes i et læringsløp, på hvilket nivå kvalifikasjonene er og hvordan disse forholder seg til nasjonale og internasjonale kvalifikasjoner (Nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk for livslang læring,, 2024). Rammeverket har flere formål. Det skal bidra med informasjon og mobilitet slik at arbeidslivet skal ha en god forutsetning for å forstå kompetansen til en yrkesutøver, og gi informasjon slik at elever og studenter skal forstå hva slags kompetanse de skal besitte etter endt utdanning. Videre skal NKR også bidra til fleksible læringsveier, understøtte ordninger med realkompetansevurderinger og også verdsetting av læring som skjer utenfor det formelle utdanningssystemet (Nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk for livslang læring,, 2024). I Norge er NKR delt i åtte nivåer, hvorav nivå 6, 7 og 8 er høyere utdanning, henholdsvis bachelor-, master-, og doktorgrad. Det er ikke innplassert kvalifikasjoner under nivå 2, som er vitnemål fra tiårig grunnskoleutdanning. Nivå 5 er knyttet til fagskoleutdanning, hvor nivå 5.1 er knyttet til fagskolegrad og nivå 5.2 er relatert til høyere fagskolegrad. Per i dag har ikke det norske kvalifikasjonsrammeverket høyere yrkesfaglig utdanning over nivå 5, og ikke-formell utdanning er heller ikke inkludert i kvalifikasjonsrammeverket (Nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk for livslang læring,, 2024). En evaluering av det nasjonale kvalifikasjonsrammeverket, som ble bestilt av Kunnskapsdepartementet og utarbeidet av Nasjonalt organ for kvalitet i utdanning (NOKUT) i 2023, anbefaler at NKR åpnes for høyre yrkesfaglig utdanning på nivå 6, og at innplassering av ulike former for videreutdanning og ikke-formell opplæring bør vurderes (Furuholt & Amundsen, 2023).

Siste faglige endring: 06. juni 2025