Kapittel 2.9 Innvilgelse, avslag og klage

Vedtak og klager

Tabell 18 viser antall beslutninger (vedtak) om kommunale helse- og omsorgstjenester og klager i løpet av 2024. Kolonne for vedtak i tabellen inkluderer både innvilgelse og avslag. Klagene kan være klager på beslutningen, tjenesten eller begge.

Tabell 18. Vedtak, avslag og klager med dato i 2024 fordelt på tjenestetype, antall og andel

Tjenestetype

Vedtak, antall

Avslag, antall

Klager, antall

Avslag, prosent

Helsetjenester i hjemmet

217 665

2 418

53

1

Tidsbegrenset opphold i institusjon – utredning/behandling

62 334

489

9

1

Praktisk bistand – daglige gjøremål

59 453

968

29

2

Tidsbegrenset opphold i institusjon – annet

37 103

782

16

2

Trygghetsalarm

35 751

281

..

1

Tidsbegrenset opphold i institusjon – habilitering/rehabilitering

27 457

188

..

1

Avlastning i institusjon

26 999

698

64

3

Langtidsopphold i institusjon

23 970

1 944

60

8

Dagaktivitetstilbud

20 124

826

9

4

Støttekontakt

17 978

1 638

62

9

Digitalt tilsyn

15 526

..

..

..

Praktisk bistand – opplæring – daglige gjøremål

15 378

200

32

1

Matombringing

14 724

155

6

1

Bolig som kommunen disponerer for helse- og omsorgsformål

12 434

1 566

45

13

Elektronisk medisineringsstøtte

8 894

..

..

..

Omsorgsstønad

8 413

1 197

127

14

Avlastning utenfor institusjon

8 091

599

75

7

Praktisk bistand – brukerstyrt personlig assistanse

4 242

712

153

16,8

Lokaliseringsteknologi (GPS)

2 791

12

..

0,4

Dagopphold i institusjon

2 632

45

..

2

Kommunal øyeblikkelig hjelp – døgnopphold

1 612

..

..

..

Nattopphold i institusjon

under 40

..

 

16,7

* ny vurdering av eksisterende vedtak inkludert

** fra 2019 kreves ikke opplysning om vedtak ved tapportering av velferdsteknologiske løsninger til KPR

Kilde: KPR

Avslagsandel varierte mellom ulike typer av kommunale helse- og omsorgstjenester i 2024. Tjenestetypene som skiller seg ut med høyere andel av vedtak med avslag i 2024 var: bolig kommunen disponerer til helse- og omsorgsformål (13 prosent), nattopphold i institusjon (17 prosent), omsorgsstønad (14 prosent) og praktisk bistand organisert som brukerstyrt personlig assistanse (17 prosent).

Det var flest klager rapportert på tjenestene omsorgsstønad og praktisk bistand organisert som brukerstyrt personlig assistanse (henholdsvis 127 og 153 klager mottatt i 2024).

Klager – kvalitet i rapporterte data

Det er gjennomført sammenlikninger for enkeltkommuner, som bekrefter lavere antall klager eller ingen klager rapportert til KPR, sammenlignet med antall klager registret hos statsforvalteren. Årsaken til dette er at registrering og rapportering til KPR fra elektroniske pasientjournaler og krav til dokumentasjon til statsforvalteren ikke henger sammen i en arbeidsflyt i elektroniske pasientjournaler.

Siste faglige endring: 26. november 2025