Vedtak og klager
Tabell 18 viser antall beslutninger (vedtak) om kommunale helse- og omsorgstjenester og klager i løpet av 2024. Kolonne for vedtak i tabellen inkluderer både innvilgelse og avslag. Klagene kan være klager på beslutningen, tjenesten eller begge.
Tjenestetype | Vedtak, antall | Avslag, antall | Klager, antall | Avslag, prosent |
|---|---|---|---|---|
Helsetjenester i hjemmet | 217 665 | 2 418 | 53 | 1 |
Tidsbegrenset opphold i institusjon – utredning/behandling | 62 334 | 489 | 9 | 1 |
Praktisk bistand – daglige gjøremål | 59 453 | 968 | 29 | 2 |
Tidsbegrenset opphold i institusjon – annet | 37 103 | 782 | 16 | 2 |
Trygghetsalarm | 35 751 | 281 | .. | 1 |
Tidsbegrenset opphold i institusjon – habilitering/rehabilitering | 27 457 | 188 | .. | 1 |
Avlastning i institusjon | 26 999 | 698 | 64 | 3 |
Langtidsopphold i institusjon | 23 970 | 1 944 | 60 | 8 |
Dagaktivitetstilbud | 20 124 | 826 | 9 | 4 |
Støttekontakt | 17 978 | 1 638 | 62 | 9 |
Digitalt tilsyn | 15 526 | .. | .. | .. |
Praktisk bistand – opplæring – daglige gjøremål | 15 378 | 200 | 32 | 1 |
Matombringing | 14 724 | 155 | 6 | 1 |
Bolig som kommunen disponerer for helse- og omsorgsformål | 12 434 | 1 566 | 45 | 13 |
Elektronisk medisineringsstøtte | 8 894 | .. | .. | .. |
Omsorgsstønad | 8 413 | 1 197 | 127 | 14 |
Avlastning utenfor institusjon | 8 091 | 599 | 75 | 7 |
Praktisk bistand – brukerstyrt personlig assistanse | 4 242 | 712 | 153 | 16,8 |
Lokaliseringsteknologi (GPS) | 2 791 | 12 | .. | 0,4 |
Dagopphold i institusjon | 2 632 | 45 | .. | 2 |
Kommunal øyeblikkelig hjelp – døgnopphold | 1 612 | .. | .. | .. |
Nattopphold i institusjon | under 40 | .. |
| 16,7 |
* ny vurdering av eksisterende vedtak inkludert
** fra 2019 kreves ikke opplysning om vedtak ved tapportering av velferdsteknologiske løsninger til KPR
Kilde: KPR
Avslagsandel varierte mellom ulike typer av kommunale helse- og omsorgstjenester i 2024. Tjenestetypene som skiller seg ut med høyere andel av vedtak med avslag i 2024 var: bolig kommunen disponerer til helse- og omsorgsformål (13 prosent), nattopphold i institusjon (17 prosent), omsorgsstønad (14 prosent) og praktisk bistand organisert som brukerstyrt personlig assistanse (17 prosent).
Det var flest klager rapportert på tjenestene omsorgsstønad og praktisk bistand organisert som brukerstyrt personlig assistanse (henholdsvis 127 og 153 klager mottatt i 2024).
Klager – kvalitet i rapporterte data
Det er gjennomført sammenlikninger for enkeltkommuner, som bekrefter lavere antall klager eller ingen klager rapportert til KPR, sammenlignet med antall klager registret hos statsforvalteren. Årsaken til dette er at registrering og rapportering til KPR fra elektroniske pasientjournaler og krav til dokumentasjon til statsforvalteren ikke henger sammen i en arbeidsflyt i elektroniske pasientjournaler.