8.1 Andel kommuner med frisklivssentral med ulike tilbud
Andelen kommuner/bydeler som tilbyr Frisklivsresept og gruppetilbud fysisk aktivitet er størst for alle årene 2013- 2022. I 2022 var andelen kommuner med frisklivssentral som tilbød frisklivsresept 87 prosent, mens 92 prosent tilbød gruppetilbud fysisk aktivitet. Andelen kommuner som tilbyr disse to tilbudene er relativt stabile mellom de fire studerte årene.
For andre kurs og tilbud er det større variasjoner mellom 2013 og 2022. Eksempelvis har andelen kommuner med tilbud tilrettelagt for eldre økt mellom 2013 og 2022 fra 36 til 59 prosent, mens andelen kommuner med tilbud tilrettelagt for barn og unge har blitt redusert fra 45 til 28 prosent.
Merk at prosentandelene ville vært noe større dersom vi bare hadde sett på kommuner med frisklivssentral i egen kommune (N=226). Det har sammenheng med at kommuner som rapporterer at de samarbeider med andre kommuner om frisklivssentral ofte ikke svarer på hvilke tilbud deres frisklivssentral har.
8.2 Antall personer som har deltatt på ulike tilbud/kurs ved frisklivssentralene
Dersom en kommune har svart ja på om de har et tilbud, har de også angitt antall deltatakere på hvert tilbud. Totalt antall deltakelser er høyere enn antall unike deltakere, da noen deltar i flere tilbud, i gjennomsnitt litt over 2 tilbud pr. unike deltaker.
8.3 Antall deltakelser i alt på ulike kurs og tilbud totalt
Tallene viser en stor økning i deltakelser på ulike kurs og tilbud fra 2013 til 2023. Mens det totalt var 27 707 deltakelser i 2013, var tilsvarende tall i underkant av 66 826 deltakelser i 2022. Dette tilsvarer en økning på om lag 40 000 deltakelser i perioden 2013 til 2022.
Merk at dette ikke er unike personer, men antall deltakelser i alt. En person kan delta på flere kurs og tilbud ved en frisklivssentral. Tallene må ses i sammenheng med tall for antall deltakere fordelt på ulike kurs og tilbud (se 8.2) og antall unike personer som har deltatt på ett eller flere kurs i kommuner med frisklivssentral (se 5.1).
8.4 Tilbud til ulike aldersgrupper i kommuner med frisklivssentral
21 prosent av kommunene med frisklivssentral (N=236) har både tilbud tilrettelagt for eldre og tilbud tilrettelagt barn og unge. 59 prosent av kommunene med frisklivssentral har tilbud tilrettelagt for eldre, mens 28 prosent har tilbud tilrettelagt for barn og unge.
29 prosent av befolkningen bor i kommuner med FLS som har tilbud tilrettelagt for barn og unge.
55 prosent av befolkningen bor i kommuner med FLS som har tilbud tilrettelagt for eldre.
22 prosent av befolkningen bor i kommuner med FLS som har tilbud til både barn og unge og eldre.
Merk at prosentandelen kommuner ville vært noe større dersom vi bare hadde sett på kommuner med frisklivssentral i egen kommune (N=226). Det har sammenheng med at kommuner som rapporterer at de samarbeider med andre kommuner om frisklivssentral ofte ikke svarer på hvilke tilbud deres frisklivssentral har.
8.5 Tilbud om digital oppfølging i frisklivssentraler
44 prosent av alle kommunene der innbyggerne har tilgang til frisklivssentral (N=236) hadde tilbud om digital hjemmeoppfølging/avstandsoppfølging (f.eks. via telefon, video, chat mm.) i 2022.
41 prosent av kommunene oppgir at de ga tilbudet i form av individuelle helsesamtaler, mens 14 prosent oppgav at de ga tilbudet om digital oppfølging i form av kurs og gruppetilbud. Det var mulig å svare ja på begge alternativene (individuelle samtaler og kurs/gruppetilbud). Det betyr at det var flere kommuner som både har gitt tilbudet i form av individuelle samtaler og kurs/gruppetilbud.
53 prosent av hele befolkningen bor i kommuner med frisklivssentral som har tilbud om digital hjemmeoppfølging/avstandsoppfølging. 50 prosent av hele befolkningen bor i kommuner med frisklivssentral der tilbudet om digital hjemmeoppfølging/avstandsoppfølging ble gitt i form av individuelle helsesamtaler. 24 prosent av hele befolkningen bor i kommuner med frisklivssentral der tilbudet om digital hjemmeoppfølging/avstandsoppfølging ble gitt i form av kurs og gruppetilbud.
Merk at prosentandelen kommuner ville vært noe større dersom vi bare hadde sett på kommuner med frisklivssentral i egen kommune (N=226). Det har sammenheng med at kommuner som rapporterer at de samarbeider med andre kommuner om frisklivssentral ofte ikke svarer på hvilke tilbud deres Frisklivssentral har.
8.6 Liknende tilbud i øvrige helse- og omsorgstjenester i kommuner med frisklivssentral 2022
67 prosent av kommunene der innbyggere har tilgang til frisklivssentral har også tilbud om støtte til endring av levevaner og mestring av helseutfordringer og kronisk sykdom via øvrige helse- og omsorgstjenester. Fordelt etter ulike helse- og omsorgstjenester er andelen kommuner som tilbyr andre lavterskeltilbud størst i psykisk helsetjeneste med 58 prosent og i fysio- og ergoterapitjenesten med 49 prosent.
Merk at prosentandelene ville vært noe større dersom vi bare hadde sett på kommuner med frisklivssentral i egen kommune (N=226). Det kan ha sammenheng med at kommuner som rapporterer at deres innbyggere har tilgang til frisklivssentral i samarbeid med andre kommuner, muligens ikke er kjent med hva koordinerende kommune har av andre tilbud og ikke svarer på disse spørsmålene i skjemaet.
8.7 Andel kommuner med frisklivssentral som har diagnosespesifikke tilbud
39 prosent av kommunene med frisklivssentral (N=236) oppgir at frisklivssentralen tilbyr diagnosespesifikke kurs. 15 prosent av kommunene med frisklivssentral oppgir at denne tjenesten tilbyr kurs til personer med kreft, KOLS og psykiske lidelser, mens bare 5 prosent oppgir at de tilbyr diagnosespesifikke kurs for personer med demens.
For kommuner med frisklivssentral har 67 prosent av disse også frisklivs-, lærings og mestringstilbud som tilbys av andre helse- og omsorgstjenester. En del av disse er også diagnosespesifikke tilbud. Andel kommuner med diagnosespesifikke tilbud til disse målgruppene kan derfor være litt høyere enn tallene i bildet 8.7.
Merk at prosentandelene ville vært noe større dersom vi bare hadde sett på kommuner med frisklivssentral i egen kommune (N=226). Det kan ha sammenheng med at kommuner som rapporterer at deres innbyggere har tilgang til frisklivssentral i samarbeid med andre kommuner, muligens ikke er kjent med hva koordinerende kommune har av andre tilbud og ikke svarer på disse spørsmålene i skjemaet.