Du benytter en nettleser vi ikke støtter. Se informasjon om nettlesere

Til leseren

Hensikten med denne guiden er å bidra til

  • bedre ivaretakelse av pasienter, brukere, pårørende og medarbeidere etter uønskede hendelser
  • en mer åpen og lærende kultur

Guiden gir en samlet og faglig oppdatert oversikt over

  • de viktigste tematikkene å ta hensyn til ─ hva og hvorfor
  • eksempler på praktiske virkemidler og måter å gå frem på ─ hvordan

Målet er økt oppmerksomhet og kompetanse på et problemområde som berører mange mennesker. Utfordringer i dag og hva som kan oppnås ved bedre ivaretakelse introduseres i kapitlet "Bakgrunn: føringer, utfordringer og faglige begrunnelser" og drøftes nærmere i de enkelte temakapitlene.

Guiden er relevant for

  • ledere på alle nivåer i både spesialisthelsetjenesten og den kommunale helse- og omsorgstjenesten
  • støttefunksjoner som arbeider med fagutvikling, kvalitet, pasientsikkerhet, HR, samt bedriftshelsetjenesten og vernetjenesten
  • helsepersonell og andre medarbeidere
  • studenter og elever i helse- og sosialutdanningene
  • pasienter, brukere, og pårørende

Prosjektgruppen håper guiden vil bidra til refleksjon, diskusjon og handling.

Hva menes med uønsket hendelse?

Med uønsket hendelse forstår vi her en faktisk eller potensiell skade som følge av behandling eller tjeneste, eller mangel på nødvendig helse- og omsorgshjelp. Denne definisjonen er videre enn Verdens helseorganisasjons (WHOs) definisjon av "adverse event" [1], som er begrenset til reell skade. Denne guiden bruker begrepet i samme betydning som nasjonale helsetjenester i andre land, for eksempel Skottland [2]. Det er også i tråd med anbefalinger om begrepsbruk i en ny norsk artikkel om begrepsbruk [3].

Hendelser som kunne medført skade er viktige å ha med fordi også disse kan være belastende for de involverte. De gir også anledning til læring og forbedring av tjenesten, og oppfølging av disse kan dermed bidra til å forhindre reelle skader.

Hva menes med ivaretakelse?

Hva ivaretakelse innebærer, blir utdypet gjennom hele guiden, men det er viktig å tydeliggjøre fra start at det er mer enn følelsesmessig støtte. Det betyr også å bli tatt på alvor, å få informasjon og å kunne bidra med sitt perspektiv om hva som er skjedd. Det kan innebære gjenopprettende behandling og praktisk bistand.  Alle forbedringstiltak for å unngå at en uønsket hendelse gjentar seg, er i grunnen også god ivaretakelse.

Oppfølging etter uønskede hendelser må tilpasses både situasjonen og individuelle behov

Gjennomgående i oppfølgingen av uønskede hendelser gjelder prinsippet om forholdsmessighet.  Alle hendelser håndteres prinsipielt likt, men tilpasses situasjonen. Oppfølging av alvorlige uønskede hendelser vil kreve mer innsats enn mindre alvorlige hendelser.

Samtidig må ivaretakelsen tilpasses de involvertes behov. Selv om hendelsen har et mindre alvorlig utfall, kan den likevel oppleves belastende. Dette kan gjelde for eksempel nyutdannede helsepersonell eller pasienter som blir svært redde. 

Kunnskapsgrunnlaget

Prosjektet har arbeidet i tråd med modellen for kunnskapsbasert praksis som Helsedirektoratet benytter. Den består av tre elementer: forskningsbasert kunnskap, erfaringsbasert kunnskap, samt brukermedvirkning og -kunnskap. Modellen inneholder også at disse må anvendes i en kontekst, som her er helse- og omsorgstjenesten i Norge.

Det ble bestilt systematiske litteratursøk og oversikt av Folkehelseinstituttet (FHI). Arbeidsgruppene og referansegruppen favnet bredt og inkluderte representanter for profesjonsforeninger og brukerorganisasjoner, spesialisthelsetjenesten og den kommunale helse- og omsorgstjenesten på flere nivåer, akademia og helseforvaltningen. I tillegg ble rapporter, prosedyrer fra tjenesten, og retningslinjer fra andre land gjennomgått. Se avslutningskapitlet "Metode og prosess" for en nærmere beskrivelse, inkludert en oversikt over hvem som har deltatt.
 

 

1.  World Health Organization, Global patient safety action plan 2021–2030: towards eliminating avoidable harm in health care. 2021, World Health Organization: Geneva.

2.  McQueen, J.M., et al., Adverse event reviews in healthcare: what matters to patients and their family? A qualitative study exploring the perspective of patients and family. BMJ Open, 2022. 12(5).

3.  Mulac, A., S. Elvik, and Ø. Flesland, Uklart om uønskede hendelser. Tidskrift for den norske legeforening, 2024. 144(5).

 

Siste faglige endring: 11. juli 2024