Kartlegging
Kartlegge kompetanse:
- Trenger ansatte informasjon om innføringen av den nye arbeidsmåten og hvilke konsekvenser den kan få?
- Trenger ansatte kursing og ferdighetstrening for å gjennomføre den nye arbeidsmåten?
- Trenger ansatte støtte til å planlegge og prioritere for å kunne ta i bruk den nye arbeidsmåten?
Kartlegge motivasjon:
- Har ansatte forståelse for hvorfor endringen skal gjennomføres og viktigheten av den?
- Opplever ansatte at de har nødvendige evner og ferdigheter?
- Har ansatte tro på fordelene ved den nye arbeidsmåten?
- Trenger ansatte insentiver for å utføre den nye arbeidsmåten? (i form av belønning, anerkjennelse og karriereutvikling)?
Kartlegge mulighet:
- Trenger ansatte en tydeligere beskrivelse av ansvarsfordelingen for den nye arbeidsmåten eller økt klarhet i roller, arbeidsoppgaver eller mål?
- Trenger ansatte mer støtte og tilbakemeldinger fra ledelsen?
- Trenger ansatte veiledning, konsultasjon eller annen støtte?
- Trenger ansatte hjelpemidler, materiale, teknologiske løsninger eller fysiske tilrettelegginger?
- Trenger ansatte ressurser i form av økonomi, personell, lokaler, utstyr eller administrative systemer
- Trenger ansatte generelt en mer positiv innstilling til den nye arbeidsmåten i arbeidsgruppen eller avdelingen?
- Trenger ansatte endringer i lokale retningslinjer, regler eller rutiner?
- Trenger ansatte endringer i vaner, normer, samarbeidsformer, arbeidsformer eller oppgaveglidning?
- Trenger ansatte tiltak for å redusere arbeidsmengden knyttet til den nye arbeidsmåten?