Kartlegging

Kartlegge kompetanse:

  • Trenger ansatte informasjon om innføringen av den nye arbeidsmåten og hvilke konsekvenser den kan få?
  • Trenger ansatte kursing og ferdighetstrening for å gjennomføre den nye arbeidsmåten?
  • Trenger ansatte støtte til å planlegge og prioritere for å kunne ta i bruk den nye arbeidsmåten?

Kartlegge motivasjon:

  • Har ansatte forståelse for hvorfor endringen skal gjennomføres og viktigheten av den?
  • Opplever ansatte at de har nødvendige evner og ferdigheter?
  • Har ansatte tro på fordelene ved den nye arbeidsmåten?
  • Trenger ansatte insentiver for å utføre den nye arbeidsmåten? (i form av belønning, anerkjennelse og karriereutvikling)?

Kartlegge mulighet:

  • Trenger ansatte en tydeligere beskrivelse av ansvarsfordelingen for den nye arbeidsmåten eller økt klarhet i roller, arbeidsoppgaver eller mål?
  • Trenger ansatte mer støtte og tilbakemeldinger fra ledelsen?
  • Trenger ansatte veiledning, konsultasjon eller annen støtte?
  • Trenger ansatte hjelpemidler, materiale, teknologiske løsninger eller fysiske tilrettelegginger?
  • Trenger ansatte ressurser i form av økonomi, personell, lokaler, utstyr eller administrative systemer
  • Trenger ansatte generelt en mer positiv innstilling til den nye arbeidsmåten i arbeidsgruppen eller avdelingen?
  • Trenger ansatte endringer i lokale retningslinjer, regler eller rutiner?
  • Trenger ansatte endringer i vaner, normer, samarbeidsformer, arbeidsformer eller oppgaveglidning?
  • Trenger ansatte tiltak for å redusere arbeidsmengden knyttet til den nye arbeidsmåten?