Dette er den første nasjonale undersøkelsen av sitt slag, der pasienter og brukere fra hele landet som har vært i kontakt med legevakt, blir inviterte til å gi sine tilbakemeldinger.
– Vi ønsker å få bedre innsikt i hvordan legevaktene fungerer sett fra pasientens ståsted, sier helsedirektør Cathrine M. Lofthus.
Nå oppfordrer hun de som mottar spørreskjemaet via Helsenorge om å svare.
– Legevakt er en viktig del av førstelinjen for pasienter som trenger øyeblikkelig hjelp. Det er en tjeneste som skal være tilgjengelig for alle, og som samhandler med veldig mange.
Kommunene skal sørge for at krav til både kompetanse og organisering følges opp, slik at vi får god pasientsikkerhet.
– Vi ønsker å samle inn bruker- og pasienterfaringer på en strukturert måte for å få en nasjonal oversikt, identifisere forbedringsområder og få et solid kunnskapsgrunnlag for videreutvikling av den akuttmedisinske tjenesten, sier hun.
Resultatene skal presenteres i et digitalt dashboard, som også gir kommuner og legevakter mulighet til å følge med på egne resultater og sammenligne seg med andre. Dette skal bidra til målrettet kvalitetsforbedring.
Om undersøkelsen
Undersøkelsen retter seg mot personer som nylig har vært i kontakt med legevakt – enten via telefon, fysisk oppmøte eller videosamtale. Den blir sendt ut til ca 70 000 personer.
Undersøkelsen sendes ut omtrent fire uker etter kontakten med Legevakten, og deltakerne får invitasjon til å delta via Helsenorge.
De 65 spørsmålene i undersøkelsen dekker blant annet:
- Opplevelsen av tilgjengelighet og ventetid
- Møte med helsepersonell
- Informasjon og organisering
- Helserelatert livskvalitet
- Erfaringer med videosamtale som kontaktform
Undersøkelsen blir sendt ut i tre omganger. Det er gjennomført en mindre pilotundersøkelse, og hovedundersøkelsen sendes nå ut i første halvdel av november og desember.
Barn under 16 år er ikke inkludert og det er kun mulig å svare på undersøkelsen digitalt.
Les mer: Nasjonal undersøkelse om pasienters erfaringer med legevakt
Tidligere undersøkelser om brukertilfredshet ved legevakt
I 2012 gjennomførte Nasjonalt kunnskapssenter for helsetjenesten i samarbeid med Nasjonalt kompetansesenter for legevaktmedisin (NKLM) ved NORCE i Bergen, en brukerundersøkelse blant legevakter (fhi.no)tilknyttet det såkalte Vakttårnprosjektet.
Resultatene fra undersøkelsen viste at de fleste pasientene var fornøyde med legevaktens tilbud, men pekte samtidig på forbedringsområder, særlig knyttet til organisering, reisetid og informasjon om ventetid.