1. Henvisning og start
Ved begrunnet mistanke om spiseforstyrrelser bør barn og unge bli henvist til spesialisthelsetjenesten så raskt som mulig.
Når henvisningen blir vurdert i spesialisthelsetjenesten, vil det bli tatt stilling til hvilket av de nasjonale forløpene pasienten bør følge.
Ved behov for øyeblikkelig hjelp skal pasienten henvises direkte til akutte tilbud innen psykisk helsevern eller ved somatisk eller annen egnet enhet/avdeling.
Følgende tegn kan gi mistanke om spiseforstyrrelser:
- endret spisemønster/atferd
- bekymringsfull vekt (reduksjon eller økning)
- vektreduserende atferd som oppkast og bruk av avføringsmidler
- mangelfull pubertetsutvikling
- menstruasjonsforstyrrelser
- svimmelhet/besvimelser
- overdreven eller tvangspreget fysisk aktivitet
- sosial tilbaketrekning
- overopptatthet av kropp og mat
Se Prioriteringsveileder – psykisk helsevern barn og unge. og Prioriteringsveileder – psykisk helsevern voksne.
Ved behov for å drøfte om pasienten bør henvises, kan henviser kontakte spesialisthelsetjenesten for å få veiledning. For mer informasjon og eksempler på hvordan veiledning i praksis kan gjøres, se rundskriv (PDF, regjeringen.no).
Før henvisningen blir sendt, bør henviser gjennomføre en kartlegging. Kartleggingen bør inkludere punktene nedenfor. Tolk må benyttes der det er nødvendig. Når flere tjenester brukes samtidig i kommunen, bør henvisningen koordineres og ha/inkludere kommunens kontaktperson.
Når barn eller unge er pasienter, må henviser avklare foreldreansvar (hvis under 18 år) og samtykke til henvisningen. Det bør tilrettelegges for at barn og unge kan ha samtaler uten foreldre.
Ved kritiske opplysninger om familieforhold bør dette registreres i CAVE (kritisk informasjon).
Mulige somatiske årsaker til tilstanden bør være vurdert, ev. funn fra undersøkelser vedlegges.
Dersom henviser ikke er lege, må lege gjennomføre legeundersøkelse før henvisning sendes.
Pasienten og foreldre (hvis under 18 år) bør få kopi av henvisningen.
For barn og unge med symptomer på alvorlig spiseforstyrrelse, er risikoen for organsvikt og andre livstruende tilstander betydelig. Dersom det er behov for øyeblikkelig hjelp skal henviser kontakte ø-hjelp innen psykisk helsevern eller vurdere behov for innleggelse ved somatisk eller annen egnet avdeling.
Aktuelt
- Pasientens og foreldres, ev. pårørendes, opplevelse av situasjon og ønske om hjelp
- Mulige utløsende årsaker til problemene, som for eksempel belastende livshendelser
- Tidligere behandlingserfaring og effekt av dette
- Pasientens og foreldrenes, ev. pårørendes, ressurser
- Symptomutvikling og funksjonsnivå hjemme og i skole, som
– spisevaner / endret spisemønster
– vektreduserende atferd (oppkast, avføringstabletter, vanndrivende midler)
– overspisingsepisoder
– pubertetsutvikling, høydevekst
– fysisk aktivitet (lystbetont eller tvang) - Iverksatt behandling og effekt av denne
- Rusmiddelbruk
- Psykiatrisk status
- Somatisk status, som
– BT, puls, høyde, vekt
– relevante laboratorieprøver
– EKG ved lav eller uregelmessig puls
Se «Praktisk» under anbefaling i Nasjonal faglig retningslinje for spiseforstyrrelser [LENKE] - Tilleggsundersøkelser med eventuelle funn
Familie/sosialt
- Familiesituasjon
- Mindreårige søsken
- Skole/arbeid
- Tolkebehov og aktuelt språk
- Interesser og nære støttepersoner
- Har pasienten blitt utsatt for trusler/vold eller utsatt andre for trusler/vold?
Tidligere sykdommer
- Tidligere psykiske problemer eller lidelser
- Tidligere og nåværende somatiske sykdommer av betydning
Forventet utredning/behandling
- Begrunnelse for henvisningen og forventet nytte av utredning/behandling
Relatert helsepersonell/andre aktuelle instanser
- Nåværende tilbud fra andre tjenestesteder
- Har pasienten Individuell plan?
Legemidler
- Legemidler i bruk (LIB), og relevante tidligere legemiddelbruk
Kritisk informasjon som allergi og ev. smitterisiko
Det bør komme tydelig fram hva som er begrunnelsen for henvisningen. Behov for særlig tilrettelegging må fremgå av henvisningen.
Følgende standard laboratorieprøver er viktige ved utredning hos fastlege: Hb, EVF, LPK med diff-telling, s-glucose, s-natrium, s-kalium, s-klor, s-magnesium, s-ferritin, s-albumin, kreatinin m GFR, TSH, Frit T4, vitamin D, folsyre og vitamin B12.
Henviser må vurdere hvilke tiltak som er nødvendig å sette i gang i påvente av vurdering i spesialisthelsetjenesten. Tiltak som bør iverksettes er oppfølging av måltider, reduksjon av fysisk aktivitet ved undervekt, samt snarlig oppfølgingstime hos fastlegen for blant annet vektkontroll. Foreldre eller andre omsorgspersoner må involveres for å ivareta barnet/ungdommen.
For å sikre god informasjon og dialog må henviser sikre at henvisningen tar utgangspunkt i pasientens og foreldres beskrivelse av situasjonen.
Henviser skal informere og drøfte følgende med pasienten og foreldre (hvis under 18 år):
- bakgrunnen for henvisningen og hva henvisningen innebærer
- innholdet i henvisningen
- hva som vil skje når henvisningen er sendt
Dialogen og informasjonen må være tilpasset alder og språk, og det bør undersøkes om informasjonen er forstått, se Pasient- og brukerrettighetsloven § 3-5 (lovdata.no).
Pasienten og foreldre/pårørende bør oppfordres til å beskrive hva de ønsker hjelp med og hvordan de forstår og opplever sine utfordringer. Ved behov må henviser bistå pasienten og foreldre med å få skriftliggjort dette. Beskrivelsen legges ved henvisningen. Dersom det er uenighet om behov og mål, bør dette fremkomme i henvisningen.
Pasienten og foreldre (hvis under 18 år) skal informeres om rett til å velge behandlingssted (helsenorge.no).
Et nasjonalt pasientforløp starter hos fastlegen eller annen henviser i kommunen, men registreres og måles først når spesialisthelsetjenesten mottar henvisningen. Ved samtidige tjenester skal kommunens kontaktperson være oppgitt i henvisningen. Forløpskoordinator i spesialisthelsetjenesten har ansvaret for å ta kontakt om videre samarbeid.
Når en pasient er henvist til spesialisthelsetjenesten, skal det vurderes om pasienten har rett til helsehjelp. Denne vurderingen gjøres på bakgrunn av informasjon i henvisningen, og i tråd med prioriteringsforskriften og prioriteringsveilederne. Se Aktuell informasjon om lov og forskrift for prioriteringsveilederne.
Ved behov for supplerende informasjon, kontaktes henviser.
Dersom pasienten ikke får innvilget rett til helsehjelp, avsluttes forløpet. Ved mulig avslag kan pasienten og eventuelt foreldre kalles inn til en vurderingssamtale innen 10 dager (vurderingsfristen). Ved avslag bør det gis en faglig begrunnelse for avslaget og det skal gis anbefalinger/råd for annen aktuell behandling eller oppfølging. Spesialisthelsetjenesten bør også vurdere om tilbud om veiledning til kommunal helsetjeneste kan bidra til å ivareta pasientens behov for behandling og oppfølging. Kommunen har ansvar for å sikre koordinerte tjenester både ved henvisning og oppfølging ved avslag fra spesialisthelsetjenesten.
Et nasjonalt pasientforløp starter etter en øyeblikkelig-hjelp-vurdering, dersom det vurderes behov for videre utredning og behandling i psykisk helsevern og pasienten ikke allerede er i et forløp. Forløpet startes da i den akutte tjenesten. Beslutningen om pasienten skal inngå i et nasjonalt pasientforløp skal som hovedregel gjøres senest innen 2 uker etter en øyeblikkelig-hjelp-vurdering.
For pasienter som henvises videre fra akutte tjenester, bør mottaker av henvisningen tilrettelegge for en vurdering av pasienten innen kort tid.
Pasienter i nasjonalt pasientforløp ved mistanke om spiseforstyrrelser hos barn og unge skal møte en spesialist i psykiatri/psykologi i løpet av forløpet. Møte med spesialist bør skje tidlig i forløpet slik at mest mulig spesialisert kompetanse er involvert når plan for utredning og behandling blir utarbeidet.
Spesialist i psykiatri/psykologi skal også delta i de diagnostiske og behandlingsmessige vurderinger som gjøres i forløpet.
Spesialistinvolvering kan gjennomføres ved hjelp av digitale løsninger. Det må da gjøres en individuell vurdering av forsvarlighet.
Pasienter i psykisk helsevern vil som hovedregel være i ett nasjonalt pasientforløp. Ved behov for annen kompetanse må behandlingsansvarlig sørge for å innhente dette. Pasienten kan eventuelt henvises til avgrenset behandling hos en annen behandler i psykisk helsevern/TSB. Etter utredning kan det være aktuelt med henvisning til et annet forløp for behandling og oppfølging.
Noen pasienter kommer for enkeltstående timer for kontroll eller annen vurdering (f.eks. erklæringer, avtalte oppfølgingstimer etter avsluttet forløp, second opinion-vurderinger eller oppfølging i et langvarig behandlingsforløp). Slike enkeltstående timer kan unntas fra det nasjonale pasientforløpet.
Forløpstider
Forløpstider start nasjonalt pasientforløp | ||
Alvorlig tilstand | Fra henvisning er mottatt til første fremmøte ved spesialisthelsetjenesten | Inntil syv kalenderdager (1 uke) |
Mindre alvorlig tilstand | Fra henvisning er mottatt til første fremmøte ved spesialisthelsetjenesten | Inntil 28 kalenderdager (4 uker) |
Jo lavere kroppsmasseindeks (KMI/BMI) eller hyppigere oppkast eller overspising, jo høyere alvorlighetsgrad. Ved anoreksi er også raskt vekttap over kort tid et uttrykk for at tilstanden er alvorlig.
Grad av alvorlighet reflekteres også av andre kliniske symptomer, grad av funksjonssvikt og behov for supervisjon.
Forløpskoordinering i spesialisthelsetjenesten
Innføring av nasjonalt pasientforløp innebærer at alle virksomheter innen spesialisthelsetjenesten som utreder og behandler pasienter i psykisk helsevern og tverrfaglig spesialisert rusbehandling (TSB) skal utpeke forløpskoordinatorer. Det gjelder alle helseforetak og alle private virksomheter som har avtale med et regionalt helseforetak eller godkjenning fra HELFO. Det er et lederansvar å planlegge virksomheten slik at det finnes et tilstrekkelig antall forløpskoordinatorer på systemnivå.
Forløpskoordinatorene skal ha delegert ansvar for og myndighet til å sikre sammenhengende pasientforløp og oppfølging uten unødig ventetid.
Virksomheten bestemmer selv hvor forløpskoordinatorene skal være forankret og hvem som skal ha denne rollen. På nettsidene til virksomhetene skal det stå telefonnummer til forløpskoordinatorene for de ulike forløpene.
Ansvar og oppgaver for forløpskoordinator spesialisthelsetjenesten:
- være tilgjengelig for pasient og pårørende, samt involverte instanser til pasienten har fått tildelt egen behandler i spesialisthelsetjenesten, eventuelt kontaktlege/-psykolog
- koordinere hele forløpet, også ved uteblivelse fra avtaler
- ha et overordnet ansvar for at forløpstider følges og at målepunkter blir kodet
- informere, veilede og gi råd til pasient og ev. pårørende om nasjonale pasientforløp psykisk helse og rus
- ved behov, koordinere avtaler og samarbeidsmøter
- samarbeid med forløpskoordinator i kommunen
For mer informasjon om forholdet mellom koordinator og kontaktlege, se også Veileder om kontaktlege i spesialisthelsetjenesten.
Forløpskoordinering i kommunen
Kommunen bestemmer selv hvordan arbeidet med forløpskoordinering skal organiseres og hvilken instans som skal ha dette hovedansvaret i kommunen, eksempelvis koordinerende enhet for habilitering og rehabilitering. Koordinerende enhet er en lovpålagt enhet som har et overordnet ansvar for individuell plan og koordinator til pasienter/brukere med behov for langvarige og koordinerte tjenester jf. helse- og omsorgstjenesteloven § 7-3 (lovdata.no).
Det er et lederansvar å sørge for at det koordinerende arbeidet i nasjonale pasientforløp ivaretas. Dette gjelder også for pasienter som ikke har behov for langvarige og koordinerte tjenester.
På nettsidene til kommunen/bydelen bør det klart fremgå en kort informasjon om de ulike forløpene, samt kontaktinformasjon til enheten i kommunen med overordnet koordineringsansvar.
Ved behov for individuell plan og koordinator skal helseforetaket så snart som mulig varsle kommunens koordinerende enhet om dette slik at de kan starte prosessen med oppnevning av koordinator i dialog med pasienten.
For personer som allerede har en behandler/koordinator innen psykisk helse- og rustjenester i kommunen, er det naturlig at denne personen ivaretar arbeidet med forløpskoordinering.
For personer som ikke har kontakt med en behandler/koordinator i kommunen, bør det fremgå av kommunens nettsider hvem som har det overordnede ansvaret for å sikre videre oppfølging. Selv om pasienten ikke ønsker å få utarbeidet en individuell plan, skal kommunen likevel tilby koordinator, jf. forskrift om habilitering, rehabilitering, individuell plan og koordinator § 21 (lovdata.no).
Oppgaver i det forløpskoordinerende arbeidet i kommunen:
- informere, veilede og gi råd til pasient og/eller foreldre, ev. pårørende om nasjonale pasientforløp psykisk helse og rus
- samarbeide med forløpskoordinator i spesialisthelsetjenesten
- sikre helhetlig oppfølging med utgangspunkt i pasientens mål, ressurser og behov
- sikre god samhandling mellom aktørene i helsetjenesten, samt andre relevante tjenesteytere
- sikre samordning av tjenestetilbudet
- initiere, innkalle og eventuelt lede møter knyttet til koordinering og ev. individuell plan
- følge opp, evaluere og oppdatere individuell plan
- forberede og koordinere aktuelle tiltak/tilbud i kommunen i god tid før utskriving, mellom planlagte opphold og under poliklinisk behandling
For utfyllende informasjon, se:
Type forløp:
Alle barn og unge som henvises til spesialisthelsetjenesten med mistanke om spiseforstyrrelse skal registrere koden nedenfor for type forløp.
Koden registreres samtidig som koden Nasjonalt pasientforløp start.
Kode | Kodetekst | Type kode | Kodeverk (OID) |
D08 | Spiseforstyrrelser hos barn og unge | Forløp | 9321 |
Ved rapportering i system som ikke har forløpsmodul registreres ikke «Type forløp» som egen kode. Hvilket forløp pasienten er i angis isteden i de øvrige kodene i forløpet.
Kode for Nasjonalt pasientforløp start skal registreres:
- når henvisning til psykisk helsevern er mottatt. Dato for nasjonalt pasientforløp start er mottaksdato for henvisningen. Dette gjelder også pasienter som får helsehjelp under tvunget psykisk helsevern.
- etter en øyeblikkelig-hjelp-vurdering, dersom det vurderes behov for videre utredning og behandling i psykisk helsevern. Nasjonalt pasientforløp starter altså først når den øyeblikkelig-hjelp situasjonen vurderes som avsluttet. Beslutning om at pasienten skal inn i nasjonalt pasientforløp, skal som hovedregel gjøres senest innen 2 uker etter en øyeblikkelig-hjelp vurdering. Koden settes på dato for når beslutning om behov for videre utredning og behandling er tatt.
- når det i sykehuset eller private institusjoner påvises psykisk lidelse under utredning eller behandling av annen sykdom. Dato for nasjonalt pasientforløp start er dato for mottaksdato for viderehenvisning. Dette gjelder også ved viderehenvising fra et annet nasjonalt pasientforløp.
- når en pasient i nasjonalt pasientforløp blir overført fra et helseforetak eller privat institusjon (hf1) til nytt helseforetak eller institusjon (hf2). Dato for start nasjonalt pasientforløp skal da registreres ved hf2 på mottaksdato for viderehenvisningen. Start nasjonalt pasientforløp skal registreres på tilsvarende måte ved alle eventuelle påfølgende helseforetak eller private institusjoner.
Kode | Kodetekst | Type kode | Kodeverk (OID) |
A | Nasjonalt pasientforløp start | Hendelse | 9322 |
I systemer som ikke har forløpsmodul registreres dette som en prosedyrekode med kode D08A - Spiseforstyrrelser hos barn og unge - Nasjonalt pasientforløp start
Hvis pasienten ved vurdering ikke får innvilget rett til helsehjelp, skal nasjonalt pasientforløp avsluttes med utfallskoden rett til helsehjelp ikke innvilget.
Sist faglig oppdatert: 30. september 2022