Avsluttende samtale
I avsluttende samtale skal tilbakemelding fra pasient og foreldre (hvis under 18 år) om hvordan de har opplevd tilbudet de har fått gjennomgås.
Behandler og ev. andre som har vært involvert i utredningen eller behandlingen deltar sammen med pasient og foreldre, ev. pårørende. Hensikten med en avsluttende samtale er at pasienten og foreldre, ev. pårørende, kan beskrive sine erfaringer med behandlingen. Dersom pasient og foreldre (hvis under 18 år) ønsker det, kan behandler tilby en oppfølgingssamtale 3-6 mnd. etter utskriving.
I tillegg bør følgende gjennomgås og inngå i epikrisen:
- Plan for videre tiltak og ansvar for dem, inkludert ivaretakelse av somatisk helse
- Kriseplan som er forankret hos involverte aktører
- Aktuelle avtaler, henvisninger og søknader
- Oppdatert legemiddelliste
- Risikovurdering der det er behov, med beskrivelse av aktuelle tiltak
- Henviser og fastlege bør informeres om aktuelle suicidvurderinger/voldsrisikovurderinger og eventuelle igangsatte tiltak
Pasienten og foreldre, ev. pårørende, bør få kontaktinformasjon til relevante bruker- og pårørendeorganisasjoner gis (se oversikt på helsenorge.no).
Forløpet bør ikke avsluttes før det er sendt epikrise til henviser og fastlege.
Se Tiltakspakke for trygg utskrivning med pasienten som likeverdig part (PDF itryggehender24-7.no).
Sist faglig oppdatert: 30. september 2022 Se tidligere versjoner
Helsedirektoratet (2018). Avsluttende samtale [nettdokument]. Oslo: Helsedirektoratet (sist faglig oppdatert 30. september 2022, lest 31. mars 2023). Tilgjengelig fra https://www.helsedirektoratet.no/nasjonale-forlop/spiseforstyrrelser-hos-barn-og-unge/avslutning-og-videre-oppfolging-spiseforstyrrelser-hos-barn-og-unge-pakkeforlop/avsluttende-samtale