Når det er behov for kommunale helse- og omsorgstjenester skal helsepersonell som har behandlet pasienten etter overdosen informere kommunen, jf. helsepersonelloven §32 (lovdata.no). Dette krever pasientens samtykke.
Melding til koordinerende enhet i kommunen om gjennomgått overdose bør utløse forsterket oppfølging fra helse- og omsorgstjenesten. Henvisninger fra spesialisthelsetjenesten bør sendes elektronisk via E-melding (PLO-meldinger) til kommune og fastlege med beskrivelse av behovet for nye og/eller endrede tjenester, jf. Henvisningsveileder.
Koordinerende enhet i kommunen har ansvar for å sørge for at individuelle planer utarbeides. Mange pasienter vil etter en overdose ha behov for langvarige og koordinerte tjenester og utarbeidelse/revisjon av individuell plan, behandlingsplan og kriseplan. Kommunen bestemmer selv innholdet i oppfølgingen, og hvem som koordinerer den. Pasientens individuelle behov må være utgangspunktet for den hjelpen som tilbys, og planer må utarbeides sammen med pasienten og eventuelt pårørende der det er hensiktsmessig.
Ikke alle pasienter som har opplevd overdose er kjent for tjenestene i kommunen. Fastlegen vil være sentral for videre dialog med pasienten om overdosen, risiko for nye overdoser og ved behov sørge for at pasienten henvises til behandlings- og oppfølgingstjenester i kommunen og/eller spesialisthelsetjenesten dersom pasienten ønsker det.
Mange kommuner har bygget opp et bredt spekter av tilbud og tjenester til personer med psykisk helse – og/eller rusmiddelproblemer, som skadereduserende tiltak, mottak-sentre, ambulante tjenester mm. Det vises for øvrig til veilederen Sammen om mestring - Veileder i lokalt psykisk helsearbeid og rusarbeid for voksne (under revidering).