Forskrift om tilskudd til frivillige organisasjoners innsats for forebygging av rusmiddelbruk og problematisk spilling (tidl. forskrift om tilskudd til frivillig rusmiddelforebyggende og spillavhengighetsforebyggende innsats)

Ute på høring
Høringsfrist: 01. oktober 2025

Høringsinnspill

Høringsinnspill sendes til postmottak@helsedir.no og merkes med saksnummer 25/24274.

Høringsbrev

Bakgrunn

Helsedirektoratet sender med dette forslag til forskrift om tilskudd til frivillige organisasjoners innsats for forebygging av rusmiddelbruk og problematisk spilling (PDF) på høring på vegne av Helse- og omsorgsdepartementet.

Forskriften vil erstatte forskrift 16. januar 2019 nr.19 om tilskudd til frivillig rusmiddelforebyggende og spillavhengighetsforebyggende innsats (lovdata.no), og er i det vesentlige en videreføring av gjeldende forskrift. Hensikten med forslaget er å forenkle og tydeliggjøre forskriften, bidra til forventningsavklaring og økt forutsigbarhet for organisasjonene som søker om tilskudd, og gjøre søknadsprosessen enklere.

Bakgrunnen er oppdrag gitt av Helse- og omsorgsdepartementet til Helsedirektoratet i tildelingsbrev for 2025 om å utarbeide forslag til revidert forskrift med utgangspunkt i resultatene i evalueringsrapporten gjennomført av Rambøll Management Consulting AS (Rambøll) i 2024. Helsedirektoratet ble særlig bedt om å vurdere hvordan det i forskriften kan tydeliggjøres hvilke tiltak som skal falle inn under tilskuddsordningen, og hvilke som faller utenfor.

Rambølls rapport Evaluering Frivillige rusmiddelforebyggende og spilleavhengighets-forebyggende innsats.

På bakgrunn av funnene kom Rambøll med åtte anbefalinger til endringer i ordningen. Anbefalingene adresserer behov fra informanter om blant annet forventningsavklaringer, bedre informasjon og tydelighet i formål og avgrensninger. Enkelte anbefalinger handler om tydeliggjøring av hvilke typer tiltak som tildeles tilskudd. Flere av anbefalingene har som mål å gjøre søknadsprosessen enklere, samt bidra til forventningsavklaring og økt forutsigbarhet for organisasjonene.

Evalueringen følges opp delvis gjennom endringer i forskrift, og delvis i ny veiledningstekst. Foreslåtte forskriftsendringer tar utgangspunkt i evalueringen, samt Helsedirektoratets erfaringer med forvaltning av tilskuddsordningen. Helsedirektoratet vil utarbeide veiledende materiell med utfyllende informasjon og eksempler i forbindelse med at ny forskrift trer i kraft.

Om gjeldende tilskuddsordning

I henhold til gjeldende forskrift skal tilskuddsordningen gjennom støtte til forebyggende tiltak og rusmiddelpolitisk påvirkningsarbeid bygge opp under frivillig sektors rusmiddel- og spillavhengighetsforebyggende innsats. Målgruppene for tiltak gjennom ordningen er befolkningen generelt, barn og unge og utsatte grupper. Tildeling av tilskuddsmidlene er hjemlet i Stortingets budsjettvedtak kapittel 714 post 70 Rusmiddeltiltak mv.

Frivillige organisasjoner som er registrert i Frivillighetsregisteret kan søke om tilskudd. Det gis tilskudd til forebyggende tiltak, og rusmiddelpolitisk påvirkningsarbeid. Tilskudd innvilges for ett år.

Tilskuddsordningen forvaltes av Helsedirektoratet.

Om forskriftsforslaget

Forslaget til ny forskrift viderefører i hovedsak gjeldende regelverk. Det er i ny forskrift foreslått flere språkmessige oppdateringer samt endringer av definisjoner og begreper. Disse endringene er ikke ment å utgjøre innholdsmessige endringer av tilskuddsordningen. Eksempler på slike endringer i ny forskrift er presisering av formålsbestemmelsen for å tydeliggjøre formålet med tilskuddsordningen samt spesifisering av at det kan gis tilskudd til kunnskapsbaserte universelle og selektive tiltak. Det er også tydeliggjort at det ikke gis tilskudd til miljørettede og indikative tiltak. Det er videre gjort enkelte endringer i struktur for å gjøre forskriften mer oversiktlig og tydelig. I tillegg åpnes det for at det kan gis tilskudd i inntil tre år til etablerte og velfungerende tiltak.

Helsedirektoratet vil parallelt med høringsrunden arbeide med veiledningsmateriell som vil utfylle forskriftens innhold. Her vil blant annet kriterier for måloppnåelse av ordningen komme frem.

Merknader til bestemmelsene

Følgende merknader redegjør for samtlige bestemmelser i ny forskrift.

§ 1 Formål 

Formålet med tilskuddsordningen er i hovedsak det samme som etter gjeldende forskrift. Den nye formuleringen i bestemmelsen er imidlertid ment å presisere hva formålet er. Tilskuddsordningen har et todelt formål: Å forebygge rusmiddelbruk og problematisk spilling, og å redusere helsemessige og sosiale konsekvenser forårsaket av dette. Ordlyden favner vidt og gir uttrykk for at mange tiltak kan være relevante. Samtidig må ordlyden "problematisk" forstås som en avgrensning når det gjelder spilling.

Formålsbestemmelsen angir tilskuddsordningens overordnede mål som bidrar til å tydeliggjøre hva som ønskes oppnådd med tilskuddsordningen. Videre gir den veiledning for hvordan regelverket skal tolkes og forstås.

§ 2 Målgruppe

Hvem som er målgruppen for tiltakene er hentet ut av gjeldende forskrifts § 1, og satt inn i egen bestemmelse. Dette er gjort for tydeligere struktur og leservennlighet. Det er ingen innholdsmessige endringer.

§ 3 Definisjoner 

Bestemmelsen er endret fra gjeldende forskrifts § 2. Endringene innebærer en oppdatert liste over relevante begreper som bør defineres i forskriften. Endringene innebærer imidlertid ingen innholdsmessige endringer.

Bestemmelsen definerer grunnleggende begreper i forskriften, og forklarer hvordan begrepene forstås i henhold til forskriften. Definisjonene tar utgangspunkt i etablert forståelse og praksis. Endringene omfatter presisering av begrepene «skadereduserende tiltak» og «utsatte grupper», «miljørettede tiltak», «universelle tiltak», «selektive tiltak» og «indikative tiltak». Begreper som ikke lenger anses å være relevante å definere er tatt ut, som for eksempel «politisk påvirkningsarbeid» fordi det er en etablert forståelse i dag for hva som ligger i begrepet. Det bes om høringsinstansenes syn på dette.

§ 4 Hvem det kan gis tilskudd til

Bestemmelsen erstatter gjeldende forskrifts § 3 om hvem og hva det kan gis tilskudd til. I ny forskrift er det foreslått at gjeldende bestemmelse deles i to: § 4 hvem det kan gis tilskudd til og § 5 hva det kan gis tilskudd til. Endringen innebærer ingen innholdsmessig endring.

§ 5 Hva det kan gis tilskudd til

Bestemmelsen beskriver hva det kan gis tilskudd til og hvem tiltak skal rette seg mot. Det er ment at gjeldende regler videreføres. Det er gjort enkelte endringer for å presisere og tydeliggjøre regelverket.

For det første kan det gis tilskudd til kunnskapsbaserte universelle og selektive forebyggende tiltak. Hva som er kunnskapsbasert etter forskriften vil derfor vurderes ut fra et bredt kunnskapsbegrep der ulike evalueringsmetoder kan være relevante. Det legges til grunn en bred forståelse av begrepet kunnskap, med utgangspunkt i kunnskapsbasert praksis der kunnskap baseres på et samspill av oppdatert forskning, erfaring og brukerinvolvering. Det er kjent at det i noen grad er mangel på kunnskapsbaserte verktøy og metoder for lokal forebygging, blant annet fordi evaluering av forebyggende tiltak kan være tid-, kompetanse- og ressurskrevende.

Videre kan det gis tilskudd til helsefremmende rusmiddelpolitisk og spillpolitisk påvirkningsarbeid i tråd med gjeldende forskrift.  Det er imidlertid en språkendring fra gjeldende forskrift at «spillpolitisk påvirkningsarbeid» er nevnt. Dette er en upresishet i gjeldende forskrift som det rettes opp i.

Det kan også gis tilskudd til universelle tiltak og selektive tiltak i tråd med definisjonene i § 3. Dette innebærer samtidig en avgrensning mot miljørettede tiltak og indikative tiltak, som fremgår eksplisitt av bestemmelsens siste ledd. Videre gis det ikke tilskudd til skadereduserende tiltak, behandling og rehabilitering, samt til ordinær drift av organisasjonen. Det bemerkes at «rehabilitering» erstatter gjeldende forskrifts «ettervern».  Presiseringene er ment å tydeliggjøre at bredere forebyggingstiltak rettet mot oppvekst- og levekår, samt individuelle tiltak i helse- og omsorgstjenestene/velferdstjenestene faller utenfor ordningen. For disse tilfellene må det søkes om tilskudd etter andre tilskuddsordninger. Endringene er kun en presisering av allerede gjeldende regelverk. Det samme gjelder for ordinær drift av organisasjonen.

§ 6 Treårige tilskudd 

Bestemmelsen om innvilgelse av treårig tilskudd er ny for tilskuddsordningen. I tråd med Rambølls anbefalinger i rapporten foreslås det å åpne for en lengre tilskuddsperiode. Med det formål å skape forutsigbarhet for mottakerne, foreslås det at tilskudd kan tildeles for inntil tre år, med forbehold om årlige bevilgninger fra Stortinget. Helsedirektoratet vil sette av en andel av tilskuddsordningens bevilgning til treårige tiltak. Andelen vil være basert på tilskuddordningens bevilgning og søkermasse. Det forutsettes tilgjengelige midler på tilskuddsordningen for nye søkere hvert år.

Det foreslås at tilskudd for inntil tre år kan tildeles etablerte og velfungerende tiltak. Tiltaket må være del av organisasjonens stabile innsats mot målgruppen. Dette forutsetter at tiltaket har mottatt tilskudd etter ordningen tidligere, eller at det på andre måter kan vises til at tiltaket er etablert og velfungerende. Innvilgelse av tilskudd for inntil tre år forutsetter videre at tiltaket er vurdert å ha høy forventet måloppnåelse. Dersom det søkes om tilskudd for tre år, kan Helsedirektoratet likevel innvilge tilskudd for kun ett eller to år.

Ved innvilget tilskudd for tre år, må tilskuddsmottaker sende en forenklet søknad de påfølgende år. Det er en forutsetning for videre innvilgelse at måloppnåelsen er tilfredsstillende og vilkårene for tilskuddsordningen ellers er oppfylt. Tiltak som har fått innvilget tilskudd for tre år vil bli prioritert innenfor perioden. Etter tre år må det søkes på nytt, dersom tiltaket skal videreføres.

Søkere som mottar flerårige tilskudd, rapporterer i tråd med ordningens krav.

§ 7 Søknadsfrist og krav til søknad om tilskudd

Bestemmelsen erstatter gjeldende forskrifts § 4. Bestemmelsen tilsvarer den tidligere bestemmelsen, men inneholder noen språklige endringer. Søknader om tilskudd skal sendes inn i tilskuddsportalen innen den angitte søknadsfristen på utlysningen. I Helsedirektoratets nye tilskuddsportal er det ikke mulig å sende inn søknad etter fristens utløp, og det foreslås derfor å ikke videreføre følgende setning som er å finne i § 6 i gjeldende forskrift "Søknader som kommer inn etter søknadsfristen kan avvises." Dette innebærer at søknader sendt etter søknadsfristen ikke vil bli vurdert. 

§ 8 Vurdering av søknadene

Denne bestemmelsen erstatter gjeldende forskrifts § 5 om vurdering av søknadene. Innholdet i bestemmelsen er kortet ned, og det er tiltenkt veiledende tekst til hvert vurderingspunkt. Det er ingen større endringer utover dette.

Tilskudd tildeles etter en helhetlig skjønnsmessig vurdering av søknadene. De overordnede momentene som legges til grunn i vurderingen er tiltakets kvalitet, søknadens kvalitet, søknadsbeløp og budsjett. Innholdet i de overordnede momentene vil bli nærmere utdypet i veiledningstekst utarbeidet av Helsedirektoratet. For å kunne gi et helhetlig bilde, er utkast til veiledningstekst tatt med her:

Vurderingen av tiltakets kvalitet tar utgangspunkt i det faglige innholdet i tiltaket, og i hvilken grad dette er relevant for tilskuddsordningens formål. Vurderingen av søknadens kvalitet tar utgangspunkt i hvilken grad søknaden gjør tilstrekkelig rede for og begrunner relevante sider ved tiltaket. Vurderingen av søknadssum og budsjett tar utgangspunkt i tiltakets økonomi. Disse momentene sikrer en helhetlig vurdering av søknaden. I vurderingen vil det legges vekt på følgende: 

Tiltakets kvalitet og forventet måloppnåelse (normalt 60 %), herunder

  • i hvilken grad tiltaket vil bidra til måloppnåelse for tilskuddsordningen
  • i hvilken grad søkeren har tilstrekkelig erfaring og kompetanse innenfor tematikken de skal arbeide med
  • i hvilken grad tiltaket er kunnskapsbasert og egnet til å gi ønskede resultater 
  • i hvilken grad frivillige er involvert i planlegging, utvikling og gjennomføring av tiltaket
  • i hvilken grad tiltakets målgruppe er relevant for tilskuddsordningens formål
  • i hvilken grad tiltaket treffer et tilstrekkelig omfang av målgruppen
  • i hvilken grad tiltaket benytter relevante metoder for å nå målgruppen
  • i hvilken grad tiltaket har tilstrekkelig geografisk utbredelse
  • i hvilken grad oppgitte samarbeidspartnere er relevante for gjennomføring av tiltaket
  • i hvilken grad det er tilrettelagt for brukerundersøkelser / innhenting av tilbakemeldinger fra målgruppen

Søknadens kvalitet (normalt 30 %), herunder 

  • i hvilken grad søknaden er faglig begrunnet
  • i hvilken grad tiltakets målgruppe er gjort rede for og begrunnet
  • i hvilken grad det er sammenheng mellom de planlagte aktivitetene, det som skal oppnås med tiltaket og tilskuddsordningens formål
  • i hvilken grad søknaden gir en dekkende og realistisk beskrivelse av hvordan tiltaket skal gjennomføres 
  • i hvilken grad søknaden gjør rede for risiko ved tiltaket, og hvilke eksterne og interne kontrolltiltak som skal sikre korrekt rapportering og måloppnåelse
  • i hvilken grad søknaden gjør rede for en hensiktsmessig plan for evaluering av tiltakets måloppnåelse

Søknadsbeløp og budsjett (normalt 10 %), herunder

  • i hvilken grad tiltakets budsjett gir en klar og realistisk oversikt over planlagte inntekter og kostnader
  • i hvilken grad søknadsbeløpet er rimelig sett opp mot forventet utbredelse og planlagt aktivitetsnivå

Vurderingskriteriene beskrives og utdypes som nevnt i veiledningsmateriell.  

§ 9 Vilkår

Denne bestemmelsen er ny og fastsetter direktoratets mulighet for å sette vilkår for tilskudd i samsvar med forvaltningsrettslige regler. Dette er en videreføring av gjeldende praksis, men tydeligere forankret.

§ 10 Klage

Bestemmelsen er en videreføring av gjeldende forskrifts § 6 med språklige endringer.

§ 11 Utbetaling av tilskudd 

Bestemmelsen er en presisering av gjeldende forskrifts § 7. Helsedirektoratet kan stille krav om at ved delvis innvilgelse, for eksempel at det tildeles et lavere beløp enn søknadsbeløpet, skal søknadens budsjett og aktivitetsplan revideres før tilskuddet utbetales. Dette for å sikre et oppdatert budsjett for tiltaket, noe som vil gi bedre kvalitet på tilskuddets bruk og rapportering.

Det er også lagt til en forutsetning om at rapport fra foregående år skal være godkjent før andre terminbeløp kan utbetales. 

§ 12 Krav til oppfølging og rapportering

Bestemmelsen er en presisering av gjeldende forskrifts § 8. Det er ingen innholdsmessige endringer av betydning i bestemmelsen.

§ 13 Kontroll av om betingelsene og vilkårene for tilskudd er oppfylt

Bestemmelsen tilsvarer gjeldende forskrifts § 9. Bestemmelsen er i forslaget til ny forskrift nærmere utdypet og presisert.

§ 14 Stans i utbetaling av tilskudd og krav om tilbakebetaling

Bestemmelsen tilsvarer gjeldende forskrifts § 10 uten endringer.

§ 15 Ikrafttredelse

 Ikrafttredelsesdato fastsettes etter høring.

Økonomiske og administrative konsekvenser

Tilskuddet finansieres over statsbudsjettets kap. 714, post 70 Rusmiddeltiltak mv. Forslaget vurderes ikke å ha økonomiske eller administrative konsekvenser av betydning. Presiseringer og tydeliggjøring av regelverk kan effektivisere saksbehandlingen.

Forslag til forskrift

Forskrift om tilskudd til frivillige organisasjoners innsats for forebygging av rusmiddelbruk og problematisk spilling vedlagt.

Høringsinstanser

  • ADHD Norge
  • Arbeiderbevegelsens rus- og sosialpolitiske forbund
  • Blå Kors Norge
  • Chemfriendly Norge
  • Det Hjelper, Bruker- og pårørendeorganisasjon
  • Dnt-Edru Livsstil Eidanger Idrettslag
  • Fmr: Fellesskap- Menneskeverd- Rusfrihet
  • Forandringsfabrikken Stiftelse
  • Foreningen Tryggere Ruspolitikk
  • Helseutvalget
  • Internasjonal Helse- Og Sosialgruppe (IHSG)
  • IOGT i Norge
  • Ja Det Nytter
  • Junior- og barneorganisasjonen
  • Juba
  • Juvente
  • Kommunalt Alkoholfaglig Saksbehandlerforum
  • Legestudentenes Rusopplysning
  • Legestudentenes Rusopplysning Bergen
  • Lions Clubs International Distrikt 104
  • Ma - Rusfri Trafikk
  • Mennesker I Fokus
  • Norges Jeger og fiskerforbund Rogaland
  • Norsk Narkotikaforebyggende Forening
  • Rusfri Oppvekst
  • Ruspolitisk Fellesråd Østlandet
  • Rådet For Kulturkompetanse I Forebyggende Arbeid (Rkf)
  • Skeiv Ungdom
  • Skeiv Verden
  • Spillavhengighet-Norge
  • Stiftelsen Barnevakten
  • Stiftelsen Kirkens Bymisjon
  • Tilpasning Av Informasjon Og Veiledning Organisasjon Tivo
  • Tryggere Ungdom
  • Tusmo Association
  • Ung I Trafikken - Ingen venner a miste
  • Uro Utviklingshemming - Rus - Opplysning Åpen For Alle
  • Actis - Rusfeltets Samarbeidsorgan
  • Akan - Arbeidslivets Kompetansesenter for rus- og avhengighetsproblematikk
  • Av-Og-Til
  • Preventio
  • Rusfeltets Hovedorganisasjon
  • Frivillighet Norge
  • Korus Bergen
  • Korus Midt
  • Korus Nord
  • Korus Oslo
  • Korus Stavanger
  • Lotteri- og stiftelsestilsynet

Kontakt

Vibeke Sundsbø

vibeke.sundsbo@helsedir.no

Først publisert: 01.07.2025 Siste faglige endring: 01.07.2025 Se tidligere versjoner