Ordene i uthevet skrift er forklart i kapittelet definisjoner.
3:4 Leder i utdanningsvirksomheten skal sørge for at veileder og LIS får tilstrekkelig tid avsatt til veiledning
Forslag til tiltak som leder kan iverksette for å sikre at veileder og LIS får tilstrekkelig med tid avsatt til veiledning.
Godkjent utdanningsvirksomhet
- Legge til rette slik at det blir avsatt tilstrekkelig tid til planlagte og regelmessige veiledningsmøter i arbeidsplanen for både veileder og LIS.
- Legge til rette slik at veileder får avsatt tid til både for- og etterarbeid i forbindelse med veiledningsmøter.
- Bistå veileder med å finne egnete lokaler for veiledningsmøter slik at faktorer som fortrolighet, trygghet, relasjonsbygging, etikk og struktur kan ivaretas i den individuelle veiledningen (Eika et al., 2015; Lycke et al., 2005) (Rundskriv I-2/2019 Spesialistforskriften med kommentarer).
Registrert utdanningsvirksomhet
Leder i kommunen kan legge til rette slik at ALIS får nødvendig veiledning, eksempelvis at kommunale oppgaver og vaktplan ikke fører til at veileder og LIS ikke får gjennomført jevnlig veiledning (Helsedirektoratet, 2016).
Registrert utdanningsvirksomhet med ekstern veileder
Leder for utdanningsvirksomheten kan inngå skriftlig avtale som skaper forutsigbarhet og regulerer tid og kapasitet for veiledningen (Rundskriv I-2/2019 Spesialistforskriften med kommentarer).
I Spesialistforskriften §25 fremgår det at utdanningsvirksomheten skal legge til rette for at LIS får nødvendig veiledning. Av dette følger at det må avsettes egen tid til veiledning.
Se også råd 3 i kapittel 4 som omhandler frekvens og varighet av veiledningsmøter.
Referanser
Eika, B., Wichmann-Hansen, G., Hofgaard Lycke, K. & Handal G. (2015). Vejledning af læger under utdannelse. Munksgaard: Latvia.
Forskrift om spesialistutdanning av leger og tannleger, FOR-2016-12-08-1482 (Spesialistforskriften).
Helsedirektoratet. (2016) Arbeidsgruppe 4 - Rapport Veiledning av LIS i ny spesialiststruktur.
Helse- og Omsorgsdepartementet.Rundskriv I-2/2019(Spesialistforskriften med kommentarer – redigert rundskriv 24.09.20)
Lycke, K.H., Handal, G., Lauvås, P. (2005) Veiledning med leger under utdanning. Gyldendal akademisk.
Bakgrunnsdokumenter
Helsedirektoratet (2016). Fremtidens legespesialister. En gjennomgang av legers spesialitetsstruktur og -innhold IS-2079-3. Oslo: Trykksaksekspedisjonen.
Anbefalt Litteratur
Dornan T, Mann KV, Scherpbier AJ, et al. (2011) Medical education: theory and practice. Toronto: Elsevier Health Sciences.
Kashiwagi, D.T., Varkey P., Cook D.A. Mentoring programs for physicians in academic medicine: A systematic review. Academic Medicine. 2013;88(7):1029-37. doi: 10.1097/ACM.0b013e318294f368.
Lauvås P, Handal G. (2014) Veiledning og praktisk yrkesteori (3. utg.). Oslo: Cappelen Damm akademisk.
Sandars J. The use of reflection in medical education: AMEE Guide No. 44. Med Teach 2009;31(8):685-95. doi: 10.1080/01421590903050374.
Swanwick T. (2014) Understanding medical education: evidence, theory and practice. (2nd ed.). UK: John Wiley & Sons, Ltd.
Tveiten, S. (2019). Veiledning - mer enn ord... (5 utg.). Bergen: Fagbokforlaget
Siste faglige endring: 30. juni 2021 Se tidligere versjoner
Helsedirektoratet (2020). 3:4 Leder i utdanningsvirksomheten skal sørge for at veileder og LIS får tilstrekkelig tid avsatt til veiledning [nettdokument]. Oslo: Helsedirektoratet (siste faglige endring 30. juni 2021, lest 09. oktober 2024). Tilgjengelig fra https://www.helsedirektoratet.no/faglige-rad/veiledning-av-leger-i-spesialisering/virksomhetens-leders-rolle-og-oppgaver-i-veiledning/3-4-leder-i-utdanningsvirksomheten-skal-sorge-for-at-veileder-og-lis-far-tilstrekkelig-tid-avsatt-til-veiledning