7. Vedlegg
Veiledningskontrakten skal fylles ut, underskrives og lastes inn i Kompetanseportalen
Parter: Veileder og LIS
----------------------------------------------------------------------------
Kontrakten/avtalen fylles ut i samarbeid mellom LIS og veileder. Den undertegnes og lastes inn i Kompetanseportalen innen 4 uker etter at veiledningen har startet.
Grunnlagsdokumentene for kontrakten er: Spesialistforskriften (FOR-2016-12-08-1482) og Rundskriv I-2/2019 ("Spesialistforskriften med kommentarer") samt utfyllende bestemmelser for veiledning.
----------------------------------------------------------------------------
Hensikt med veiledning
Refleksjon, råd og oppfølging av faglig progresjon under spesialiseringsløpet og bidrag i vurderingen av LIS.
Veiledningens mål
God veiledning er sentralt for å sikre best mulig kvalitet og mestring i LIS-utdanningen. Regelmessige og planlagte veiledningsmøter er et virkemiddel for å få LIS å integrere teori med praksis. Veiledning bidrar til selvrefleksjon og at LIS blir bevisst sine holdninger. LIS får økt sin bevissthet på faglige valg og avgjørelser i videste forstand. Målet med veiledning er å fremme utviklingen av rolleforståelse som en lege må ha for å fungere optimalt i legeyrket på en måte som skaper nødvendig tillit hos pasienter og samfunn.
LIS-ens plikter
- Å bekrefte ved undertegning av kontrakten at de har lest vil følge Etiske regler for leger (legeforeningen.no)
- Å bidra til veiledningen gjennom å reflektere over situasjoner fra egen praksis og rolleutfordringer, legge frem materiale som er viktig for egen utvikling, sette seg inn i relevant litteratur og ta opp vesentlige faglige og etiske dilemmaer med veileder.
- Å forholde seg til og motta veiledning i de til enhver tid gjeldende lover, forskrifter, rundskriv, retningslinjer og veiledere utgitt av offentlige myndigheter samt være kjent med, forstå og arbeide etter prinsipper for kunnskapsbasert praksis.
Veileders plikter
- Å bekrefte ved undertegning av kontrakten at de har lest og vil følge og sikre faglig refleksjon i veiledningen.
- Å bygge en trygg og tillitsfull relasjon slik at LIS kan ta opp vanskelige tema i veiledningsmøtene.
- Å skaffe seg et grunnlag for å gi LIS læringsfremmende tilbakemeldinger underveis i veiledningen som kan være bekreftende, støttende, korrigerende eller justerende.
- Å skaffe seg et grunnlag for å bidra til summativ tilbakemelding etter endt utdanningsaktivitet.
- Å forholde seg til, og å gi veiledning i de til enhver tid gjeldende lover, forskrifter, rundskriv, retningslinjer og veiledere utgitt av offentlige myndigheter samt være kjent med, forstå og veilede etter prinsipper for kunnskapsbasert praksis.
- Å vise respekt overfor de særegne utfordringene som veiledning representerer og å utvikle sin egen kompetanse på dette feltet.
- Til enhver tid vurdere veiledningens metode i forhold til de ulike faglige utfordringer som LIS står i, og å sette av tid i veiledningen til å drøfte hvordan veiledningsarbeidet skal legges opp. Arbeidsformen bør evalueres underveis og justeres i tråd med resultatene av evalueringen.
- Å selv tilegne seg adekvat kompetanse eller konkret kunne peke på hvordan LIS kan tilegne seg aktuell kompetanse når det kommer opp tema i veiledningen som veileder ikke er oppdatert på.
- Å overholde handlingsplikten i henhold til Helsepersonellovens regler med hensyn til uforsvarlig helsehjelp.
- Å søke å være best mulig rollemodell for LIS-en og å arbeide systematisk med holdninger og språkbruk som samsvarer med LIS-ens krav på respekt og personlig integritet.
Generelt
- Både veileder og LIS har meldeplikt til tredjepart, for eksempel nødetater, barneverntjeneste og helsetilsynet i overensstemmelse med lovverket.
- Doble relasjoner i veiledningsforholdet er ikke ønskelig og bør, i den grad det er mulig, ikke forekomme.
- Faglig kunnskap og autoritet skal ikke utnyttes til å vinne faglige/personlige fordeler på bekostning av andre, eller utnyttes til å krenke eller undertrykke andre.
- Planlagte veiledningsmøter skal avholdes regelmessig minimum hver 4.uke og det skal skrives referat etter møtene.
- LIS og veileder er gjensidig ansvarlig for at LIS mottar den veiledning som kravene til spesialistutdanning for legene tilsier.
- Både LIS og veileder er ansvarlig for å laste inn ferdig utfylt avtale i Kompetanseportalen innen 4 uker etter at veiledning har startet.
- Gjensidig evaluering skal skje underveis i veiledningsperioden. Begge parter har ansvar for at evaluering skjer.
- Dersom veileder og LIS finner veiledningsrelasjonen så vanskelig at et videre samarbeid virker umulig, bør veileder/LIS vurdere å involvere en tredjeperson i avklaringen av hvorvidt veiledningsforholdet bør opphøre eller reforhandles.
- LIS og veileder plikter å fylle ut siste del av kontrakten (utfyllingsdelen).
Veileder
Forberedelse
- LIS får tilsendt informasjon og velkomsthilsen - informeres om tidspunkt og sted for første veiledningsmøte
- Veileder orienterer seg i LIS-ens utdanningsprogram og avdelingenes kompetansevurderingsmetoder
- Har avklart møtested for veiledningsmøter
Første veiledningsmøte
- Veileder ønsker velkommen
- Avklare rammer for møtet
- Presentasjon av veileder og veileders agenda for møtet
- Avstemme agenda
- LIS sin bakgrunn, kompetanser, personlige egenskaper og ønsker/behov for spesialiseringsperioden
- Sette av tid til å bli kjent og lag et godt grunnlag for et trygt læringsmiljø
- Kort presentasjon av avdelingen som utdanningssted
- Informere om hensikten med veiledning
- Informere mer spesifikt om vurderingsformer og vurderingspraksis for LIS, herunder vurderingsmøter, vurderingskollegium og aktuelle vurderingsskjemaer for vurdering av klinisk praksis
- Drøfte fortrolighet og taushetsplikt
- Drøfte veileders ansvar for åpenhet/transparens i forhold til LIS i forbindelse med at informasjon skal videreformidles til leder eller andre som er involvert i utdanningsløpet
- Avklare forventninger som LIS har til veileder
- Avklare ansvarsfordeling knyttet til referatskriving
- Bli enige om normer (telefon, callinger, sykdomsforfall etc.) for veiledning
- Avklare tidspunkt og hyppighet for veiledningsmøter
- Avklare om LIS har blitt kjent med individuell utdanningsplan
- Gå igjennom eller lage en individuell utdanningsplan. Utdanningsplanen skal være konkret og realistisk
- Informere om at LIS har i samarbeid med veileder ansvar for å foreslå innhold i veiledningen
- Veileder forsikrer seg om at LIS er informert om sted og tidspunkt for neste veiledningsmøte
LIS
Forberedelse
- Forberede eventuelle punkter/spørsmål til møtet
- Gi nødvending dokumentasjon til veileder (dokumentasjon for oppnådde ferdigheter, læringsaktiviteter, kurs etc.).
Første veiledningsmøte
- Ha med seg CV til første veiledningsmøte
- LIS får presentere punkter som vedkommende ønsker å ta opp
- Avklare forventninger som veileder har til LIS.
Sist faglig oppdatert: 17. desember 2020