7. Vedlegg
Innholdet beskriver en aktivitet i et pakkeforløp
Veileder
Forberedelse
- LIS får tilsendt informasjon og velkomsthilsen - informeres om tidspunkt og sted for første veiledningsmøte
- Veileder orienterer seg i LIS-ens utdanningsprogram og avdelingenes kompetansevurderingsmetoder
- Har avklart møtested for veiledningsmøter
Første veiledningsmøte
- Veileder ønsker velkommen
- Avklare rammer for møtet
- Presentasjon av veileder og veileders agenda for møtet
- Avstemme agenda
- LIS sin bakgrunn, kompetanser, personlige egenskaper og ønsker/behov for spesialiseringsperioden
- Sette av tid til å bli kjent og lag et godt grunnlag for et trygt læringsmiljø
- Kort presentasjon av avdelingen som utdanningssted
- Informere om hensikten med veiledning
- Informere mer spesifikt om vurderingsformer og vurderingspraksis for LIS, herunder vurderingsmøter, vurderingskollegium og aktuelle vurderingsskjemaer for vurdering av klinisk praksis
- Drøfte fortrolighet og taushetsplikt
- Drøfte veileders ansvar for åpenhet/transparens i forhold til LIS i forbindelse med at informasjon skal videreformidles til leder eller andre som er involvert i utdanningsløpet
- Avklare forventninger som LIS har til veileder
- Avklare ansvarsfordeling knyttet til referatskriving
- Bli enige om normer (telefon, callinger, sykdomsforfall etc.) for veiledning
- Avklare tidspunkt og hyppighet for veiledningsmøter
- Avklare om LIS har blitt kjent med individuell utdanningsplan
- Gå igjennom eller lage en individuell utdanningsplan. Utdanningsplanen skal være konkret og realistisk
- Informere om at LIS har i samarbeid med veileder ansvar for å foreslå innhold i veiledningen
- Veileder forsikrer seg om at LIS er informert om sted og tidspunkt for neste veiledningsmøte
LIS
Forberedelse
- Forberede eventuelle punkter/spørsmål til møtet
- Gi nødvending dokumentasjon til veileder (dokumentasjon for oppnådde ferdigheter, læringsaktiviteter, kurs etc.).
Første veiledningsmøte
- Ha med seg CV til første veiledningsmøte
- LIS får presentere punkter som vedkommende ønsker å ta opp
- Avklare forventninger som veileder har til LIS.
Sist faglig oppdatert:
30. juni 2021
| Se tidligere versjoner
Innholdet beskriver en aktivitet i et pakkeforløp
Fokusområder | Forslag |
Hvem skal delta i vurderingskollegium - godkjenning av læringsmål? | |
Annen organisering av vurdering - godkjenning av læringsmål? | |
Avsatt tid i arbeidsplan til vurderingsarbeid? | |
Hyppighet av vurderingskollegium? | |
Verktøy som kan benyttes (sjekkliste etc.)? | |
Rutine for tilbakemelding til LIS? | |
Annet |
Sist faglig oppdatert:
30. juni 2021
| Se tidligere versjoner
Innholdet beskriver en aktivitet i et pakkeforløp
Lycke, Handal & Lauvås (2005)
Sist faglig oppdatert:
30. juni 2021
| Se tidligere versjoner
Sist faglig oppdatert: 30. juni 2021