Kommunen bør gjøre mottakskontroll av multidoseruller som sikrer at pasienten får riktig legemiddelbehandling
Det er spesielt viktig å kontrollere mottatte multidoseruller ved:
- endringer av resepter
- legemiddelmangel
- oppstart av nye pasienter
- overgang til multidose i e-resept
- bytte av multidoseapotek
- overføring av pasient fra annet omsorgsnivå/tjenestested.
Eksempler på hva som bør kontrolleres ved mottak av multidoseruller:
- at mottatte ruller og periodeangivelse er i overenstemmelse med kommunens oversikt over pasientens legemidler
- pakking av alternativt legemiddel ved legemiddelmangel eventuelt andre tiltak for å sikre kontinuitet
- leveranse og klargjøring (for eksempel i dosett) av andre legemidler i tillegg til multidose
Eventuelle avvik registreres og følges opp. Hvis avvik ikke blir avdekket i mottakskontrollen, men oppdages senere, er det viktig å registrere dette også i avvikssystemet og at alle avvik følges opp.
Det vises til legemiddelhåndteringsforskriften generelt, og spesielt til § 7 Krav til istandgjøring og utdeling (lovdata.no):
"Helsepersonell skal sørge for at riktig legemiddel gis til riktig pasient, i riktig dose, til riktig tid og på riktig måte".
Sist faglig oppdatert: 19. september 2019 Se tidligere versjoner
Helsedirektoratet (2019). Kommunen bør gjøre mottakskontroll av multidoseruller som sikrer at pasienten får riktig legemiddelbehandling [nettdokument]. Oslo: Helsedirektoratet (sist faglig oppdatert 19. september 2019, lest 29. mai 2023). Tilgjengelig fra https://www.helsedirektoratet.no/faglige-rad/multidose/legemiddelhandtering-av-multidose/kommunen-bor-gjore-mottakskontroll-av-multidoseruller-som-sikrer-at-pasienten-far-riktig-legemiddelbehandling