Kommunen skal oppnevne koordinator selv om innsatte ikke ønsker individuell plan
Nasjonale faglige råd blir gitt på områder med lite faglig uenighet, men der det likevel er behov for å gi nasjonale råd og praktiske eksempler. Uttrykk som brukes er "bør" eller "kan", og "anbefaler" eller "foreslår". Dersom rådet er så klart faglig forankret at det sjelden er forsvarlig ikke å følge det, brukes uttrykkene "skal" og "må".
Det er kommunens koordinerende enhet som har overordnet ansvar for oppnevning, opplæring og veiledning av koordinator.
Plikten til å tilby koordinator gjelder der vedkommende mottar eller skal motta tjenester etter helse- og omsorgstjenesteloven (lovdata.no). Det gjelder både tjenester utført av kommunens ansatte og tjenester utført av private etter avtale med kommunene.
Koordinator, oppnevnt av koordinerende enhet i kommunen, sørger for nødvendig oppfølging av innsatte og sikrer samordning av tjenestetilbudet. Koordinerende enhet har ansvaret, men innsattes ønske skal vektlegges ved valg av koordinator.
Koordinerende enhet kan anbefale at ansatte i den kommunale helse- og omsorgstjenesten i fengselet har rollen som koordinator under straffegjennomføring.
Koordinators oppgaver kan være å:
sikre informert samtykke fra innsatte til oppstart av planprosess og informasjonsutveksling
legge til rette for at innsatte, eventuelt pårørende, deltar i arbeidet
avklare ansvar og forventninger
sikre god informasjon og dialog med innsatte, eventuelt pårørende, gjennom hele prosessen
sikre helhetlig kartlegging med utgangspunkt i innsattes mål, ressurser og behov
sikre god samhandling mellom aktørene i helsetjenesten, herunder fastlegen som har det medisinskfaglige koordineringsansvaret og relevante tjenesteytere i andre sektorer
sikre samordning av tjenestetilbudet
initiere, innkalle og eventuelt lede møter knyttet til koordinering
sikre at pasient og bruker får et helhetlig, koordinert og individuelt tilpasset tjenestetilbud
sikre pasient og brukers medvirkning og innflytelse
styrke samhandlingen mellom tjenesteyter, pasient, bruker og eventuelt pårørende
styrke samhandlingen mellom tjenesteyterne på tvers av fag, nivåer og sektorer
Etter løslatelse kan mange ha behov for koordinert helsehjelp, bedre kontakt med familie og nettverk, et sted å bo, utdanning og jobb. Tiden i fengsel kan gi tid og mulighet for innsatte til å starte prosessen med å få orden på eget liv.
En koordinator kan bidra til å sikre samarbeid mellom innsatte med behov for langvarige og koordinerte tjenester og pårørende, kriminalomsorgen, helse- og omsorgstjenesten, samt andre tjenesteytere under soning/varetekt og etter løslatelse. For å forhindre ny kriminalitet og flere helseutfordringer kan det være avgjørende for en innsatt å ha avtale med kjent koordinator etter løslatelse.
Helse- og omsorgsdepartementet
(1. mars 2012).Vedrørende forespørsel om tolkning av lov om helsepersonell § 3.
[nettdokument].
Hentet 2. februar 2023fra https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/vedrorende-foresporsel-om-tolkning-av-lo/id673939/
Helsedirektoratet (2023). Kommunen skal oppnevne koordinator selv om innsatte ikke ønsker individuell plan [nettdokument]. Oslo: Helsedirektoratet (siste faglige endring 02. mars 2023, lest 06. mai 2024). Tilgjengelig fra https://www.helsedirektoratet.no/faglige-rad/kommunale-helse-og-omsorgstjenester-til-innsatte-i-fengsel/kommunens-ansvar-for-helse-og-omsorgstjenester-til-innsatte/kommunen-skal-oppnevne-koordinator-selv-om-innsatte-ikke-onsker-individuell-plan