Gå til hovedinnhold
ForsidenBruker- og pårørendemedvirkning i rus- og psykisk helsefeltetBruker- og pårørendemedvirkning på systemnivå for barn, unge og voksne

Kommunen og spesialisthelsetjenester i rus- og psykisk helsefeltet bør sikre systematisk samarbeid med bruker- og pårørendeorganisasjoner

Nasjonale faglige råd blir gitt på områder med lite faglig uenighet, men der det likevel er behov for å gi nasjonale råd og praktiske eksempler. Uttrykk som brukes er "bør" eller "kan", og "anbefaler" eller "foreslår". Dersom rådet er så klart faglig forankret at det sjelden er forsvarlig ikke å følge det, brukes uttrykkene "skal" og "må".

Bruker- og pårørendemedvirkning på systemnivå bør planlegges i samarbeid med bruker- og pårørendeorganisasjonene. Ledere i kommunen og i spesialisthelsetjenester innen rus og psykisk helse bør etablere faste strukturer, rutiner og prosedyrer for hvordan bruker- og pårørendeorganisasjoner involveres i tjenesteutvikling og kvalitetsforbedring.

Et systematisk samarbeid bør være forutsigbart og sikre felles forståelse for hva som er målsetningene med bruker- og pårørendemedvirkningen. Samarbeidet bør inkludere medvirkning i utvikling av strategier og handlingsplaner og i utforming av helhetlige helse- og omsorgstjenester.

Informasjon om samarbeid med bruker- og pårørendeorganisasjoner bør være tilgjengelig for innbyggerne gjennom kommunens og helseforetakets nettsider.

En forutsetning for bruker- og pårørendemedvirkning på systemnivå er at tjenestene kjenner godt til bruker- og pårørenderepresentantenes rolle og funksjon. Brukerrepresentanter og pårørenderepresentanter utfyller hverandres perspektiver og det er viktig at de er representert uavhengig av hverandre.

Systematisk samarbeid om bruker- og pårørendemedvirkning kjennetegnes av

  • lederforankring og tydelig organisering av samarbeidet med bruker- og pårørendeorganisasjoner
  • organisering av bruker- og pårørendemedvirkning skjer i dialog med bruker- og pårørendeorganisasjonene eller paraplyorganisasjoner som har bruker- og pårørendeorganisasjoner som del av sin kjernevirksomhet
  • synlig bruker- og pårørendemedvirkning i tjenestens organisasjonskart 
  • planer og prosedyrer for hvordan bruker- og pårørendemedvirkningen ivaretas, herunder betydningen av tidlig involvering, ved oppstart av prosjekter, ved opprettelse av råd og utvalg og før endringer gjennomføres
  • regelmessige møtepunkter og tydeliggjøring av formelle og uformelle arenaer for medvirkning
  • evaluering av medvirkningen sammen med organisasjonene med henblikk på å utvikle og forbedre brukermedvirkningen

Avtaler om samarbeid kan vurderes for å bidra til avklaring og tydeliggjøring av forventninger.

Innhold i avtaler om samarbeid kan for eksempel omhandle:

  • partenes målsetninger med avtalen
  • samarbeidsarenaer og rutiner for oppfølging/evaluering av avtalen
  • hvordan bruker- og pårørendemedvirkning skjer i utarbeidelse av avtalene
  • bruker- og pårørendemedvirkning regionalt, interkommunalt, og på tvers av 1. og 2. linjetjenester på systemnivå
  • aktørenes ansvar, økonomiske og praktiske rammebetingelser for samarbeidet, herunder honorar til organisasjon og/eller lønn og reiseutgifter til bruker- og pårørenderepresentanter. Her kan man ta utgangspunkt i statens reiseregulativ for godtgjørelse.
  • hvor og hvordan bruker- og pårørendeorganisasjonene bidrar på systemnivå

I tillegg kan avtaler omfatte:

  • undervisning og fagutvikling innen bruker- og pårørendemedvirkning for ansatte
  • undervisnings- og informasjonstiltak for pasienter, brukere og pårørende
  • samarbeid rundt regionale opplæringstiltak for ansatte, brukere og pårørende

Avtaler om samarbeid med bruker- og pårørendeorganisasjonene kan ses i sammenheng med de lovpålagte samarbeidsavtalene mellom kommune og spesialisthelsetjeneste som beskrives i helse- og omsorgstjenesteloven § 6-1. Avtalene kan forankres i et egnet, eksisterende samarbeidsforum i regi av for eksempel helseforetak, kommuner, KORUS, RVTS, statsforvalter, helsefellesskap eller lignende.

Rekruttering av bruker- og pårørenderepresentanter på systemnivå gjennomføres i samarbeid med bruker- og pårørendeorganisasjonene, og i tråd med eventuelle samarbeidsavtaler for bruker- og pårørendemedvirkning.

Når det ikke finnes representanter fra relevante bruker- og pårørendeorganisasjoner regionalt, er det hensiktsmessig å kontakte organisasjonene på sentralt nivå.

Vurder om det er nødvendig å supplere med representanter fra bruker- og pårørendestyrte senter og tiltak, samisk befolkning, minoriteter, unge, eldre eller andre grupper for å sikre et representativt utvalg. Barn og unges medvirkning forutsetter tilpasning til deres hverdag og skole.

Det kan være hensiktsmessig å tilrettelegge for digital deltakelse og kveldsmøter der dette er mulig og formålstjenlig for både voksne og barn og unge.

Bruker- og pårørenderepresentanter kan blant annet inviteres inn i

  • organisering av medvirkningsprosesser
  • brukerutvalg, brukerråd og ungdomsråd
  • formelt oppnevnte tverrsektorielle arbeids- og prosjektgrupper som for eksempel helsefelleskap eller liknende med et definert oppdrag og mandat av betydning for pasienter, brukere og/eller pårørende
  • tjenesteutvikling og kvalitetsforbedring på systemnivå
  • innbyggerinvolvering i kommunene
  • strategier og planer for kommunenes folkehelse- og forebyggende arbeid
  • arbeids- og prosjektgrupper eller liknende med et definert oppdrag og mandat av betydning for brukere og/eller pårørende
  • undervisning og opplæring i bruker- og pårørendemedvirkning
  • planlegging, gjennomføring og evaluering av kunnskapsinnhenting
  • planlegging, gjennomføring og evaluering av lærings- og mestringstilbud/ pasient- og pårørendeopplæring

Annen organisering av bruker- og pårørendemedvirkning på systemnivå

Det kan opprettes interregionale, interkommunale og tverrsektorielle råd når lokale forhold som geografi, befolkning og/eller tilgang på bruker- og pårørenderepresentanter tilsier det. Det kan være hensiktsmessig å knytte denne formen for medvirkning til eksisterende interregionale, interkommunale og/eller tverrsektorielle samarbeids og samhandlingsarenaer. Eksempel på slike arenaer er regionale eksisterende samhandlingsarenaer i regi av statsforvalter, Korus, NAPHA eller lignende.

Dette rådet har sin bakgrunn i fag- og erfaringskunnskap, i et juridisk rammeverk, og i forskning.

Helse- og omsorgstjenesteloven § 3-10 første ledd (lovdata.no) og helseforetaksloven § 35 (lovdata.no) pålegger kommunen og regionalt helseforetak å sikre pasient- og brukerinnflytelse på systemnivå. Disse rettslige pliktene og det faglige kunnskapsgrunnlaget tilsier at kommuner og spesialisthelsetjeneste i rus- og psykisk helsefeltet bør ha et systematisk samarbeid med bruker- og pårørendeorganisasjoner på systemnivå for å sikre slik innflytelse. De rettslige rammene legger få føringer for hvordan et systematisk samarbeid bør være og det gjelder ikke samarbeidsplikt mellom tjenestene og brukerorganisasjonene. De faglige rådene gir derfor råd for hvordan dette kan gjøres.

Dette faglige rådet støtter opp om samarbeidsavtaler mellom helse- og omsorgstjenestene og bruker- og pårørendeorganisasjonene som en mulig måte å sikre bruker- og pårørendemedvirkning på systemnivå. Kommunen og helseforetak i helseregionen kan sammen eller hver for seg inngå samarbeidsavtaler med bruker- og pårørendeorganisasjoner. Slike avtaler er ikke lovpålagte og følger alminnelige prinsipper for avtalefrihet. Ifølge Brekk et al. (2015) innebærer brukermedvirkning på systemnivå at "brukerne inngår i et likeverdig samarbeid med tjenesteyter og er aktivt deltagende i planleggings- og beslutningsprosesser. Brukerorganisasjonene skal ivareta brukernes interesser gjennom å videreformidle deres erfaringer inn i prosessen med å utvikle gode helse- og omsorgstjenester".

Alle kommuner og helseforetak i helseregionen har plikt til å inngå samarbeidsavtale med hverandre, jf. helse- og omsorgstjenesteloven § 6-1 første ledd (lovdata.no). Kommunen kan inngå avtale med det regionale helseforetaket eller med ett eller flere helseforetak. Avtalepartene har en særlig plikt til å sørge for at pasienters og brukeres erfaringer får påvirke planlegging og utførelse av tjenestene gjennom ordningen med lovpålagte avtaler, jf. helse- og omsorgstjenesteloven § 6-1 tredje ledd. Kommunen og foretak i helseregionen står fritt til å inngå delavtale med bruker- og pårørendeorganisasjoner som del av et helhetlig avtaleverk.

I forbindelse med innsiktsarbeidet som er gjennomført i utviklingen av faglige råd har tilbakemeldinger støttet opp under utfordringsbildet rundt operasjonalisering av bruker- og pårørendemedvirkning på systemnivå. Bruker- og pårørendeorganisasjoner, ansatte i tjenestene og andre kompetansemiljø sier at bruker- og pårørendemedvirkning på system- og tjenestenivå må bli bedre.

Videre påpeker Brukererfaringsundersøkelsen 2023 behovet for bedre informasjon om brukerombud og brukerorganisasjoner (Salthammer og Govasmark, 2024).

En kartlegging gjennomført i tverrfaglig spesialisert rusbehandling (TSB) i 2014 viste at kun 20 % av behandlingsenhetene hadde brukerråd, samtidig planla 20 % å opprette egne brukerråd (Torjussen et al., 2014). Nyere tilsyn og kartlegginger viser at det fremdeles er stor variasjon i hvor og hvordan brukermedvirkning gjennomføres i praksis (Riksrevisjonen, 2021). En utfordring knyttet til å lykkes med medvirkning er at det er stor forskjell på kommuner, og ulike aktører som yter spesialisthelsetjenester. Derfor pekes det på muligheter for regionale, interkommunale og tverrsektorielle brukerråd. Videre vet vi at det er mer behov for kunnskap knyttet til pasientråd som en integrert del av helseinstitusjoner i Norge. Det trengs mer kunnskap om hvordan brukerrepresentantene opplever organisering, påvirkningsmuligheter og betydningen av arbeidet i rådene (Sagen m.fl., 2022).

Deltagerne i innsiktsarbeidet pekte på utfordringer med at bruker- og pårørendemedvirkning på systemnivå ble tilfeldig og personavhengig. Uklare føringer knyttet til lønn, honorar og reiseutgifter kompliserer bildet. Erfaringer fra samarbeidsavtaler mellom kommune og spesialisthelsetjenesten peker på at disse kan ha bidratt til klargjøring av oppgavefordeling (Rommetvedt et al., 2020). Dette samsvarer med en rapport som viser at samarbeidsavtaler bidrar til bedre samhandling og samarbeid mellom aktørene (Williksen et al., 2014). Samarbeidsavtaler i bruker- og pårørendemedvirkningsarbeidet er i tråd med innspill fra innsiktsarbeidet og kan bidra til økt samarbeid på systemnivå.

I rapporten Kvalitativ forskning på brukermedvirkning innen psykisk helse og rus i Norden og Sápmi 2012-2022, 2023, omtaler flere studier behovet for brukermedvirkning på systemnivå (Bruland et al., 2016; Hansen et al., 2016; Hansen et al., 2014, 2015; Jorgensen et al., 2020). Noen kvalitative studier fremhever behovet for menneskerettighetsbaserte tjenester i psykisk helsefeltet (Broberg et al., 2020; McGovern, 2022) og understreker prinsipper om verdighet, myndiggjøring, likhet og ikke-diskriminering, deltakelse og inkludering, ansvarlighet og åpenhet som avgjørende for reell og meningsfull deltakelse. Annen forskning vektlegger behovet for brukermedvirkning på systemnivå gjennom eksempelvis forebyggende kompetanseutviklende arbeid i norske kommuner (Bruland et al., 2016), og mer søkelys på tverrsektoriell omsorg i recovery- orienterte tjenester «i alle sammenhenger» (Jorgensen et al., 2020). Hansen et al. (2015) understreker at det er viktig å organisere tjenestene på en slik måte at brukerne kan delta på de arenaer der beslutningene tas.

Brekk, Å. ,., & Kirchhoff, R. (2015). Hvor ble det av pasienten i samarbeidsavtalene?. Nordiske Organisasjonsstudier, 17(3), 37- 62.

Broberg, E., Persson, A., Jacobson, A., & Engqvist, A. K. (2020). A Human Rights-Based Approach to Psychiatry: Is It Possible?. Health & Human Rights, 22(1), 121-131.

Bruland, I. O., & Grov, E. K. (2016). Kompetanseutvikling knytt til förebyggjande psykisk helsearbeid i kommunen. Tidsskrift for Psykisk Helsearbeid, 13(4), 306-17.

Hansen, G. V., Bjørkquist, C., Huby, G. Ø., & Johnsen, L. (2016). Tricky Transitions. International Journal of Integrated Care (IJIC), 16(6), 1-3.

Hansen, G. V., & Ramsdal, H. (2014). Kan man skape en samarbeidskultur?. Tidsskrift for Psykisk Helsearbeid, (1), 55-63.

Hansen, G. V., & Ramsdal, H. (2015). Brukermedvirkning og samarbeid - vanskelige mål å kombinere?. Tidsskrift for Psykisk Helsearbeid, (3), 196-205.

Helsedirektoratet (2023). Kvalitativ forskning på brukermedvirkning innen psykisk helse og rus i Norden og Sápmi 2012-2022 Oslo: Helsedirektoratet. Hentet fra https://www.helsedirektoratet.no/rapporter/kvalitativ-forskning-pa-brukermedvirkning-innen-psykisk-helse-og-rus-i-norden-og-sapmi-2012-2022

Jorgensen, K., Bonde Dahl, M., & Frederiksen, J. (2020). Healthcare Professionals' and Users' Experiences of Intersectoral Care between Hospital and Community Mental Healthcare. International Journal of Environmental Research & Public Health [Electronic Resource], 17(18), 07.

McGovern, P. (2022). The World Health Organization's QualityRights initiative: rights and recovery-oriented services should be at the centre not the margins of psychiatry. British Journal of Psychiatry, , 1-3.

Riksrevisjonen (2021). Riksrevisjonens undersøkelse av psykiske helsetjeenster Oslo, Norge: Riksrevisjonen.

Rommetvedt, H., & Nødland, S. I. (2020). Samarbeidsavtalene mellom helseforetak og kommuner–før og etter samhandlingsreformen. Tidsskrift for omsorgsforskning, 6(3), 1-17.

Sagen, J., Borosund, E., Simonsen, A. E., Habberstad, A., Kjeken, I., Dagfinrud, H., & Moe, R. H. (2022). Organisation, influence, and impact of patient advisory boards in rehabilitation institutions-an explorative cross-sectional study. BMC Musculoskelet Disord, 23(1), 738.

Salthammer, J. A., Govasmark, H. (2024). Brukererfaringsundersøkelsen 2023. Hvordan opplever personer med rusmiddelproblemer de kommunale tjenestene de mottar? Trondheim: KORUS midt. Hentet fra https://korus.fra1.digitaloceanspaces.com/publications/Brukererfaringsunders%C3%B8kelsen-2023.-KORUS-midt.-Rapport-juni-2024.pdf

Torjussen, E., Harwiss, H. L., Havnes, I. A. (2014). Brukermedvirkning i TSB–en myte?

Williksen, R. M., Bringedal, K. H., Snåre, M., Hall, T. (2014). Bruk av samarbeidsavtaler i et utvalg kommuner og helseforetak – en kvalitativ studie av erfaringer med avtalene Oslo: Kommunesektorens organisasjon (KS). Hentet fra https://www.ks.no/contentassets/fb9d051104b94feda16d85fb8319a304/rapport.pdf


Siste faglige endring: 30. april 2025 Se tidligere versjoner

Helsedirektoratet (2025). Kommunen og spesialisthelsetjenester i rus- og psykisk helsefeltet bør sikre systematisk samarbeid med bruker- og pårørendeorganisasjoner [nettdokument]. Oslo: Helsedirektoratet (siste faglige endring 30. april 2025, lest 05. desember 2025). Tilgjengelig fra https://www.helsedirektoratet.no/faglige-rad/bruker-og-parorendemedvirkning-i-rus-og-psykisk-helsefeltet/bruker-og-parorendemedvirkning-pa-systemniva-for-barn-unge-og-voksne/kommunen-og-spesialisthelsetjenester-i-rus-og-psykisk-helsefeltet-bor-sikre-systematisk-samarbeid-med-bruker-og-parorendeorganisasjoner

Få tilgang til innhold fra Helsedirektoratet som åpne data: https://utvikler.helsedirektoratet.no

Om Helsedirektoratet

  • Om oss
  • Jobbe hos oss
  • Kontakt oss

    Postadresse:
    Helsedirektoratet
    Postboks 220, Skøyen
    0213 Oslo

Aktuelt

  • Nyheter
  • Arrangementer
  • Høringer
  • Presse

Om nettstedet

  • Personvernerklæring
  • Tilgjengelighetserklæring (uustatus.no)
  • Besøksstatistikk og informasjonskapsler
  • Nyhetsvarsel og abonnement
  • Åpne data (API)
Følg oss: